Paris, France – March 19, 2024 – Eviden, the Atos Group business leading in advanced computing, today announces a new contract with the Danish Centre for AI Innovation, owned by the Novo Nordisk Foundation and the Export and Investment Fund of Denmark, to construct a state-of-the-art AI supercomputer in Denmark. The supercomputer is designed to cater to large-scale projects that utilize artificial intelligence and prioritize the highest level of security to support Danish data sovereignty. The new supercomputer is expected to be one of the most powerful AI supercomputers in the world. Its goal is to accelerate research and innovation in various fields such as healthcare, life sciences, and the green transition.
It will deliver 6 Exaflops of FP8 AI performance and is based on the NVIDIA DGX SuperPODTM architecture. Eviden will deliver, install, and configure the supercomputer, as well as provide the maintenance and technical support during its entire lifetime. The supercomputer, named Gefion, is expected to be ready for pilot projects before the end of the year. It will be housed in Denmark’s newly established national Centre for AI Innovation and will provide researchers from Denmark’s public and private sectors access to an advanced supercomputer optimized for AI.
“We’re proud to be working with Novo Nordisk Foundation and the Danish Centre for AI Innovation to deliver the AI supercomputer in Denmark to provide an unprecedented potential to accelerate groundbreaking scientific discoveries in areas such as drug discovery, disease diagnosis and treatment,” said Dr. Cédric Bourrasset, Head of HPC-AI and Quantum Computing, Eviden, Atos Group. “This new supercomputer will be a powerful resource to further boost AI research and collaboration between academia and Danish industry in Denmark’s already thriving AI-based research ecosystem.”
Mads Krogsgaard Thomsen, CEO of the Novo Nordisk Foundation, said, “Eviden is renowned for being the leading expert in AI supercomputing. They are therefore the ideal choice to support this exciting project and help Denmark’s brilliant researchers and innovators rise to the next level.”
“AI is helping researchers find solutions to many of humanity’s biggest challenges in healthcare, sustainability, energy and more” said Charlie Boyle, Vice President, DGX platforms at NVIDIA. “Built by Eviden with NVIDIA DGX H100 AI supercomputing, the Novo Nordisk Foundation Gefion system can advance research and development in Denmark with transformative, full-stack AI infrastructure.”
Established in Denmark in 1924, the Novo Nordisk Foundation is an enterprise foundation with philanthropic objectives. Its vision is to improve people’s health and the sustainability of society and the planet, and its mission is to progress research and innovation in the prevention and treatment of cardiometabolic and infectious diseases as well as to advance knowledge and solutions to support a green transformation of society.
***
Editorial Notes
About the supercomputer
The new supercomputer is a large-scale NVIDIA DGX SuperPOD comprised of 191 NVIDIA DGX H100 systems (individual computer systems) with a total of 1,528 NVIDIA H100 Tensor Core GPUs and 382 Intel Xeon Platinum CPUs connected via the NVIDIA Quantum-2 InfiniBand networking platform. It will include storage from DDN. The system will also use state-of-the-art NVIDIA software platforms such as NVIDIA CUDA Quantum, an open-source hybrid quantum computing platform that features powerful simulation tools and capabilities to program hybrid CPU, GPU, and quantum processing unit (QPU) systems. The H100 GPU’s Hopper chip architecture is designed to solve the world’s most challenging AI problems and is four times faster at training tasks on large language models like GPT-3 compared to its predecessor.
Tävlingen är avslutad, rösterna räknade och korad till innehavare av Sveriges Mysigaste Hem är Sara N. Ekström och Johan Ekström i Störlinge, en liten by på Öland. I huset har de bott sedan 2019 och Sara berättar att det är en gård som funnits i hennes familj sedan 1600-talet. De tog över huset 2019, efter hennes mormors bror.
På gården mitt emot bor idag både hennes föräldrar och ena syster med make och barn, så det är lite Bullerbynkänsla förklarar hon.
På frågan: Vilken är era största inspirationskälla när det kommer till heminredning? Så svarar vinnaren Sara:
– Jag skulle säga dåtiden, säger Sara, jag inspireras mycket av det gamla från förr, allt från gamla fotografier till vackra möbler. Jag har vuxit upp i ett hem där nästan allt hade en historia och var kopplat till någon i släkten, och det har verkligen påverkat mig.
– Min mamma har också ett väldigt mysigt hem, så jag har nog fått mycket därifrån. Och självklart har jag kollat på massor av fina hem på Instagram, det är en jättebra inspirationskälla.
Vad tycker vinnaren är mysigast med deras hem?
– Jag skulle säga att vi i detalj själva fått skapa vårt hem precis som vi vill ha det. Vi har dessutom bevarat en massa äldre detaljer som den renoverade kakelugnen, gamla tavlor och fotografier. Jag gillar också den öppna känslan, att alla kan vara tillsammans men att man ändå kan sitta lite i undangömd i en mysig fåtölj.
I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 21 – 24 november 2023, samt på villalivet.se får läsarna veta mer om deras inspirerande hem.
Tävlingen startade i februari där Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med just deras hem. Villalivets läsare valde (genom röstning) ut 25 finalister bland de 1 117 tävlande bidragen i kvalet. Därefter fick läsarna även rösta fram de tre vinnarna i Sverige.
Vinnare blev Sara N. Ekström från den pittoreska byn Störlinge på Öland. Tvåa blev Julia Nilsson från Glömminge på Öland och trea blev Frida Clarberg från Ingelstad, strax söder om Växjö.
Som vinnare i tävlingen får Helena varor för över 137 000 kr: 50 000 kr i presentkort från Mio, Vista ångdusch från Tylö värde 87 000 kr och hemlig present från Landshypotek Bank.
Andraplats vann priser/produkter till ett värde av 62 500 kr och tredjeplats 22 350 kr.
Tävlingen har genomförts för 6:e året i rad och har engagerat många läsare och flera exklusiva partners som bidragit med de fina priserna. Vi riktar ett stort tack till: Mio, Landshypotek Bank och Tylö.
- Vi på Mio vill hjälpa alla att skapa hem att trivas i och vara stolta över. Därför är vi också stolta över att vara med och bidra i tävlingen Sveriges Mysigaste Hem där så många spännande bidrag kan vara med och inspirera både våra kunder och oss till att göra hemmen i Sverige mysigare, säger Joakim Holmstrand, kommersiell chef på Mio
– Bastun, som utgör hjärtat i många hem, är en plats där välmående, avslappning och såväl egentid som socialt umgänge äger rum. På Tylö känner vi oss stolta över att vara med och bidra i tävligen Sveriges Mysigaste hem. Det är inspirerande att se så många fina bidrag, och nu får vi möjligheten att fortsätta skapa en underbar atmosfär för vinnarna, säger Kajsa Nydahl, Marknadschef på Sauna360 Group.
– Våra hem är viktiga, oavsett var vi bor är hemmet en mittpunkt i livet. Det är inspirerande att se att så många lägger ned tid och engagemang på att skapa trivsamma och personliga hemmiljöer. Jag hoppas och tror att alla fantastiska bidrag och vinnarna av den här tävlingen kan bidra till att många fler blir engagerade i sitt hem, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.
