Tävlingen är avslutad, rösterna räknade och korad till innehavare av Sveriges Mysigaste Hem är Sara N. Ekström och Johan Ekström i Störlinge, en liten by på Öland. I huset har de bott sedan 2019 och Sara berättar att det är en gård som funnits i hennes familj sedan 1600-talet. De tog över huset 2019, efter hennes mormors bror.
På gården mitt emot bor idag både hennes föräldrar och ena syster med make och barn, så det är lite Bullerbynkänsla förklarar hon.
På frågan: Vilken är era största inspirationskälla när det kommer till heminredning? Så svarar vinnaren Sara:
– Jag skulle säga dåtiden, säger Sara, jag inspireras mycket av det gamla från förr, allt från gamla fotografier till vackra möbler. Jag har vuxit upp i ett hem där nästan allt hade en historia och var kopplat till någon i släkten, och det har verkligen påverkat mig.
– Min mamma har också ett väldigt mysigt hem, så jag har nog fått mycket därifrån. Och självklart har jag kollat på massor av fina hem på Instagram, det är en jättebra inspirationskälla.
Vad tycker vinnaren är mysigast med deras hem?
– Jag skulle säga att vi i detalj själva fått skapa vårt hem precis som vi vill ha det. Vi har dessutom bevarat en massa äldre detaljer som den renoverade kakelugnen, gamla tavlor och fotografier. Jag gillar också den öppna känslan, att alla kan vara tillsammans men att man ändå kan sitta lite i undangömd i en mysig fåtölj.
I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 21 – 24 november 2023, samt på villalivet.se får läsarna veta mer om deras inspirerande hem.
Tävlingen startade i februari där Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med just deras hem. Villalivets läsare valde (genom röstning) ut 25 finalister bland de 1 117 tävlande bidragen i kvalet. Därefter fick läsarna även rösta fram de tre vinnarna i Sverige.
Vinnare blev Sara N. Ekström från den pittoreska byn Störlinge på Öland. Tvåa blev Julia Nilsson från Glömminge på Öland och trea blev Frida Clarberg från Ingelstad, strax söder om Växjö.
Som vinnare i tävlingen får Helena varor för över 137 000 kr: 50 000 kr i presentkort från Mio, Vista ångdusch från Tylö värde 87 000 kr och hemlig present från Landshypotek Bank.
Andraplats vann priser/produkter till ett värde av 62 500 kr och tredjeplats 22 350 kr.
Tävlingen har genomförts för 6:e året i rad och har engagerat många läsare och flera exklusiva partners som bidragit med de fina priserna. Vi riktar ett stort tack till: Mio, Landshypotek Bank och Tylö.
- Vi på Mio vill hjälpa alla att skapa hem att trivas i och vara stolta över. Därför är vi också stolta över att vara med och bidra i tävlingen Sveriges Mysigaste Hem där så många spännande bidrag kan vara med och inspirera både våra kunder och oss till att göra hemmen i Sverige mysigare, säger Joakim Holmstrand, kommersiell chef på Mio
– Bastun, som utgör hjärtat i många hem, är en plats där välmående, avslappning och såväl egentid som socialt umgänge äger rum. På Tylö känner vi oss stolta över att vara med och bidra i tävligen Sveriges Mysigaste hem. Det är inspirerande att se så många fina bidrag, och nu får vi möjligheten att fortsätta skapa en underbar atmosfär för vinnarna, säger Kajsa Nydahl, Marknadschef på Sauna360 Group.
– Våra hem är viktiga, oavsett var vi bor är hemmet en mittpunkt i livet. Det är inspirerande att se att så många lägger ned tid och engagemang på att skapa trivsamma och personliga hemmiljöer. Jag hoppas och tror att alla fantastiska bidrag och vinnarna av den här tävlingen kan bidra till att många fler blir engagerade i sitt hem, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.
- Väldigt roligt att se hur stort engagemang som Sveriges Mysigaste Hem genererar hos våra läsare och att vi ser bidrag från villaägare över hela landet vilket visar på ett starkt intresse för det egna hemmet. Vi kan även se tävlanden i alla åldrar som understryker bredden i tävlingen, säger Jonas Natt och Dag, marknadschef på Villalivet.
Läs reportage om vinnaren här!
Läs reportage om 2:a plats här!
Läs reportage om 3:e plats här!
Välkommen att kontakta oss för bilder, kontaktuppgifter och mer information.
Edin Hadzic, Tävlingsansvarig, edin.hadzic@villalivet.se
Fredrik Lindblad, ansvarig utgivare, fredrik.lindblad@villalivet.se
Efter mer än ett års produktutveckling kommer denna spännande portfölj som en naturlig del av bandets kreativitet, vilket erbjuder både fans och spritentusiaster chansen att uppleva samma nivå av intensitet och kvalitet som de förväntar sig av Skid Rows musik. För hängivna Skid Row-fans är spriten en möjlighet att kopplas samman med bandets historia genom varje klunk av de noggrant utvalda dryckeskoncepten.
“Som svensk har jag följt Brands for Fans under lång tid och älskar deras koncept. När jag gick med i Skid Row visste jag att jag behövde samla svenskarna för att få ut en Skid Row rom och vodka. Jag är otroligt glad över att slå ihop två av de coolaste varumärken jag känner till och jag ser fram emot att kunna erbjuda Skid Row-vodkan och -rommen till fans världen över.” Erik Grönwall bandet sångare.
