HR är ett område som genomgått en stark utveckling de senaste decennierna. HR-chefer och medarbetare har fått lära sig förstå och behärska termer som Employee Engagement, Talent Acquisition och Employer Branding. Nu har ljud- och videoteknikutvecklaren Poly, en sammanslagning av Polycom och Plantronics, gjort en stor studie bland kontorsmedarbetare över hela världen, och de menar att det är dags för HR att lära sig hantera ytterligare ett nytt begrepp: Noise Management.
Noise Management handlar – som namnet antyder – om att hantera buller och störande ljud på arbetsplatsen. Förr, när arbetsplatserna nästan uteslutande bestod av cellkontor och egna rum, fanns inte särskilt mycket störande buller. I och med övergången till delade rum, öppna kontorslandskap och aktivitetsbaserade kontor har mängden buller ökat, och enligt Polys färska studie, som genomförts av analysföretaget Future Workplace, uppger 76 procent av kontorsmedarbetarna att de blir störda i sitt arbete när de sitter vid sin ordinarie arbetsplats. De vanligaste störningsmomenten är kollegor som pratar i telefon, som pratar med varandra eller telefoner och alarm som ringer.
I Sverige arbetar runt 2,8 miljoner människor – motsvarande 58 procent av alla förvärvsarbetande – på kontor, och av dem arbetar 1,8 miljoner i öppna kontorslandskap eller andra typer av delade rum, enligt siffror från Arbetsmiljöverket och SCB. Under våren har i stort sett varenda dagstidning skrivit om forskningsrapporter som visat att buller och störande ljud i kontorslandskap är ett problem, som påverkar produktiviteten negativt.
Eftersom de öppna och aktivitetsbaserade kontoren är här för att stanna – de för trots allt med sig en hel del andra fördelar jämfört med cellkontor – pågår nu jakten efter sätt att komma till rätta med arbetsmiljöproblemen, och det är i ljuset av det som Poly nu vill öka kunskaperna om Noise Management.
– 63 procent i vår globala studie säger att bristen på tysta ytor för fokuserat arbete inverkar negativt på deras produktivitet, deras glädje och deras välmående. 94 procent säger att de skulle få mer gjort i en mindre bullrig miljö. Det här är ett arbetsmiljöproblem som inte går att bortse ifrån längre. Att hitta lösningar är viktigt för såväl arbetsgivarvärde och -varumärke som för produktivitets- och rena förtjänstfrågor, säger Ole Mygind, nordisk försäljningschef på Poly.
Enligt Ole Mygind så handlar Noise Management om att hantera bullret på arbetsplatsen, genom att identifiera vilka bullerkällor som finns och som medarbetarna blir störda av.
– Buller är allt ljud som stör, och visst buller går att ta bort men annat buller är oundvikligt, som att kollegor pratar med varandra. Noise Management handlar om att sänka det onödiga bullret och minska den negativa inverkan av det nödvändiga bullret, säger Ole Mygind.
Noise Management kan sägas kretsa kring framför allt lokal och teknik, och därigenom måste HR samarbeta med både en eventuell kontors-, plats- eller lokalavdelningen och IT-avdelningen. Lokalen måste vara utformad så att den ger möjlighet till alla typer av arbete, från fokuserat arbete i tysta zoner, spontant samarbete i team i öppna landskap samt samtalsrum och grupprum, med rätt tekniska lösningar för att enkelt hålla videomöten. Teknik och lokal kan därmed överlappa varandra, och tekniken kan göra ännu mer för att hantera ljud i lokalen.
– Det finns i dag dynamiska högtalarsystem som spelar upp särskilt bakgrundsljud över hela kontoret som slätar ut omgivande ljud och gör lokalen mindre bullrig. Dessutom lyssnar systemet på vilken typ av arbete som pågår på olika platser, och när ett samtal uppstår minskas bakgrundsljudet just där och höjs något närmast runtomkring, så att de som står och pratar hör sig själva perfekt utan att behöva höja rösten samtidigt som de runtomkring knappt märker av samtalet, berättar Ole Mygind.
Men teknik kan också hjälpa till att hantera ljud på individuell nivå, och därför ingår även personlig IT-utrustning i Noise Management. Hörlurar och headset med aktiv brusreducering stänger ute ljud runtomkring och hjälper till att hålla fokus. Headsetet bör också ha en ordentlig mikrofon – men den behöver inte vara på bom – som är anpassad för att prata i telefon i kontorsmiljöer. Kvalitetsheadseten på marknaden har också medhörning som saknas på de headset som följer med telefonerna i dag.
– Headseten som följer med telefonerna är riktigt dåliga för telefonsamtal i bullriga miljöer. När medhörningen i ett headset är dålig får det effekten att hjärnan tror att du inte hörs, vilket gör att du pratar högre och med högre frekvens. Det är ofta den enskilt största källan till buller i dagens öppna kontorslandskap.
I undersökningen som Poly genomfört svarade 76 procent att de störs av kollegor som pratar högt i telefon. Som jämförelse blev 65 procent störda av kollegor som pratar högt med varandra medan bara 30 procent stördes av en kopiator eller skrivare.
För mer information och intervjuer, var vänlig kontakta:
Martin Ruist, presskontakt | +46 739-32 12 62
eller [email protected]
Om Poly
Poly är ett globalt kommunikationsföretag som driver meningsfull mänsklig kontakt och samarbete. Poly kombinerar legendarisk ljudexpertis och kraftfulla video- och konferensmöjligheter för att övervinna distraktioner, komplexitet och avstånd som gör kommunikationen in och ut från arbetsplatsen utmanande. Poly tror på lösningar som gör livet enklare när de fungerar tillsammans och med våra partners tjänster. Våra headsets, mjukvaror, skrivbordstelefoner, ljud- och videokonferenstelefoner, analyser och tjänster används över hela världen och är ett ledande val för alla sorters arbetsytor. För mer information besök www.poly.com.
© Liana Technologies