- Väldigt roligt att se hur stort engagemang som Sveriges Mysigaste Hem genererar hos våra läsare och att vi ser bidrag från villaägare över hela landet vilket visar på ett starkt intresse för det egna hemmet. Vi kan även se tävlanden i alla åldrar som understryker bredden i tävlingen, säger Jonas Natt och Dag, marknadschef på Villalivet.
Läs reportage om vinnaren här!
Läs reportage om 2:a plats här!
Läs reportage om 3:e plats här!
Välkommen att kontakta oss för bilder, kontaktuppgifter och mer information.
Edin Hadzic, Tävlingsansvarig, edin.hadzic@villalivet.se
Fredrik Lindblad, ansvarig utgivare, fredrik.lindblad@villalivet.se
Den 30 september öppnar Motonet sitt första svenska fysiska varuhus i Birsta, Sundsvall. Varuhuset ligger på Gesällvägen 11 i Birsta och är över 5000 kvadratmeter stort med 3500 kvadratmeter kundyta. Varuhuset i Sundsvall sysselsätter närmare 50 personer som ska öka shoppingupplevelsen med en positiv och kunnig kundservice.
– Varuhuset ligger exceptionellt väl synligt och nära. I och runt Sundsvall finns mycket aktiva människor med stort intresse för DIY, natur och bilar. Vi har många gör-det-självare bland våra kunder, men med våra tjänster behöver du inte göra allting själv, om du inte vill förstås! Även om att göra saker själv har blivit alltmer sällsynt på vissa håll, så uppmuntrar både de utmanande ekonomiska tiderna och även det ökande hållbarhetstänket människor att reparera och underhålla sina saker, säger Johan Ljung, vd för Motonet AB.
Genom Motonet PRO kommer även företagskunder betjänas av dedikerade företagssäljare även innan själva varuhuset har öppnat sina dörrar. Företag får således service både under tidiga vardagsmorgnar, under varuhusets alla öppettider och även under helgerna.
Motonet Snabbservice – hjärtat i servicen
Motonets produktsortiment kompletteras av en rad olika tjänster och servicestationer. I anslutning till varuhuset kan du exempelvis hyra släpvagn eller dammsuga bilen.
Överlägset mest positiv feedback från de finska kunderna kommer dock från Motonet Snabbservice – en test- och servicestation för mindre underhåll av bilen. Dit hör exempelvis byte av billampa eller torkarblad, mätning av motoroljan eller släckning av en tvåa efter besiktningen. Vid Motonet Snabbservice kan kunden köra in sin bil för att få snabb hjälp av Motonets personal.
Motonet Snabbservice erbjuder även OBD-tester och kontroll av bilbatteriets laddningskapacitet och skick.
– Tanken är att säkerställa att bilisten kan fortsätta sin resa. Större service hänvisas dock alltid till en verkstad, som kommer att öppna i Motonet i Sundsvall under våren 2024, säger Fredrik Hallstensson, varuhuschef.
Onlinebutiken redan lanserad
Motonet lanserade dessutom nyligen den svenska e-handeln, www.motonet.se. Den nya onlinebutiken är på en nyutvecklad, modern och teknisk plattform som gör det ännu smidigare att handla online. När onlinebutiken utvecklades har användarvänligheten och en säker shoppingupplevelse varit grundpelare.
Snabba leveranser genom ett av Europas modernaste logistikcenter
Broman Logistics, som ingår i samma koncern som Motonet, ansvarar för Motonets logistik. Det toppmoderna automatiserade logistikcentret i Kervo, Finland, är ett av Europas mest avancerade logistikcenter. Centret hanterar 97 % av alla produkter automatiserat, vilket innebär snabba och exakta leveranser till kunderna i Sverige.
Broman Logistics bygger för närvarande ut centret som kommer stå klart i början av 2024. Tillbyggnaden kommer att fördubbla golvytan. Efter tillbyggnaden har totalt 760 miljoner kronor investerats i logistikcentret.
Motonets expansionsplan i Sverige
Motonet planerar att på lång sikt expandera över hela Sverige. Nästa år öppnas varuhus i både Gävle och Örebro. Kedjan har 40 varuhus i Finland och 1 i Estland. Motonet är en del av finska Broman Group, vars historia går nästan 60 år tillbaka i tiden. Företaget ägs av den finska familjen Broman.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Ljung, vd, Motonet AB
johan.ljung@motonet.se
Pressmeddelande 25.7.
Koppö Energi Oy, Ringvägen 23, 64100 Kristinestad
Publiceringsfritt genast
Koppö Energia Oy, samföretaget mellan CPC Finland Oy och Prime Green Energy Infrastructure Fund, har nått en betydande milstolpe i utvecklingen av Kristinestads produktionsanläggning för grönt väte och metaniseringsenhet, genom att tilldela Front-End Engineering Design (FEED)-avtal till ANDRITZ, MAN och Wärtsilä, samt tekniska rådgivaren Ramboll.
Den planerade anläggningen i Kristinestad är ett ledande projekt inom hållbar energiövergång i Finland. Med en kapacitet på 200 MW omvandlar anläggningen grön elektricitet till vätgas och hållbar flytande syntetisk metan helt utan utsläpp med hjälp av förnybara energikällor.
FEED-avtalen har tilldelats efter en noggrann urvalsprocess till följande ursprungliga utrustningstillverkare (OEM): ANDRITZ för hela vätgasanläggningen, inklusive elektrolysatorn som levereras av HydrogenPro; MAN för tillämpning av DWE-reaktortekniken för metanisering; och Wärtsilä för flytning och lagring av syntetisk metan.
Rambolls roll som teknisk rådgivare innebär omfattande FEED-planering och integration av OEM-leverantörernas lösningar.
"Utvecklingsprojektet i Kristinestad har hittills gått utmärkt och följer tidsplanen. Tack vare FEED-avtalen kan vi ta ett ännu större utvecklingssteg framåt. Vi ser fram emot samarbetet samt nya framgångsrika projekt med våra enastående samarbetspartners," säger Erik Trast, VD för CPC Finland Oy.
"Genom anläggningen i Kristinestad genomför vi konsekvent vår investeringsstrategi vilket kombinerar förnybara energiprojekt med hållbara energiövergångsprojekt då det är fördelaktigt för den totala investeringen," kommenterar Mathias Bimberg, infrastrukturchef på Prime Capital AG. PGEIF är en fond förvaltad av Prime Capital AG.
Anläggningen är en del av Koppö Energia Energy Cluster, där 500 MW vindkraft och 100 MW solkraft utvecklas parallellt med anläggningen för att förse den med grön elektricitet. Tidigare i år tilldelades projektet Power-to-X-innovationspris vid Tamarindos globala Wind Investment Awards-ceremonin.
Ytterligare information ges av:
Erik Trast
VD, CPC Finland Oy och Styrelseledamot, Koppö Energi Oy
tel. +358 50 530 3705
E-post: etrast@cpc-finland.com
www.cpc-germania.com
https://primecapital-ag.com/
Information om projektet:
Koppö Energi förbereder produktion av hållbar flytande metan med hjälp av förnybar energi och grönt väte. Bild: ANDRITZ
The international Tampere Smart City Expo & Conference shares an urban metaverse with the latest digital solutions June 6–7 2023 at Nokia Arena, Tampere, Finland. The event offers exquisite keynote speakers: top specialist on digital customer-oriented business Belinda Gerdt and CEO of the Metaverse Institute Christina Yan Zhang. Free registration is open, and the Conference and Hackathon passes are on sale.