Resonansen till alla Skid Row-fans från förr till nutid är tydlig. Skid Row 18 and Life Single Origin Ultra Premium Rum firar 35-årsjubileet av den ikoniska låten, 18 and Life, och den nostalgi som framkallas genom dess tidlösa tema och musikaliska skicklighet. Den distinkta produkten är ett unikt och fängslande 18-årsuttryck som kombinerar hantverket i Guyanesisk romdestillering med europeiska åldrandemetoder. Efter att ha legat på amerikanska ekfat i Guyana slutlagrades rommen i sällsynta teakleggars i Europa. Med en djärv men ändå välintegrerat 45% alkoholhalt, kombinerar Skid Row 18 and Life Rom tradition med innovation och levererar djupa toner av nougat med toner av rostade kokosnötter och vaniljböna. Den rika och komplexa smakprofilen kompletteras av eleganta lager av torkad frukt med en rundad, sammetslen chokladavslutning, vilket resulterar i en enastående smakupplevelse för både romkännare och fans.
Skid Row Midnight Vodka är en len men samtidigt kaxig vodka som fångar tonerna av bandets hänförande liveframträdanden och kompromisslösa stil. Skapad med samma engagemang och passion som Skid Row ger till sin musik, utmärks Skid Row Midnight Vodka av en produktkaraktär lika rå och äkta som själva bandet. Varje klunk levererar klara toner av spannmål och rostat bröd, fulländat med en rundad, torr och djärv avslutning. När klockan slår midnatt, sätt kurs mot Skid Row Midnight Vodka.
"Precis som vår musik har arbetet med att utveckla vår sprit varit som att skapa den perfekta låten och albumet. Varje flaska är ett bevis på vår kreativa process, och det finns en bit av Skid Row i varje klunk!” säger bandet.
VD för dryckespartnern Brands For Fans, Filip Lundquist, kommenterar: “Vi har älskat att arbeta med Skid Row-gänget - de har haft så mycket energi för projektet och passion för att leverera det bästa för sina fans. Vi har kunnat arbeta med flexibilitet och kreativitet, vilket vi verkligen uppskattar i ett partnerskap. Kvaliteten på dessa vätskor är extraordinär.”
Skid Row Spirits kommer att börja som en global lansering i Europa och kommer att vara tillgänglig att beställa från Systembolaget från den 29 november 2023.
Skid Row Midnight Vodka – 429 SEK
Skid Row 18 and Life Ultra Premium Rum – 899 SEK
För mer information om Skid Row Spirits besök: https://brandsforfans.com/se/products/skid-row-spirits/
För media, vänligen kontakta:
Tiffany Ingle, Head of Marketing at Brands For Fans – tiffany.ingle@umidagroup.com
The Finnish developer of the emotional and behavioral intelligence, NayaDaya Inc. has changed its name to NayaDaya Analytics Inc. The new name portrays the company's evolution, through science-based innovations, towards the unique people risk analytics and scalable robotics.
NayaDaya was founded seven years ago to promote global empathy by making it possible to express, understand, and pay attention to human emotions with a science-based technology. From the beginning, the scientific background was in the research and studies conducted by the University of Geneva, Switzerland.
On the built platform, data has been collected and analyzed in different contexts such as media news content, brands, employers, transformations, M&A, social phenomena, and sustainability. During the evolution of the solution, it has been used by many leading brands and public organizations in Finland. The development has been funded by Google, Business Finland, and NextGenerationEU.
"We are the most grateful for our customers, partners, and supporters who have made it possible to succeed in this long and demanding development journey. There is a lot of work ahead, but now our focus, product market fit, and business model are clear. It is inspiring to start the new phase with a new name," says Timo Järvinen, CEO and Co-founder of the company now named as NayaDaya Analytics Inc.
The words Naya and Daya originate in India. They symbolize different viewpoints and compassion. NayaDaya Analytics and the green symbol depict the combination of people and empathy, science and analytics, and engagement – especially during changes and transformations.
"Through stepping into the shoes of people, for example in transformations and M&A processes, it is possible to build both financial success and social sustainability. This is not just another employee survey or pulse, far from it. Our goal, to create the deepest insight into people risks with the smallest effort by customers, has been reached innovation by innovation," Timo Järvinen continues.
One of the groundbreaking innovations is an algorithm that predicts behavior, especially engagement and disengagement. Science and emotions make it possible – it is something that the traditional surveys and metrics cannot disclose. Further innovations include a science-based root cause analysis, an action plan automation, and an order-to-delivery process covered entirely by robotics.
The outcome is a totally scalable service platform which does not burden people. Only three standard questions are needed as an input. The output includes action points and even concrete recommendations, to reveal and avoid the people risks such as employee turnover and decrease in productivity.
"With our scientific people risk analytics we can provide our customers a standardized, effective, repeatable, and amazingly simple method to tackle the ever-increasing problem of employee and productivity loss, especially in transformations and post-merger integrations. Many studies confirm the magnitude of this challenge. Together with our agents and partners, it is now time to bring the value of this born-global multilingual analytics to companies and organizations worldwide," says Timo Salomäki, Chairman and Chief Product Officer of NayaDaya Analytics Inc.
"We are solving a global problem that is very expensive for companies and employers. Identifying and minimizing people risks strengthen sustainable and profitable growth. To carry out our mission, we need customers, partners, and agents. With angel investors, we are happy to discuss the ongoing funding round. More than half of it is already subscribed," Timo Järvinen points out.
Hvordan føles det at blive lagt for had på nettet og i medierne? Hvorfor er nogle historier født til at blive shitstorme? Kan man bruge dem til noget eller ligefrem spekulere i dem?
Det undersøger samtalebogen Shitstorm, der udkommer på Forlaget Falco i morgen.
Ghita Nørby og Jim Lyngvild har begge stået i orkanens øje. De fortæller om den smerte og drivkraft, der kan ligge i en shitstorm, om at rejse sig igen, og hvad de har lært af hinandens måde at tackle stormene på.
Tidligere chefredaktør Poul Madsen forklarer, hvorfor nogle historier er skabt til at blive shitstorme og hvordan man bedst kan komme igennem et stormvejr, og endelig taler forfatteren også med én, der selv bevidst pustede liv i en mediestorm, men endte med at blive fanget i krydsilden.