Human-centric smart city development and innovative ICT technology encounter at Nokia Arena transforming an urban metaverse with the latest digital solutions. The international event combines forward-looking thinkers, cutting edge technology, services and solutions. Tampere Smart City Expo & Conference deep dives beyond the abstract, where the ideas are taken to action, with the perspectives on Digitally Smart, Urban Intelligence and Responsible ColLAB. A significant role is played by international encounters and the networking of top experts.
Outstanding keynote speakers Belinda Gerdt and Christina Yan Zhang
The event will feature mega-class keynote speeches at the Main Stage of the Expo. Belinda Gerdt has built a successful international career in some of the world’s leading technology firms. She has almost twenty years of experience of developing digital customer-oriented businesses. Currently working for Philips at their headquarters in the Netherlands, she leads global marketing and helps digitize the healthcare industry. Previously she has worked for Microsoft and Amazon Web Services. Belinda Gerdt shares an overview of the digital customer journey under the title Think BIG! Digitization has changed the customer experience.
Metaverse Pioneer Christina Yan Zhang is CEO of the Metaverse Institute, a consulting firm advising intergovernmental organisations, governments, corporates on their strategy in web3. With 16 years' experience turning forward-thinking ideas into ultra-high growth business with global impact, she has extensive experience working with governments, universities and CEOs on industry, innovation and skills strategies. In her speech, she opens up the role of digital twins and the metaverse from the perspective of responsible smart city development.
Exquisite Expo and Captivating Conference
In addition to the phenomenal keynote lectures, Tampere Smart City Expo & Conference's programme includes the most topical speeches, and the event rewards the number one factors in smart city development and digitalisation. The conferences will focus on topics such as Web3 technology and smart mobility. Tampere Smart City Expo & Conference will be opened by Teppo Rantanen, Executive Director of Growth, Innovation and Competitiveness, City of Tampere outlining the possibilities of the metaverse for urban development.
On Tuesday, Sitowise's Head of Innovation's Sami Lankiniemi's speech The Smart City Lab – How Do We Innovate in Federated Ecosystems will be heard on the main stage. In the morning of the opening day, after immersing yourself in smart mobility at conferences with the theme Boosting urban mobility 2.0: SmartRail Ecosystem & Lyl Living Lab tram. BRiDG3 Hackathon brings a groundbreaking Web3 track to Nokja Arena on June 6th. BRiDG3 is the ultimate hackathon centered around Web3 and the Metaverse, offering a full day of Web3 experiences and announcing the hackathon winners, with international keynotes, panel discussions, and showcases of the best Metaverse and Web3 examples from around the world. On Wednesday, the Paidia at Nokia Arena will be taken over by the City of Tampere, Tampere University and VTT cooperation conference Future-proofing cities – STARDUST solutions and next steps. On the stage, Abloy will access the locks of security in turn to Develop digital and physical security in smart cities.
Free Expo registration and sales for Hackathon and Conference are now open
The Expo, including the program on the main stage, at Nokia Arena is open and free of charge for all registrants. Conference and Hackathon passes can be bought either together or separately.
The Tampere Smart City Expo & Conference is organised by the City of Tampere, Business Tampere, and the Tampere Trade Fairs Group. The event is produced by the Tampere Trade Fairs Group. Tampere Smart City Expo & Conference is geared to smart urban development networks, companies, and ecosystems to the ICT sector, municipalities, cities, and educational institutions and to the field’s specialists and future experts.
Additional information:
tscec.fi/en/, #tscec #beyondtheabstract
Registration and Sales tscec.fi/en/for-visitors/register/
Program: tscec.fi/en/program/
Sami Siurola, Project Manager, Tampere Trade Fairs Group, sami.siurola@tampereenmessut.fi, +358 40 734 3589
Elina Uusitalo, Marketing and Communications Designer, City of Tampere, +358 40 353 2978, elina.r.uusitalo@tampere.fi
Sirkka Laine, Communications Specialist, Tampere Trade Fairs Group, sirkka.laine@tampereenmessut.fi, +358 40 612 9081
Projektportföljen infördes vid Vasa universitet förra året med syfte att skapa transparens samt stödja rapportering och kunskapshantering. "Datadriven portföljförvaltning har tidigare inte varit möjlig eftersom informationen har varit fragmenterad och baserad på subjektiva uppfattningar", säger Tapio Männistö från Vasa universitets ekonomi- och projektledningstjänster.
Utvecklingen av portföljförvaltningen har varit smidig. Och i dag finns uppgifterna på ett och samma ställe i ett kvantifierbart och jämförbart format. Det har skapat en fruktbar situation och den kunskapsbaserade förvaltningen har verkligen utvecklats enligt Tapio. Aktualitet i data är mycket viktigt. "Drömmen har varit att lagra data när de skapas, så att de alltid är aktuella och giltiga", säger Tapio. "Låt oss sluta titta i en dimmig backspegel och börja titta framåt så att vi också kan se trender."
Utvecklingen av projektportföljen gjordes utifrån en Excel-baserad lösning. Tapio insåg att man kan ta de första workshoparna kring definitioner ganska avslappnat, utan att behöva ha svaren klara på förhand. "Det fanns inget att jämföra med när vi skulle skapa ett helt nytt system och en helt ny process kring programvaran", säger Tapio. Men det var också skönt att slippa lära om helt och hållet utifrån den gamla tillämpningen.
Portföljen lanserades förra året och det första året har fokuserats på att utveckla sättet att leda projekt. Det var viktigt att börja tillräckligt litet. "Vi insåg att vi måste fokusera på projektledning och datagenerering först, så att vi kan hantera hela portföljen", säger Tapio. Tanken är att de kommande året ska fokusera på att förvalta portföljen och utveckla digitaliseringen och kunskapsförvaltningen.
Tapio har upptäckt att om man förstår varför data samlas in kan man också se hur den verkligen ger ett värde för slutanvändaren. Enligt hans uppfattning har de stora ögonblicken i utvecklingsprocessen varit när folk plötsligt har förstått vad portföljen kan användas till. "Till exempel har möjligheten att se beroenden, logga uppgifter i projekt och exportera information direkt till e-post ökat värdet för användarna."
Dialog har varit en viktig del av förändringsarbetet. "Det är viktigt att kunna motivera varför något görs och varför det är värt att producera data", säger Tapio. Han tycker att det är roligt att göra guider, videor och utbildningssessioner, och det borde det vara. Men om ingen tittar på handledningarna eller deltar i utbildningen kommer de inte att få den önskade nyttan. "Man når målgruppen genom att faktiskt träffa människor", säger Tapio.
Förutom framgångarna har resan gett goda lärdomar för framtiden. Den största utmaningen på har varit att utvecklingsresan till stor del varit koncentrerad till en enda person. Så här i efterhand tror Tapio att införandet kunde ha gått ännu smidigare om det hade funnits mer ansvar på enhetsnivåerna i organisationen.