Efter att ha släppt tre framgångsrika singlar med tillhörande videos sedan mars och genomfört flertalet prestigefyllda spelningar under året, släpper nu det unga thrash metal-bandet Eradikated sitt debutalbum Descendants (Indie Recordings). På fredag den 6 oktober kommer detta monster äntligen släppas lös i sin helhet och vi kan bara hoppas att världen är redo. Descendants är ett dystopiskt konceptalbum baserat på en mörk historia om klimat- och samhällsförändringar som ett resultat av människans girighet och arrogans, men också behovet av motstånd, hopp och uppror. De 11 låtarna är en varierad blandning av snabb, tung och teknisk thrash metal, där den gemensamma nämnaren är kompromisslös aggression.
"’Descendants’ ska allra helst avnjutas i ett svep, från början till slut. Då kommer du känna atmosfären och ta in albumets kärna till fullo. Det är inte ett gäng hopbuntade och ihjälslagna singlar, utan ett riktigt album. Sammanbundet på klassiskt vis, så som det ska vara.” – Erland Östberg (Eradikated)
Illustration: Felicia Rosvall - Omslagsdesign: Carl Stjärnlöv
“DESCENDANTS” – ETT MODERNT OCH SAMTIDA METALEPOS
Direkt efter att kontraktet med Indie Recordings var signat i november 2022 började planeringen kring släppet av Eradikateds första fullängdsalbum Descendants, som nu äntligen får se dagens ljus på fredag den 6 oktober. Skivan är producerad av Eradikated själva och inspelad av bandets gitarrist Ragnar Östberg i hans egen studio East Hill Audio, därefter mixad och mastrad av den välrenommerade Gustav Brunn på All In Audio.
Albumet som helhet är en dystopisk temaplatta och alla texter är därmed en sammanhängande historia, författad av sångaren och gitarristen Elvin Landaeus Csizmadia. Tanken med Descendants är att lyssna från början till slut, dels för att få grepp om själva berättelsen, men alla de 11 spåren är också komponerade för att passa ihop och skapa ett naturligt flöde, där man helt enkelt inte ska vilja hoppa över några låtar.
Descendants är en varierad blandning av snabb, tung och teknisk thrash metal där den gemensamma nämnaren är rå aggression. Även om du tydligt kan höra influenser från 80-talets Bay Area-scen, är Eradikated inte att betrakta som någon ”retrogrej”. Det här är ett ungt, rått och kompromisslöst band som utan tvekan är redo att ta sig an världen – ett av nästa generations stora band som nu ligger i frontlinjen för en fortsatt vital metalscen.
"’Descendants’ handlar om en apokalyptisk, närstående framtid där klimatkatastrofer hotar vår existens och människans girighet tvingar alla att klara sig bäst de kan. Texterna berättar en historia om kriser och lidande, samt om olika krafter som försöker skapa en ny värld. Det handlar i grund och botten om en framtid som jag verkligen hoppas vi kan undvika.” – Elvin Landaeus Csizmadia (Eradikated)
BAKGRUND OCH FRAMTID FÖR ERADIKATED
Efter att ha spelat tillsammans som The Generations Army sedan 2015 i samma konstellation, släppt tre album på egen hand och genomfört över 200 spelningar, kände bandet att det var dags för nästa steg i karriären. Med samma medlemmar återföddes därför bandet som Eradikated i september 2021. Första spelningen med nya bandnamnet var på Plan B i Malmö den 16 oktober 2021, tillsammans med The Haunted. Efter ytterligare klubbspelningar och några festivaler blev Eradikated inbjudna att åka med som support till metallegendarerna Anvil på alla datum i Skandinavien under deras Impact Tour 2022. En annan höjdpunkt värd att nämna är förstås spelningen på by:Larm i Oslo i september 2022, som skulle visa sig bli den avgörande anledningen till att Indie Recordings erbjöd bandet ett skivkontrakt.
Sweden Rock Festival 2023 - Foto: Linda Florin
Den 2 mars 2023 släpptes den första singeln Flames från Descendants, tillsammans med en brutal video, som på mindre än en månad passerade 40 000 visningar på YouTube. Den 24 maj släpptes uppföljaren Faced som den perfekta uppvärmningen inför årets festivalsäsong, som Eradikated sparkade igång inför sin största publik hittills när de fick äran att öppna hela Sweden Rock Festival som första band ut. Tusentals metalfans röjde järnet och spelningen belönades med 8 av 10 i Sweden Rock Magazine, Nordens största musiktidning. Sedan dess har de även spelat på Gefle Metal Festival, Summer Breeze Open Air i Tyskland, släppte tredje singeln Flood och gjort två klubbspelningar i Norge. Nästa turné drar igång om mindre än två veckor, denna gång som inbjuden support åt självaste Soilwork på samtliga datum i Skandinavien under deras höstturné. I samband med albumsläppet kommer ytterligare en brutal video till titelspåret, samt en minidokumentär om Eradikated som är producerad och regisserad av Linda Florin och Marielle Tengström som följt bandet under året.
Det allra bästa med hela historien är dock att detta bara är början.
KOMMANDE SPELNINGAR
6 oktober – Mejeriet, Lund (officiell releasefest för Descendants)
12 oktober – The Crypt, Linköping (med Soilwork)
13 oktober – Katalin, Uppsala (med Soilwork)
14 oktober – Northern Rock Fest, Umeå
19 oktober – VoxHall, Århus, Danmark (with Soilwork)
20 oktober – The Tivoli, Helsingborg (with Soilwork)
ERADIKATED
Elvin Landaeus Csizmadia – sång/gitarr
Ragnar Östberg – sologitarr/körsång
Erland Östberg – bas/körsång
Calle Frogner Moberg – trummor
ERADIKATED ONLINE
Officiell hemsida: https://eradikated.com
Facebook: https://www.facebook.com/eradikatedofficial
Instagram: https://www.instagram.com/eradikated_official/
YouTube: https://www.youtube.com/@eradikatedofficial
Spotify: https://open.spotify.com/artist/2Wkrxc76KEe3vvTBtSsG3h?si=bd7hzPg6TuGpo_OUVN7djg
MANAGEMENT
Martin Gustafsson – Republic 66 AB
martin@republic66.com
A&R / SKIVBOLAG
Linda M. Melsom – Indie Recordings
linda@indierecordings.no
BOKINGSAGENT
Martin Karlsson – Concerts Alive
info@concertsalive.se
40 år har gått sedan Heavy Load senast släppte ett album med helt ny musik, Stronger than Evil (1983). Den 6 oktober kommer Heavy Load nu äntligen att släppa sitt minst sagt efterlängtade comebackalbum, Riders of the Ancient Storm (No Remorse Records). Alla fans av klassisk hårdrock och heavy metal kan verkligen se fram emot ett extremt välljudande och genomarbetat album med helt nytt material ingen tidigare hört.
RIDERS OF THE ANCIENT STORM
Heavy Loads nya album Riders of the Ancient Storm genljuder av bandets välkända sound och låtskrivande. Fortfarande ekar många låtar av deras vikingateman och existentiella texter. Fortfarande är kompositionerna storslagna, djärva och förmedlar en stor variation av sinnesstämningar. Samtidigt präglas musiken av passionerat nyskapande och den kreativa glöden lyser starkt i skivans alla spår. Skivan går att förhandsbeställa från och med idag (6 september) via No Remorse Records hemsida, men släpps först i in sin fulla prakt den 6 oktober. Därefter planeras det även för nya konserter. Heavy Load är tillbaka med full kraft!
Heavy Load: Riders of the Ancient Storm (albumomslag)
FÖRSTA SVENSKA HEAVY METAL-BANDET
Den allmänna uppfattningen är att Heavy Load var det band som startade den svenska heavy metal-vågen. Bröderna Ragne och Styrbjörn Wahlquist startade bandet i mitten av 1970-talet, genomförde första konserten 1976 och släppte första skivan 1978. Mycket snart kom bröderna även att starta en egen studio. Genom åren skulle många kända band spela in i denna, numera legendariska, Thunderload Studio. Ett av dessa är Candlemass med debuten Epicus Doomicus Metallicius (1986), producerad av Ragne Wahlquist, samt deras andra album Nightfall. Candlemass debutskiva anses banbrytande och skulle komma att skapa subgenren doom metal. Exempel på andra berömda band som arbetat med Wahlquist-bröderna i denna studio är Hammerfall, Morbid, Electric Boys och Yngwie Malmsteen.
FÖRSTA VIKING METAL-BANDET
Det påpekas ofta att Heavy Load var det första viking metal-bandet. Det kulturella vikingaarvet har varit en viktig inspirationskälla sedan bröderna Wahlquists barndom. Deras känslomässiga koppling till människorna i ett fjärran förflutet, människor med vilka de delar eviga mänskliga utmaningar, fick utlopp i deras musik. Som en naturlig följd sammanfogade de 70-talets heavy metal med vikingamässiga miljöer och sinnesstämningar. Resultatet blev bandets särpräglade stil av musik, texter och konstverk till skivomslagen: viking metal − en stil som nu har många följare i många delar av världen. Även om dessa vikingateman har varit ett utmärkande drag i Heavy Loads låtskrivande, har alltid vissa låtar haft andra teman och skildrat andra miljöer. På den nya skivan bibehålls denna variation. Oavsett vilken miljö som skildras har alla låtar sin källa djupt ner i brödernas känsloliv.
Heavy Load 2023
RAGNE WAHLQUISTS ROMAN – WAHLGAARD SAGA
Heavy Loads musik genljuder i berättelsen Wahlgaard Saga. Så intim är närheten mellan musik och roman att där orden målar scener och bilder i romanen skapar musiken atmosfär med klang, toner och sångtext.
Brödernas vikingainspirerade omslag, texter och musik har funnit ytterligare en konstform. Ragne Wahlquist är även författare till Wahlgaard Saga – en romanserie som inom kort kommer att ges ut på både svenska och engelska. Serien är en släktsaga som ansluter till Heavy Loads vikingavärld. Flera av scenerna i romanserien skildras även i text och musik på det nya albumet. Detta är som mest påtagligt i låtarna Raven Is Calling, Angel Dark, Walhalla Warriors och Sail Away. Förordet är skrivet av Styrbjörn Wahlquist.
En specialutgåva av Ragnes roman kommer att ges ut i sammanband med festivalen Keep It True Rising i Tyskland den 6 oktober i år – samma datum som nya albumet Riders of the Ancient Storm släpps.
FÖRHANDSBESTÄLL SKIVAN HÄR: https://www.noremorse.gr/
HEAVY LOAD:
Ragne Wahlquist– Sång, gitarrer och klaviatur
Styrbjörn Wahlquist – Sång, trummor och slagverk
Niclas Sunnerberg – Gitarr och körsång
Torbjörn Ragnesjö – Bas
PRESS & PR
Republic 66 AB
Martin Gustafsson
martin@republic66.com
0708-39 85 06
Det svenska varumärket ELIN har haft en kraftigt tillväxt sedan det lanserades 2020 och består idag av sex produkter som alla är fast listade och finns i butik hos Systembolaget. ELIN har sedan tidigare produkter inom cider, blanddryck, vodka och gin. Det nya tillskottet ELIN Premium Gin lanseras den 1 september och kommer att finnas på hyllan hos 99% av alla Systembolagets butiker.