Projektportföljen har underlättat rapporteringen och ledningen har också dragit nytta av den information som samlats in i portföljen. Data som genererats i olika enheter kan nu jämföras tack vare det kvantitativa formatet. En annan viktig fördel är möjligheten att budgetera resurser med hjälp av portföljen. Portföljen har gjort det möjligt att fastställa hur mycket personal som är fördelad på projekt respektive linjearbete.
Portföljen gör det möjligt att få tillgång till information i realtid i stället för att reagera i efterhand. "Det är bra att tänka att informationen finns på ett ställe, i stället för att behöva leta i folks huvuden och e-postfiler", säger Tapio. Målet är att så mycket information som möjligt ska genereras automatiskt i framtiden.
Det har varit enkelt att arbeta med Thinking Portfolio. "Hela leveranskedjan har varit smidig och enkel, och vi har blivit väl förstådda. Systemet Project Portfolio har också fått positiv feedback från användarna: "Programvaran är lätt att använda och intuitiv, den är mycket logisk!"
Mer information:
https://thinkingportfolio.com/sv/produkter/
Esa Toivonen, Senior Portfolio Advisor, Sales
Tel +358 40 733 6670, esa.toivonen@thinkingportfolio.com
Katri Harju, Customer Success Manager
Tel +358 40 706 4354, katri.harju@thinkingportfolio.com
Finland, Sverige och Norge försöker var och en lösa utmaningen med arbetskraft och rekrytering samtidigt när de kämpar med den växande talangbristen. Vilken typ av åtgärder vidtas i de norra regionerna och hur kan vi ha ett bredare samarbete? Utbildningsinstitutioner och regionala utvecklare som verkar i de tre länderna samlas kring denna gemensamma utmaning i Övertorneå, Sverige, den 26 januari 2023. Man kan även delta på distans i en del av evenemanget och i slutet av dagen finns möjlighet för pressen att ställa frågor om dagens resultat och nästa steg via Teams, kl 15:30–15:45 svensk tid.
Program och deltagande länkar till de olika avsnitten finns på evenemangssidorna:
https://tunturilapinkehtys.fi/ahkanohtaista/koulutusyheystyo-yli-rajojen/
Du kan studera på finska, svenska, norska och engelska redan på en utbildningsinstitution.
Hur går det till och vad betyder det i praktiken?
Samarbete som går över gränserna mellan gymnasieutbildning och vuxenutbildning
-Vilka likheter och vilka skillnader finns i utbildningarna nu?
Finns det utrymme för gränsöverskridande samarbete? Vilka är hindren för samarbete?
Internationell rekrytering och utmaningar.
Gör alla det ensamt nu, eller görs det också något tillsammans? Kan vi nå fler för varje målgrupp genom att rekrytera tillsammans?
Evenemanget genomförs huvudsakligen på engelska. Det finns ingen simultantolkning för arrangörernas räkning.
Lisätiedot:
Veli-Matti Hettula
Tunturi-Lapin Kehitys / Fell Lapland Development
Toiminnanjohtaja / Executive Director
Tel: +358 (0)400 415 345
Tävlingen är avslutad, rösterna räknade och korad till innehavare av Sveriges Mysigaste Hem är Helena och Lennart Specht i Sjuntorp, strax utanför Trollhättan. I huset har de bott sedan 2019 och Helena berättar att det var kärlek vid första ögonkastet.
En kärlek som uppmärksammades även av säljaren som valde att sälja huset till Helena och Lennart trots att de inte vunnit budgivningen.
På frågan Vad var det ni föll för? Så svarar vinnaren Helena:
- Det var perfekt, ett vitt litet pepparkakshus med fantastisk trädgård! Vi ville ha ett äldre hus, berättar Helena, och här hittade vi ett som dessutom var ganska nyrenoverat. Framför allt gillade vi att det renoverats men ändå fått behålla så många av sina äldre detaljer. Köket var nytt men de gamla dörrarna fanns kvar och stilen hade anpassats därefter och det temat har vi försökt spinna vidare på. Vi gillar att mixa gammalt och nytt och letar gärna loppisfynd - jag tycker det finns en härlig själ i det.
Villan från 30-talet var relativt nyrenoverad redan när Helena och Lennart flyttade in så för dem har fokus snarast legat på att sätta färg och personlig prägel.
I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 31 oktober – 4 november 2022, samt på villalivet.se får läsarna veta mer om deras inspirerande hem.
Tävlingen startade i februari där Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med just deras hem. Villalivets läsare valde ut 24 finalister bland de 1 378 tävlande bidragen i kvalet. Därefter fick läsarna rösta fram de tre vinnarna i Sverige.
Vinnare blev Helena Specht från Västra Götaland. Tvåa blev Evelina Klevefjord också från Västra Götaland och trea blev Linda Dohrnér från Ljungbyholm strax söder om Kalmar.
Som vinnare i tävlingen får Helena varor för över 122 500 kr: 50 000 kr i presentkort från Mio, Vista 130 ångdusch från Tylö värde 72 500 kr och hemlig present från Landshypotek Bank.
Andraplats vann priser/produkter till ett värde av 71 244 kr och tredjeplats 26 946 kr.
Tävlingen har genomförts för 5:e året i rad och har engagerat många läsare och flera exklusiva partners som bidragit med de fina priserna. Vi riktar ett stort tack till: Mio, Landshypotek Bank och Tylö.
- Vi på Mio vill hjälpa alla att skapa hem att trivas i och vara stolta över. Därför är vi också stolta över att vara med och bidra i tävlingen Sveriges Mysigaste Hem där så många spännande bidrag kan vara med och inspirera både våra kunder och oss till att göra hemmen i Sverige mysigare, säger Joakim Holmstrand, kommersiell chef på Mio
– Vilka otroliga bidrag vi har fått ta del av i år! Stort grattis till de välförtjänta vinnarna, vi ser fram emot att se dessa vackra hem prydas av produkter från Tylö! säger Kajsa Nydahl, Marknadschef på Sauna360 Group.
– I en orolig tid och när dagarna blir mörkare och kallare tror jag många kan hämta lugn och styrka i hemmet. Det är fint att se så många inspirerande exempel från runt om i landet på hur man kan göra sitt hem mer ombonat och trivsamt, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.
- Väldigt roligt att se hur stort engagemang som Sveriges Mysigaste Hem genererar hos våra läsare och att vi nu ser fler bidrag än föregående år visar på att tävlingen har etablerat sig på allvar detta jubileumsår, säger Jonas Natt och Dag, marknadschef på Villalivet.
Läs reportage om vinnaren här!
Läs reportage om 2:a plats här!
Läs reportage om 3:e plats här!
Välkommen att kontakta oss för bilder och mer information.
Lina Samuelsson, Koordinator, lina.samuelsson@villalivet.se
Fredrik Lindblad, ansvarig utgivare, fredrik.lindblad@villalivet.se
Overall customer sustainability experience at HSL (Helsinki Region Transport in Finland) is positive and engaging. These results are revealed in a study conducted by HSL and empathy analytics company NayaDaya Inc.
The empathy study examined Helsinki Region Transport's customer experiences, especially in the context of HSL's brand and sustainability. Sustainability experiences were analyzed from the environmental, social, and governance (ESG) viewpoints.
Experience on sustainability was shown to have a strengthening impact on HSL’s brand. The most often chosen emotions in connection with sustainability are contentment and interest. Positive emotions were experienced almost three times more often than negative. Empathy Analytics™, based on emotions, science, and data, reveals which components of sustainability are the most significant to HSL’s customers – and how they impact behavior and engagement.