ELIN Premium Gin har en kryddig smak med tydliga inslag av enbär, rosépeppar, örter och citrusskal. Denna klassiskt smaksatta gin förpackas i en klimatsmart PET-flaska till det attraktiva priset 199 kr.
Ett tips är att blanda ELIN Premium Gin med en tonic smaksatt med citron i ditt favoritglas och sedan fylla på med en handfull isbitar samt garnera med en skiva citron eller gurka. För den äventyrliga, mortla några basilikablad, blanda i drinken och toppa med några rosépepparkorn så får du en härlig twist på din gin och tonic.
I Elin-familjen finns sedan tidigare; ELIN Premium Distilled Gin som har en kryddig smak med tydliga inslag av enbär, citrus, angelikarot samt rosépeppar och färska örter. ELIN Gin Grapefrukt som är den perfekta spritbasen till alla årstiders cocktails. ELIN Organic Vodka med en härlig ton av örter och citrus.
ELIN Ekologisk Cider Blåbär & Svartvinbär en ekologisk cider med inbjudande smak av mörka bär och ELIN Päron Spritz som är en uppfriskande blanddryck nästan helt utan socker.
ELIN Premium Gin
Ursprung: Sverige
Artikelnr: 331
Pris: 199 kr
Volym: 500 ml
Alkoholhalt: 40%
För mer information vänligen kontakta:
Christina Andersson, Marknadschef Umida Group AB
E-post: christina.andersson@umidagroup.com
Joluca Cocktails grundades 2022 och är ett samarbete mellan humorgruppen JLC, som består av Jonas Fagerström, Carl Déman och Lucas Simonsson, och börsnoterade Umida Group. Umidas expertis inom högkvalitativ dryck och försäljning mot Systembolaget kombinerat med Jonas, Lucas och Carls enorma kreativitet resulterade i varumärket Joluca Cocktails som nu lanserar den tredje produkten, Joluca Lada Pineapple & Coconut.
Joluca Lada Pineapple & Coconut är komponerad av Jonas, Lucas och Carl tillsammans med Umidas Master Blender, Daniel Henriksson, som har vunnit över 50 av Systembolagets blindprovningar. Joluca Lada Pineapple & Coconut är en ready-to-drink som har en somrig och tropisk smak. Jonas, Lucas och Calle har här fått komponera ihop sina favoritsmaker och produkten spås bli en storsäljare. Förhoppningen är att Joluca Lada Pineapple & Coconut ska få minst lika varmt mottagande som sina föregångare.
Joluca Lada Pineapple & Coconut är en kolsyrad blanddryck med smak av ananas och kokosnöt. Produkt har hämtat inspiration från exotiska breddgrader där tropiska smaker dominerar. Joluca Lada Pineapple & Coconut kommer paketerad i en 275 ml glasflaska med skruvkork till det attraktiva priset 16,90 kr. Enligt JLC är detta en given dryck under sommarens festliga tillställningar. Kyl och njut direkt från flaskan eller servera i ett glas med ett par isbitar.
”Vi är otroligt glada över att Joluca Cocktails nu växer med Joluca Lada Pineapple & Coconut. Vi hoppas att många av våra följare kommer prova och älska den nya smaken lika mycket som oss.” säger Jonas, Lucas och Carl.
Joluca Lada Pineapple & Coconut
Ursprung: Sverige
Artikelnr: 56240
Pris: 16,90 kr
Volym: 275ml
Alkoholhalt: 4,5%
För mer information vänligen kontakta:
Christina Andersson, Marknadschef Umida Group AB
E-post: christina.andersson@umidagroup.com
Marknaden för alkoholfria spritprodukter är relativ ung, samtidigt har kategorin alkoholfritt vin och öl har haft en kraftig tillväxt de senaste åren medan alkoholfri sprit hamnat i bakgrunden. På den internationella scenen har många nystartade företag under de senaste åren varit tidiga in i den mer hälsosamma trenden med alkoholfria produkter. Som ett resultat, ser Umida Group att tiden är mogen att utöka sin portfölj även med alkoholfria spritprodukter.
I slutet av 2022 grundade Umida Group tillsammans med fyra entreprenörer varumärket JÄRN. Under JÄRN lanserades två produkter, en alkoholfri snaps och en alkoholfri shot. Inspiration till recepten och smakerna är hämtade från en ung amerikansk kvinnas resa över Atlanten under sent 1800-tal, som efter många år i Sverige till slut lever sina sista år som arbetare i järngruvan i Kiruna. Idéerna till produkterna är spunna från personer som saknar den inkludering som en snaps eller en shot ger i ett socialt sammanhang. Ambitionen är att produkterna ska vara ett starkt alternativ till den som fortfarande vill vara med vid sociala sammanhang utan att behöva dricka alkohol.
The Global Spirits Masters Competitions och deras blindprovningar är Världens mest uppskattade serie av tävlingar för blindprovning av sprit. För första gången deltog JÄRN vid en internationell blindprovning. JÄRN Hvit alkoholfri snaps lyckades med prestationen att vinna guld. Likt mottagandet i Sverige var juryn imponerad av produktens höga kvalitet och likhet med alkoholhaltig sprit.
Provningsanteckningar från The Global Spirits Masters Competition 2023 för JÄRN Hvit alkoholfri snaps:
- Lysande kummin- och dillaromer. Angenäm munkänsla, med tunga kryddor och en del örter. En tydlig kryddighet på slutet men som inte överröstar de andra komponenterna.
- Doft - örtartad och djupt grön, en antydan till mentol, fräsch och kryddig. I munnen, lite söt citrus, mentol, friskt och örtigt, anis.
- Friska och naturliga toner av de beskrivna smakerna.
Doften av JÄRN Hvit får konsumenter att kraftigt överväga om den verkligen är alkoholfri och den tar konsumenter på en resa tillbaka till julbord, påsk luncher och midsommarfiranden. Trots rivigheten i strupen står den stolt på 0% alkohol på flaskan. Väl avvägda smaker av dill, kummin och andra traditionella smaker och doftbärare. Med 0% alkohol och 100% smak är JÄRN HVIT även en fantastisk bas för drinkar. JÄRN Hvit & TONIC har blivit en favorit hos många konsumenter.
”Vårt mål från starten var att ändra standarden och höja kvalitén på alkoholfri-sprit. Vi väldigt glada och stolta över att JÄRN Hvit vann guld vid The Global Spirits Masters Competition blindprovning. Detta är ett bevis på att hårt arbete lönar sig och att arbeta noggrant från grunden är rätt väg att gå. Vi är otroligt glada och tacksamma över att få ett sådant fint erkännande så tidigt i vår resa och även bli uppmärksammade internationellt " säger Filip & Christoffer från JÄRN
JÄRN HVIT & JÄRN ORIGINAL
Ursprung: Sverige
Pris: 169kr
Volym: 50 CL
Alkoholhalt: 0%
Läs mer om produkterna här: https://xn--jrn-qla.com/collections/all
Om JÄRN
Vill du läsa mer om varumärket JÄRN och produkterna JÄRN Hvit och JÄRN Original hittar du information här: www.järn.com
För mer information vänligen kontakta:
Filip Lundquist, VD, Umida Group AB
E-post: filip.lundquist@umidagroup.com
Messeforum är i Finland känd som en innovativ, flexibel och snabbt växande mässbyggare som inte bara bygger upp mässmontrar utan även erbjuder komplett service samt nya digitala lösningar för mässprojekt. Under de senaste åren har även allt fler svenska företag börjat använda Messeforums tjänster, och självklart erbjuder Messeforum dem service på svenska.
– Vi har under hela vår existens jobbat med mässor på olika håll i världen. Numera är även vår kundkrets internationell. Vi tror att vi även för svenska företag är ett konkurrenskraftigt alternativ för mässbygge, säger verkställande direktör Arto Varanki.
Messeforums verksamhet kännetecknas av högklassigt utfört arbete samt flexibel och proaktiv service efter kundens behov. Messeforums experter finns med som en hjälpande hand för kunderna i alla projektskeden och rekommenderar lösningar som fungerar bäst och är mest kostnadseffektiva. Dagens digitalteknik gör det till exempel möjligt att spara på kostnaderna för den personal som ska resa till mässan genom att i stället utföra en del av arbetet digitalt.
Klimatneutrala mässmontrar
Messeforums klimatneutrala mässmontrar är helt unika i världen. Företaget lanserade dem år 2020 som ett resultat av ett genomgående klimatstrategiskt arbete och noggranna utsläppsberäkningar. Numera är alla mässmontrar som byggs av
Messeforum klimatneutrala utan att kunden behöver beställa klimatneutralitet separat eller betala extra för det.
– Våra klimatneutrala mässmontrar följer standarden för utsläppsberäkningar. Klimatneutraliteten uppnås bl.a. med hjälp av materialval, cirkulärekonomiska metoder och genom att använda koldioxidsnål energi. De utsläpp som vi inte på egen hand kan minska kompenserar vi genom att köpa in utsläppsrätter bort från EU:s system för handel med utsläppsrätter, vilket på riktigt påverkar minskningen av utsläpp i hela Europa, berättar Varanki.
Messeforum uppmärksammar alla skeden för en mässmonter i utsläppsberäkningen, från själva mässkonstruktionerna och transporten av dem till resorna för Messeforums personal och underleverantörerna. Vi kompromissar inte på kvaliteten för mässmontrar eller på servicen, men utsläppen eliminerar vi helt och hållet.
– Messeforums klimatneutrala mässmontrar är ett bra sätt att synas klimatvänligt på mässor och samtidigt göra deltagandet på mässor enkelt, poängterar
Varanki.
Ekobryggeriet Ekologisk Gin utsågs som ensam vinnare när Systembolaget genomfört sina blindprovningar, totalt medverkade 19 ginprodukter vid blindprovningen där Systembolaget letade efter nästa storsäljande gin.
Ekobryggeriet Ekologisk gin är en högkvalitativ gin med smak av enbär, koriander, citrus och angelikarot. Denna klassiskt smaksatta gin är förpackas i en klimatsmart PET-flaska till det attraktiva priset 239 kr. Nyheten lanseras den 1 mars och kommer att finnas på hyllan hos minst 375 av Systembolagets butiker.
Ett av Systembolagets fokusområden är att svenska konsumenter ska kunna göra fler hållbara val. Systembolaget har därför under 2022 instiftat en ny egen märkning, Hållbart val. För att en produkt ska kunna märkas som hållbart val måste produkten uppfylla flertalet tuffa kriterier från odling av råvara till produktion. Ekobryggeriet Ekologiska Gin kommer att vara märkt som ”Hållbart val” och blir med det den första ginen hos Systembolaget som klarat den hårda granskningen.
Tips! Blanda Ekobryggeriet Ekologisk Gin med tonic original från Ekobryggeriet, fyll på med en handfull isbitar, garnera med en skiva citron eller gurka. Njut!
För den äventyrliga, blanda ginen med Ekobryggeriets tonic med smak av fläder, några isbitar och garnera med äpplebitar och en rosmarinkvist för en härlig twist.-
Ekobryggeriet Ekologisk Gin
Ursprung: Sverige
Artikelnr: 596
Pris: 239kr ex pant
Volym: 700 ml
Alkoholhalt: 40%
Om Ekobryggeriet
Ekobryggeriet erbjuder Sveriges främsta ekologiska premiumtonic. Det är vi
såklart väldigt stolta över. Ekobryggeriets tonic produceras i Sverige
och innehåller endast ekologiskt socker, ekologiska aromer, kolsyrat vatten ochcitronsyra som surhetsreglerande medel. Självklart med den bittra smaken avtonic. Reko, eko och premium helt enkelt. Tonicen finns att köpa på de allraflesta ICA-, Willys-, Hemköp-, Coop och Citygrossbutiker. Den går även attbeställa hem från Mathem, Delitea och Matspar.