"The results show that taking care of HSL’s social mission is the core of our sustainability – and we have clearly been successful in that area. Environmental sustainability attracts people the most. The impacts of public transportation system are experienced as ecologically beneficial and engaging," says director Mari Flink from Helsinki Regional Transport Authority.
Some polarized responses were linked to staff, customer-orientation, and the Covid-19 pandemic. Respondents who regard the ticket prices as significant, experience more often negative than positive feelings.
Many respondents indicate interest toward, and desire for more information on sustainability.
"Those interested in sustainability have often a real thirst for knowledge. Empathy and analytics guide us to prioritize actions and communications. By increasing understanding, we engage citizens, promote public transport as well as strengthen both the sustainable development and our own brand," underlines Flink.
The empathy study, conducted as online-survey in February 2022, attracted 2,674 respondents in total.
More information:
Päivi Alakuijala, Director, Communications, Helsinki Region Transport HSL, tel. +358 40 715 0440, paivi.alakuijala@hsl.fi
Timo Järvinen, CEO, NayaDaya Inc., tel. +358 40 505 7745, timo.jarvinen@nayadaya.com
Helsinki Region Transport HSL is responsible for planning and organizing public transport in the region and for the preparation of the Helsinki Transport System Plan. In 2021 there were 238 million journeys made on services provided by HSL, which amounts to more than 60 % of all public transport journeys made in Finland. More information: hsl.fi
NayaDaya Inc. is an empathy analytics company that empowers its customers to build an edge and a handprint from the missing piece of sustainability: human experience and engagement. Empathy Analytics™, based on emotions, science, and data, makes it possible to explore sustainability experiences among employees and customers. The method prioritizes work and communications in the context of environmental, social, and governance (ESG) aspects of sustainability. Further information at www.nayadaya.com
I Rosenträdgårdens hemlighet möts Martin, Barbro och Judith, tre svenskar som deltar i en självhjälpskurs på ett pensionat i Sydafrika. Pensionatet drivs av mamma Gunvor och dottern Julia. Boken är en berättelse om relationer, familjeband, hundar, livslust och hemligheter i det förflutna.
”I den här boken får läsaren framför allt lära känna Julias mamma, Gunvor och några nya karaktärer. Handlingen utspelar sig återigen i Sydafrika, ett land jag numera bor i och älskar. Precis som jag själv bröt mönstret genom att byta land får karaktärerna i den här boken göra detsamma, det tror jag alla mår bra av att göra, åtminstone någon gång i livet,” säger Marie Sammeli.
”Med Rosenträdgårdens hemlighet frångår Marie Sammeli de klassiska feelgoodkaraktärerna och ger nu den äldre kvinnan en röst. Huvudpersonen, Gunvor 75+, skönhetsvloggare och up-and-coming influencer är en härlig och inspirerande bekantskap som kommer att få många att skratta högt”, säger Maria Thufvesson, förläggare på HarperCollins
OM BOKEN
Tillsammans driver Julia och Gunvor det idylliska pensionatet Rose Garden i sydafrikanska Kapstaden. När pensionatet drabbas av en vattenläcka bestämmer de sig för att stänga för renovering medan Julia åker på safari, vilket ger Gunvor fria händer att sköta verksamheten. I stället för att stänga bestämmer hon sig för att i hemlighet hålla pensionatet öppet och locka gäster genom att erbjuda en självhjälpskurs.
Tre vilsna själar checkar in på pensionatet: Martin, Barbro och Judith. Alla tre är ditresta från Sverige, av helt olika anledningar, och med hjälp av Gunvors fasta hand och okomplicerade aptit på livet får de chansen att på nytt ta kontrollen över sina egna liv.
Judith har ytterligare ett syfte med sin resa; att nysta i historien kring sin morbror Lars som verkade som präst i Sydafrika under apartheid. Allt fler hemligheter avslöjas och Judith hoppas kunna ställa ödesdigra handlingar i det förflutna till rätta.
Gunvor sneglar på Martin. Han ser trött ut, inte bara trött efter resan utan trött ända in i märgen. Det kommer att göra honom gott att bo här, även om hans skeptiska min säger något annat. Gunvor kan knappt bärga sig över det här nya kapitlet i Rose Gardens historia. Julia kommer att bli glatt överraskad, det är hon helt säker på. – ur boken
”Rosenträdgårdens hemlighet är en varm och traditionell feelgood där svåra prövningar vänds till glädje och skapar nya relationer i en vacker miljö, med hjälp av en livsglad och lite knasig mentor, Gunvor. Språket är stadigt och lättläst, karaktärerna mysiga.” - Christine Karlsson, BTJ-häftet
OM FÖRFATTAREN
Marie Sammeli bor i Kapstaden sedan tio år tillbaka tillsammans med sin man och fyra barn. I familjen ingår även två hundar och en häst. Hon har en bakgrund inom marknadsföring, PR och reklam och är även grundare av barnföretaget Little Jalo. Hon har tidigare utkommit med tre böcker i serien om Julia.
Röster om Julia-serien:
”Författaren mejslar med empati och humor ut sina karaktärer. Med fantasi och livserfarenhet skapar hon en lättläst och trivsam berättelse.” – Gunilla Bergdahl, BTJ-häftet
”Hur ska man beskriva en bok när superlativen inte räcker till? I min värld är det här en av de absolut bästa feelgoodböcker jag läst. Jag drar snabbt paralleller till Jojo Moyes och Lucy Dillon som är mina favoriter inom genren.” – @Bokprataren
För recensionsexemplar: press@harpercollins.se
För intervjuförfrågningar, Gul PR: Vilhelm Hanzén vilhelm@gulpr.se
Övriga frågor, PR och marknadschef: sarah.wallskog.lindvall@harpercollins.se
Diamantögat är baserad på den ukrainska prickskytten Ljudmila Pavlitjenkos liv och är en fascinerande berättelse om en mamma som blev soldat och hur hon under sitt alias Lady Death kom att påverka historiens gång.
OM BOKEN:
Året är 1941 och i Odessa studerar den ensamstående mamman Mila Pavlitjenko historia och roar sig med sina vänner. Men när Tyskland invaderar Sovjetunionen vänds hennes tillvaro uppochner. Hon lämnar allt och ansluter sig till Röda armén för att strida vid fronten. Det dröjer inte länge förrän hon förvandlas från en flitig student till en ökänd och fruktad prickskytt.
När nyheten om hennes trehundrade träff gör henne till en nationell hjältinna förs Mila från slagfälten till Amerika för en goodwillturné. Omtumlad anländer hon till Washington D.C., där hon oväntat blir vän med Eleanor Roosevelt. Men vistelsen tar en tvär vändning när en gammal fiende dyker upp – och Mila tvingas slåss i vad som visar sig vara hennes livs viktigaste strid.