För mer information vänligen kontakta:
Christina Andersson, Marknadschef Umida Group AB
E-post: christina.andersson@umidagroup.com
Tropida kommer bli ett nytt varumärke inom det omåttligt populära segmentet blanddrycker, ett av få segment som fortfarande visar volymtillväxt i Sverige, +4%, under 2022, när hela Systembolaget minskat i volym med -4%.
Tropida Tropical Punsch har tagit sig in på Systembolagets hyllor via att stå som ensam vinnare när 48 ekologiska blanddrycker blindprovades.
Varumärket Tropida är nyskapat från det innovativa bolaget Umida Group som redan äger och driver varumärken som Ekobryggeriet, ELIN, Joluca Cocktails, JÄRN med flera. Tropida andas retro, hållbarhet och kvalitet. Nyheten Tropida Tropical Punch lanseras den 1 mars på Systembolaget och kommer finns på hyllan i minst 373 butiker runtom i landet, samt finns även tillgänglig att beställa. Tropida Tropical Punch har även klarat av Systembolagets hårda granskning av odling, produktion och fyllning för att uppnå märkningen ”Hållbart Val”.
Tropida Tropical Punch är en ekologisk kolsyrad blanddryck med smak av kokosnöt och ananas där inspirationen är hämtad från exotiska breddgrader där tropiska smaker är dominerande. Tropida Tropical Punch kommer paketerad i en 250 ml burk och har en härlig retrodesign vilket blir en given färgklick till alla vårens och sommarens festliga tillställningar. För den bästa tropiska upplevelsen servera drycken i ett glas över ett par isbitar och drick den som den är.
”Vi väldigt glada och stolta över att idag lansera Tropida Tropical Punsch. Med denna lansering utökar vi vårt sortiment av blanddrycker och hållbart val märkta produkter, något som går i linje med vad konsumenterna efterfrågar.” säger Christina Andersson, Marketing Manager på Umida Group.
Tropida
Ursprung: Sverige
Artikelnr: 1086
Pris: 16 kr ex pant
Volym: 250 ml
Alkoholhalt: 4,5%
För mer information vänligen kontakta:
Christina Andersson, Marknadschef Umida Group AB
E-post: christina.andersson@umidagroup.com
Helloween gör ingenting halvhjärtat och är trogna sitt motto "alltid med fullt engagemang". Samma motto gäller så klart nu när det är dags att lansera en unik dryck för fansen tillsammans med Brands For Fans som partner.
"Being a Gin lover myself, our collaboration with Brands For Fans was very exciting to me. We had the chance to design our own unique flavour note, and the result is nothing less than my new favourite drink! To top it off, we’re even able to share this extraordinary, pumpkin flavoured Gin with our fans!” says Andi Deris.
Med United Line Up - bestående av sju bandmedlemmar - lyckades bandet ta sig till toppen av listorna med sitt senaste album "HELLOWEEN". De nådde förstaplatsen i Tyskland och Spanien, och topp 10-placeringar i tio andra länder runt om i världen. En enorm framgång, samtidigt som Helloween-albumen "Keeper Of The Seven Keys Part 1 & Part 2" fortfarande de främsta referenspunkterna. Och här sluts cirkeln; Siffran sju och nycklar har varit en del av bandets framgångshistoria i mer än 30 år och därmed var namnet på ginen självklart!
Gin som katergori har gjort en fantastisk comeback, och såväl efterfrågan och intresset för gin har ökat markant. Det finns redan många traditionella gin för konsumenterna att välja mellan, men få pumpakryddade gin. Nu lanseras ett spännade tillskott i form av HELLOWEEN Seven Keys Pumpkin Spiced Gin med en unik och spännande smakprofil.
Etiketten är utvecklad tillsammans med bandet och är en hyllning till hitalbumet "Keeper of the Seven Keys". Med snygga Art Deco-element i starka färgerna orange, svart och vitt har etiketten ett uttryck som fansen kommer känna igen och älska!
HELLOWEEN SEVEN KEYS PUMPKIN SPICED GIN lanseras på Systembolaget den 12 december 2022.
Länk: https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/helloween-pumpkin-spiced-gin-5939501/
Artikelnummer: 59395-1
Pris: 349 kr
Alkoholhalt: 40%
Volym: 700 ml
Produkten finns också lanserad i Brands For Fans webshop för kunder i Europa. https://brandsforfans.com/
MER INFORMATION OM HELLOWEEN SEVEN KEYS PUMPKIN SPICED GIN
En kryddad gin med en fyllig och mjuk smak. Enbär ligger snyggt i förgrunden, följt av kryddor som kanel och muskotnöt och avslutas med en subtil pumpasmak.
Färg : Aprikosorange
Doft : Tydlig doft av kryddor med tydlig karaktär av enbär, örter, citrus, peppar och subtila toner av pumpa.
Smak : Kryddig smak med rena karaktär av enbär, örter, peppar, citrus och inslag av pumpa.
Avslut: Balanserad och långvarig gintypisk smak.
Det svenska varumärket ELIN har växt kraftigt sedan starten 2020 och består nu av fem produkter som alla är fast listade hos Systembolaget. ELIN har sedan tidigare produkter inom cider, blanddryck, vodka och gin. Det nya tillskottet ELIN Premium Distilled Gin är en nyhet på Systembolaget från 1 december och kommer finns på hyllan i 299 butiker. Den går även att beställa till din närmaste systembolagsbutik.