”Quinn har en förmåga att skriva flera historier samtidigt utan att någonsin tappa tråden, och håller spänningen och intresset uppe från första sidan. Ingen karaktär är överflödig, inget kapitel känns onödigt och det finns ingen tvekan att författaren har gjort sin research.” Frida Jönsson, BTJ-häftet
”Kate Quinn har skrivit en spännande, myllrande äventyrsroman där relationerna står i centrum.” Lotta Olsson, DN om Roskoden
”Mod, engagemang och kvalitet.” – Monica Lindgren, Go'kväll SVT om Jägarinnan
”Sträckläsning som framkallar rysningar av både spänning och välbehag.” Bonniers Bokklubbar om Jägarinnan
För recensionsexemplar: press@harpercollins.se
OM FÖRFATTAREN
Kate Quinn, född 1981, är en amerikansk författare, bosatt i södra Kalifornien. Hon har alltid intresserat sig för historia och har skrivit en rad storsäljande romaner som har översatts till flera språk. Kodnamn Alice har hittills sålts i över 1 miljon exemplar världen över. Jägarinnan nominerades till Årets bok 2020 i Sverige.
STHK, Sveriges ledande järnvägssignalkonsultföretag, har valt Welado, marknadsledaren inom byggledning och infrastruktur i Finland, till sin nya hemmabas. Genom att kombinera de två företagens kompetenser och affärer kan de tillhandahålla ett ännu starkare erbjudande till sina kunder i Sverige, Finland och övriga Skandinavien inom järnvägssektorn, men även inom väg- och energisektorn.
Welados och STHK:s expertområden stärker varandras affärer - de gemensamma värderingarna och den gemensamma strategin kommer att gagna företagskultur och tillväxt tillsammans.
"Vi studerade flera alternativ för partnerskap noggrant innan vi fattade beslutet att gå ihop med Welado. Vi har investerat sex månaders arbete för att skapa vår gemensamma strategi och kommit fram till att företagskulturer, värderingar och visioner har en ömsesidig grund.” förklarar Magnus Lille, VD på STHK.
STHK:s kärnkompetens finns inom ERTMS och signalsystemets livscykel. Genom att gå samman med Welado kan STHK utöka sin expertis med bland annat byggledning, projekteringsledning och övervakning, vilket särskilt gynnar utrullningen av ERTMS i Sverige. Som ett resultat av förvärvet kommer STHK:s tjänster och erbjudanden att utökas för att täcka de behov som finns inom energi, väginfrastruktur och industri.
”Samtidigt tillför STHK viktig expertis och erfarenhet till det finska ERTMS-programmet, där vi på Welado redan agerar som en av huvudaktörerna i Digirail-projektet. Vi känner att matchningen mellan företagen är väldigt bra, och vi siktar på en stark, lönsam, människoorienterad och internationell tillväxt tillsammans. På Welado har vi alltid arbetat tillsammans med våra kollegor med välbefinnandet i centrum, och litar på att tillväxt och framgång följer i dess spår. STHK delar denna kärnuppfattning." Berättar Matti Tervonen, VD på Welado.
"De gemensamt förstärkta affärsmöjligheterna i kombination med Welados tydliga personalfokus och starka tillväxt övertygade oss om att Welado är rätt hem för alla STHK-anställda i framtiden. Vi kommer att behålla varumärket STHK och bygga vidare på det tillsammans i Sverige. Fokus kommer att vara skapande av kontakter, resursdelning och vardagligt nära samarbete med en känsla av samhörighet. Vi har byggt upp ett ömsesidigt förtroende och framtiden känns spännande men också trygg”, fortsätter John Adolfsson, styrelseordförande i STHK.
Majoriteten av aktierna i STHK kommer att säljas till Welado, men anställda på STHK kommer fortsatt äga 25 %. Företagsledningen och varumärket kommer att förbli intakta. Alla kundprojekt kommer att fortsätta som tidigare.
För ytterligare information, kontakta:
Magnus Lille, VD på STHK, +46 (0) 70 985 23 94, magnus.lille@sthk.se
Matti Tervonen, VD på Welado, +358 (0) 40 749 3065, matti.tervonen@welado.fi
Welado är marknadsledande inom infrastrukturbyggledning i Finland. Welado tillhandahåller expertis inom ett flertal specialistområden för kunder inom järnvägs-, väg-, energi-, fastighets- och industrisektorn. De har 260 anställda, varav två sedan tidigare i Sverige, och har en omsättning på 21 M€ (2021). Mer information: https://www.welado.fi/en
STHK är Sveriges ledande konsultföretag med tjänster inom järnvägssignalsystems livscykel. De 33 experterna har specialistkompetens inom ERTMS, tunnelbana och spårvägssignalering, fordon och underhåll. STHK stödjer ett brett spektrum av kunder såsom systemleverantörer, infrastrukturägare och fordon samt operatörer. Bolaget har en omsättning på 46 Mkr. Mer information: https://www.sthk.se/
Ytterligare information: https://digirata.fi/en/ Trafikverkets ERTMS-program
Eduhouse, the Finnish market leader in Learning-as-a-Service (LaaS), is acquiring Hallintoakatemia, which specializes in training services and skills development in the public administration sector. Through the LaaS solution offered by Eduhouse, client organizations can provide their employees with access to an extensive online training library and an advanced e-learning platform with a monthly subscription. The training materials focus on, for example, financial, payroll and personnel management, business law, and IT skills. With the acquisition, the range of services offered by Eduhouse expands from the private sector to support the life-long learning of public administration professionals.
Eduhouse offers subscription-based learning services designed for knowledge workers, where organizations can purchase services for their employees as streaming services subject to a monthly fee. Users can develop their skills further through an extensive video library, podcasts, and other self-study materials as well as remote training and online coaching sessions run by instructors. Eduhouse aims to offer the most topical and relevant in-work training for professionals within a single platform.
“We believe that the LaaS model is well-suited for public administration, where skills development is continuously required throughout various sectors. Public administration training needs range from confidentiality, document management, decision-making and evolving legislation to taking of minutes and land use planning. Together, Eduhouse and Hallintoakatemia can support the life-long learning of public administration professionals on a single platform,” says Jukka Vento, CEO of Eduhouse.
Hallintoakatemia is a well-known training provider in the public administration sector. It has supported almost all Finnish municipalities in development of skills, management practices and operations.
“The services offered by Hallintoakatemia focus on training related to the everyday tools and methods used by public administration professionals. The training sessions are run by the most experienced specialists in the field, who themselves work with the same topics and are thus familiar with the working environments and needs of the trainees. Cooperation with familiar services and professionals will continue as usual, but the life-long learning concept and service platform of Eduhouse will allow us to develop the competence and skills of public administration employees even faster,” says Tuuli Tarukannel, CEO of Hallintoakatemia.
The subscription-based learning service market is growing rapidly
Hallintoakatemia is the third acquisition for Eduhouse in less than a year. Eduhouse acquired the information and communication technology sector learning services providers Wistec Training and Sovelto in June 2021 and April 2022, respectively. In Finland, the life-long learning market is already quite well developed, but in Sweden and Norway, for example, Eduhouse's rate of growth reaches three digits. Eduhouse’s streaming learning services are used by approximately 100,000 professionals each year. Eduhouse intends to offer its services to one million users by 2030.
Similar subscription-based learning services include LinkedIn Learning, Codeacademy, and Udemy. Eduhouse is predicted to emerge as a challenger to the international operators and a promoter of Finnish education export. Verdane, a private equity investor specializing in European growth companies, acquired a holding in Eduhouse last year and will continue to support the development and growth of Eduhouse in the future.
“We see that the municipal sector is undergoing a similar shift towards lifelong learning as the private sector. Hallintoakatemia will complement Eduhouse's offering well, especially regarding the demanding competence needs of the public sector”, says Iikka Moilanen, investment professional at Verdane.
With Hallintoakatemia, Sovelto and Wistec, Eduhouse pro-forma turnover amounted to approximately 13 million euros in 2021. This year, turnover is expected to grow to approximately 16.5 million euros. The companies operate in Finland, Sweden, and Norway and they employ approximately 100 people in total. With offices in Helsinki and Tampere, the companies have more than 60 employees in Finland.
Additional information:
Jukka Vento
CEO, Eduhouse
jukka.vento@eduhouse.fi
+358 50 084 5315
Tuuli Tarukannel
CEO, Hallintoakatemia
tuuli.tarukannel@hallintoakatemia.fi
+358 45 612 5664
Hangö hamn AB:s vd Anders Ahlvik välkomnar Stena Line:
– Den nya linjen utökar våra förbindelser med viktiga marknader i Sverige. Linjen erbjuder en vital rutt västerut för den finska industrin och öppnar ett utmärkt alternativ för svenska företag som bedriver handel med Finland. Hamnen har sedan tidigare flera samarbetspartners i Sverige, men Stockholms industrizon är ett nytt mål.
Hangö hamn består av tre hamndelar. Yttre hamnen är Finlands största bilhamn, Västra hamnen är en utpräglad linjetrafikhamn och Koverhar hamn bedriver bulkverksamhet i tramptrafik. Hangö är ett betydande nav för handelns och industrins produkter, centrum för bilimport och central för export av skogsprodukter. Hamnen har tät frekvens till bland annat Tyskland, Polen och England.
Stena Lines M/s Urd kör sedan början av februari tre turer i veckan i vardera riktningen. Från och med maj ska också fartyget Stena Gothica trafikera med daglig trafik i båda riktningarna. Överfarten tar knappt tolv timmar. Urd och Stena Gothica är RoPax-färjor med en kapacitet om 1 600 lastmeter och 186 passagerare.
– Hangö hamn erbjuder dygnet-runt service med minimala vänte- och hanteringstider. Vi tar väl hand om varor och passagerare, betonar Ahlvik.
Smidigt för passagerare
– Resenärer från Finland som vill undvika centrala Stockholms rusning får en ny bekväm passage till Sverige och Norge. Svenska passagerare kommer behändigt vidare från Hangö till Helsingfors och andra stora städer, säger Ahlvik.
Med sina fina stränder och goda service för turister är den lilla hamnstaden Hangö ett idylliskt mål för livsnjutare.
Mot nya rekord
Före covidpandemin avlöste rekordåren varandra vid Hangö hamn och år 2019 skeppades 6 miljoner ton gods över Hangö. År 2020 lade pandemin sordin på utvecklingen, men i fjol pekade det uppåt igen.
– 2021 var det nästbästa året i hamnens närapå 150-åriga historia, konstaterar Anders Ahlvik.
Thinking Portfolio lanserar Portfolio Management eAcademy, en lättförståelig kostnadsfri onlinekurs i projektportföljhantering, öppen för alla. För närvarande erbjuder eAcademy online-kurserna både på finska och engelska i projektportföljhantering. Utifrån deltagarnas feedback håller Thinking Portfolio innehållet aktuellt och relevant.
Onlinekursen i portföljhantering är gjord för att vara praktisk och riktar sig till de beslutsfattare, projektägare och projektledare som överväger eller förbereder sig för att införa en projektportfölj. Kursen passar också utmärkt för organisationer som redan har infört projektportföljer, som ett användbart kunskapspaket om grunderna i portföljhantering. Varje deltagare kan delta i de delar av kursen som just denne är intresserad av.
Kursen består av tre lektioner, varav den första fokuserar på portföljförvaltning, den andra på projektförvaltning och den tredje på implementering av projektportfölj. Kursen är inte ett alternativ till certifiering, men deltagaren kan ladda ner alla delar efter att ha fått sitt kursintyg. Det visar att deltagaren har gått igenom hela kursinnehållet och slutfört de uppgifter som krävs.
Kursen tar ungefär två timmar att genomföra, inklusive uppgifterna man gör i systemet.
Kursen kräver enkel registrering (namn och e-mail adress) och finns tillgänglig dygnet runt på: https://eacademy.thinkingportfolio.com/
För ytterligare information om kursen eller de många möjligheterna med Thinking Portfolio, kontakta gärna:
För ytterligare information om evenemanget, lösningar eller verktyget kontakta:
Ruth Zerbe
Business Partner Success Manager
Thinking Portfolio
+358 40 5789000
ruth.zerbe(at)thinkingportfolio.com
Katri Harju, Customer Success Manager (Communications)
Thinking Portfolio
+358 40 7064354
katri.harju(at)thinkingportfolio.com
Den 16 februari 2022 kommer Thinking Portfolio att anordna ett kostnadsfritt evenemang på engelska, öppet för alla, Future Trends in Portfolio Management, fokuserat på kunskapsledning, internationellt samarbete och hållbarhet.
Evenemanget innehåller bland annat presentationer om hur man kan använda simulation och ”gamification” för utbildning i projektverksamhet, hur man kan hantera verksamheten i en stor internationell koncern med hjälp av portföljhantering och hur portföljhantering och starka samarbetsnätverk stöder regional utveckling. Presentationerna hålls av SSAB, Sydöstra Finlands yrkeshögskola (XAMK) och Tavastlands förbund.
De nya Thinking Portfolio-partnerna Alevion från Tyskland och Planario från Sverige kommer också att presenteras vid evenemanget. Vi kommer att få höra deras perspektiv på portföljförvaltningens roll som drivkraft för hållbar utveckling och genomförandet av strategier i projekt.
Vi kommer också att få höra om potentialen i en miljö med flera portföljer, resultatet av en genomförd trendundersökning, implementeringsprocessen för en portfölj, och hur man gör rapporteringen mer effektiv.
Evenemanget är kostnadsfritt och öppet för alla. Du kan anmäla dig till evenemanget på webbplatsen för Thinking Portfolio: https://thinkingportfolio.com/trends-in-portfolio-management/
För ytterligare information om evenemanget, lösningar eller verktyget kontakta:
Ruth Zerbe
Business Partner Success Manager
Thinking Portfolio
+358 40 5789000
ruth.zerbe(at)thinkingportfolio.com
Katri Harju, Customer Success Manager (Communications)
Thinking Portfolio
+358 40 7064354
katri.harju(at)thinkingportfolio.com
Planario AB är baserat på Stockholm i Sverige. Tanken med Planario är att göra projektledarens vardag dräglig men också hjälpa styrgrupper och företagsledningar att få en strukturerad överblick över verksamheten. För att kunna göra det behövs det värderingar, processer, rutiner men också verktyg. Planario brinner för att hjälpa till med kunskap och råd som är baserade på deras bakgrund inom teknik samt ekonomi.
Det molnbaserade portföljstyrningsverktyget Thinking Portfolio® är ett praktiskt verktyg för strategisk styrning. Portföljstyrningsmodellen har stöd för affärsorienterad planering och beslutsfattande baserat på ett gediget helhetskoncept. Klienter som använder Thinking Portfolio innefattar stora internationella företag, medelstora företag och organisationer inom den offentliga sektorn. Våra över 35 olika portföljer, som till exempel projektportföljer, riskportföljer och tjänsteportföljer, används av över 300 000 användare i 50 länder varje dag.
Vi är tacksamma för vårt samarbete med Planario och dess grundare Sten Söderberg. De ger oss en erfaren partner för att hjälpa våra kunder att utveckla den bästa styrningen av portföljer och kunskap för deras organisation.
Sten Söderberg
CEO
Planario
+46 (0)760 22 28 03
kontakt(at)planario.se
Ruth Zerbe
Business Partner Success Manager
Thinking Portfolio
+358 40 5789000
ruth.zerbe(at)thinkingportfolio.com
Katri Harju, Customer Success Manager (Communications)
Thinking Portfolio
+358 40 7064354
katri.harju(at)thinkingportfolio.com
Vad sägs om en blandning av gammalt plankgolv, kakelugnar, loppisfynd, Ikea och tapeter från William Morris?
Kryddat med två förnäma ragdollkatter som nästan beter sig som ägare till huset. Och vad sägs om en utemiljö med fiskbensmönstrat trädäck med pizzaugn och bardisk på hjul?
Tillsammans har Camilla och Erik byggt, fixat och lärt sig renovering, tapetsering och målning efter hand. Camilla med mycket idéer och en stor portion "det där fixar vi lätt" och Erik med lite mer eftertänksamhet och en uns av kontrollbehov. Men i ett gammalt hus är inte millimeterprecision någon enkel match.
– Jag brukar säga att allt görs relativt här, det måste man. Golvet på ovanvåningen skiljer 11 cm på vissa ställen och det är inte utan att man kan tro att man tagit ett glas eller två när man går där uppe. Men man vänjer sig, berättar Camilla glatt.
I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 2-4 november, samt på villalivet.se får läsarna veta mer om deras inspirerande hem.
1 271 BIDRAG DELTOG
Tävlingen startade i februari där Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med just deras hem. Villalivets läsare valde ut 24 finalister bland de 1 271 tävlande bidragen i kvalet. Därefter fick läsarna rösta fram de tre vinnarna i Sverige.
Vinnare blev Camilla Dahlin från Dalarna. Tvåa blev Susanne Stjärnglimra från Sparreholm, Sörmland och trea blev Ann-Louise Forsberg Alfredsson från Munka Ljungby i Skåne.
Som vinnare i tävlingen får Camilla varor för över 200 000 kr: 60 000 kr i presentkort från Contura, 50 000 kr i presentkort från Mio, Vista 130 ångdusch från Tylö, Gasolgrill Cayenne från Solhaga, en espressomaskin med årsförbrukning från Melitta samt en hemlig present från Landshypotek Bank.
Andraplats vann priser/produkter till ett värde av 115 000 kr och tredjeplats 70 000 kr.
LYCKAD SATSNING
Tävlingen har genomförts för 4:e året i rad och har engagerat många läsare och flera exklusiva partners som bidragit med de fina priserna. Vi riktar ett stort tack till: Mio, Landshypotek Bank, Melitta, Contura, Tylö och Solhaga.
– Många av oss har tillbringat mer tid hemma än vanligt senaste året. Därför är det extra aktuellt att lyfta fram hemmet som en mysig och trivsam plats. Det är inspirerande att se alla vackra miljöer som husägare runt om i landet skapar, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.
–Självklart kommer vi att fortsätta även under 2022, säger Jonas Natt och Dag, affärsutvecklingschef på Villalivet.
Välkommen att kontakta oss för bilder av vinnarhemmen och mer information. Presskit står redo.
Fredrik Lindblad, ansvarig utgivare, fredrik.lindblahd@villalivet.se
Foto: Hanna Mentz
Författaren Marie Sammeli har gjort succé med de fristående feelgoodböckerna om Julia. Böckerna utspelar sig huvudsakligen i Kapstadens storslagna miljöer, där också Marie är bosatt med sin familj sedan nio år.
”Harper Collins Nordic har en fantastisk mix av författare och en härlig energi. Jag är otroligt glad över att få ge ut mina kommande böcker tillsammans med dem”, säger Marie Sammeli.
”Marie har en självklar position som feelgood-författare och en trogen läsarskara som älskar hennes varma och tankeväckande berättelser. Tillsammans med Anna Sundbeck Klav, Sara H. Olsson, Sarah Morgan och Mhairi McFarlane skapar hon en bredd i ett av våra prioriterade segment”, säger Anna-Lena Hernvall, förlagschef HarperCollins Nordic
Marie Sammeli debuterade 2019 med Det lilla galleriet i solen följt av Den lilla vingården vid bergets fot (2020) och Det lilla pensionatet i gröna dalen (2021). De populära och omtyckta böckerna utspelar sig i Kapstaden, samma stad som Marie sedan nio år är bosatt i. Hon bor där med sin man, deras fyra barn, samt två hundar och en häst. Familjen driver företaget Bitprop som bland annat hjälper kvinnor i kåkstäderna att bli entreprenörer. Marie har också en bakgrund inom marknadsföring, PR och reklam och är grundare av barnföretaget Little Jalo.
För mer information, kontakta:
PR & Marknadschef Sarah Wallskog Lindvall, Sarah.wallskog.lindvall@harpercollins.se
Telefon: 0705690227
Mys är något alla gillar att krydda villalivet med. Det är ett brett begrepp och samtidigt ett sätt för familjer att uttrycka sin stil och personlighet. Det ser vi på bidragen som är väldigt olika, alltifrån mörkt och murrigt till lantligt ljust och fräscht. Vinnarna Bella och Dasho Jonuzi har tillsammans renoverat och skapat sitt hem som när de köpte det kallades ”skräckhuset” - då tidigare ägare hade ett stort intresse av skräckfilmer och inrett huset med filmtema. I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 5-6 november, får läsarna följa med till deras inspirerande hem och se resultatet av omvandlingen.
Tävlingen började i februari. Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med deras hem. Villalivets jury och Villalivets läsare valde ut en direktfinalist och en regionsfinalist i varje nummer från mars till juni som gick vidare till finalrundan. Därefter fick läsarna rösta fram topp tre vinnarna i Sverige och i varje region. Riksvinnare blev alltså Bella Jonuzi från Kalmar. Tvåa Linda Lundqvist i Skåne och trea Silvija Sennevik i Göteborg.
Tävlingen har varit en lyckad satsning som engagerat många läsare under lång tid.
– Självklart kommer vi att fortsätta 2020, berättar Jonas Natt och Dag, marknadschef på Villalivet. Då kommer vi att erbjuda våra annonsörer ett exklusivt partnerskap som gör att de kan delta aktivt i tävlingen och få del av den stora uppmärksamhet tävlingen ger.
Välkommen att kontakta oss för bilder av vinnarhemmet och mer information.
Fredrik Lindbladh
VD och ansvarig utgivare, 0708-22 72 41
fredrik.lindblahd@villalivet.se
Vill du komma i kontakt med vinnarna så förmedlar vi kontakten.
Edin Hadzic,
tävlingsansvarig, 072-050 48 72
edin.hadzic@villalivet.se