Elin Premium Distilled Gin har en kryddig smak med tydliga inslag av enbär, citrus, angelikarot samt rosépeppar och färska örter. I kombination med en fläkt av pepprighet är detta en gin som har en kraftig karaktär och tydliga aromatiska smaker, detta är en premium gin som du verkligen inte vill missa. ELIN Premium Distilled Gin är förpackad i en snygg glasflaska med en stilren design som kom ut i topp av konsumentpanelen.
Ett tips är att blanda ELIN Premium Distilled Gin med en tonic smaksatt med citron i ditt favoritglas och sedan fylla på med en handfull isbitar samt garnera med en skiva citron eller gurka. För den äventyrliga, mortla några basilikablad, blanda i drinken och toppa med några rosépepparkorn så får du en härlig twist på din gin och tonic.
Vi är oerhört glada och stolta över att ELIN Premium Distelled Gin vann konsumentpanelens hjärtan och att vi nu äntligen lanserar denna produkt, säger Henric Berntson, Brand Manager på Umida Group.
I Elin-familjen finns sedan tidigare; ELIN Gin Grapefrukt som är den perfekta spritbasen till alla årstiders cocktails. ELIN Organic Vodka som har en ton av örter och citrus. ELIN Ekologisk Cider Blåbär & Svartvinbär, är en ekologisk cider med inbjudande smak av mörka bär och ELIN Päron Spritz som är en uppfriskande blanddryck nästan helt utan socker.
ELIN Premium Distilled Gin
Ursprung: Sverige
Artikelnr: 725
Pris: 289 kr
Volym: 700 ml
Alkoholhalt: 41%
För mer information vänligen kontakta:
Christina Andersson, Marknadschef Umida Group AB
E-post: christina.andersson@umidagroup.com
Henric Berntson, Brand Manager Umida Group AB
E-post: henric.berntson@umidagroup.com
Tävlingen är avslutad, rösterna räknade och korad till innehavare av Sveriges Mysigaste Hem är Helena och Lennart Specht i Sjuntorp, strax utanför Trollhättan. I huset har de bott sedan 2019 och Helena berättar att det var kärlek vid första ögonkastet.
En kärlek som uppmärksammades även av säljaren som valde att sälja huset till Helena och Lennart trots att de inte vunnit budgivningen.
På frågan Vad var det ni föll för? Så svarar vinnaren Helena:
- Det var perfekt, ett vitt litet pepparkakshus med fantastisk trädgård! Vi ville ha ett äldre hus, berättar Helena, och här hittade vi ett som dessutom var ganska nyrenoverat. Framför allt gillade vi att det renoverats men ändå fått behålla så många av sina äldre detaljer. Köket var nytt men de gamla dörrarna fanns kvar och stilen hade anpassats därefter och det temat har vi försökt spinna vidare på. Vi gillar att mixa gammalt och nytt och letar gärna loppisfynd - jag tycker det finns en härlig själ i det.
Villan från 30-talet var relativt nyrenoverad redan när Helena och Lennart flyttade in så för dem har fokus snarast legat på att sätta färg och personlig prägel.
I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 31 oktober – 4 november 2022, samt på villalivet.se får läsarna veta mer om deras inspirerande hem.
Tävlingen startade i februari där Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med just deras hem. Villalivets läsare valde ut 24 finalister bland de 1 378 tävlande bidragen i kvalet. Därefter fick läsarna rösta fram de tre vinnarna i Sverige.
Vinnare blev Helena Specht från Västra Götaland. Tvåa blev Evelina Klevefjord också från Västra Götaland och trea blev Linda Dohrnér från Ljungbyholm strax söder om Kalmar.
Som vinnare i tävlingen får Helena varor för över 122 500 kr: 50 000 kr i presentkort från Mio, Vista 130 ångdusch från Tylö värde 72 500 kr och hemlig present från Landshypotek Bank.
Andraplats vann priser/produkter till ett värde av 71 244 kr och tredjeplats 26 946 kr.
Tävlingen har genomförts för 5:e året i rad och har engagerat många läsare och flera exklusiva partners som bidragit med de fina priserna. Vi riktar ett stort tack till: Mio, Landshypotek Bank och Tylö.
- Vi på Mio vill hjälpa alla att skapa hem att trivas i och vara stolta över. Därför är vi också stolta över att vara med och bidra i tävlingen Sveriges Mysigaste Hem där så många spännande bidrag kan vara med och inspirera både våra kunder och oss till att göra hemmen i Sverige mysigare, säger Joakim Holmstrand, kommersiell chef på Mio
– Vilka otroliga bidrag vi har fått ta del av i år! Stort grattis till de välförtjänta vinnarna, vi ser fram emot att se dessa vackra hem prydas av produkter från Tylö! säger Kajsa Nydahl, Marknadschef på Sauna360 Group.
– I en orolig tid och när dagarna blir mörkare och kallare tror jag många kan hämta lugn och styrka i hemmet. Det är fint att se så många inspirerande exempel från runt om i landet på hur man kan göra sitt hem mer ombonat och trivsamt, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.
- Väldigt roligt att se hur stort engagemang som Sveriges Mysigaste Hem genererar hos våra läsare och att vi nu ser fler bidrag än föregående år visar på att tävlingen har etablerat sig på allvar detta jubileumsår, säger Jonas Natt och Dag, marknadschef på Villalivet.
Läs reportage om vinnaren här!
Läs reportage om 2:a plats här!
Läs reportage om 3:e plats här!
Välkommen att kontakta oss för bilder och mer information.
Lina Samuelsson, Koordinator, lina.samuelsson@villalivet.se
Fredrik Lindblad, ansvarig utgivare, fredrik.lindblad@villalivet.se
Nu i helgen den 21/10 - 23/10 börjar Bytdators stora IT-auktion med priser som inte höjs utan sänks var 15:e minut. Det betyder att ju längre en produkt hålls osåld desto billigare blir den! Men eftersom att det endast finns ett exemplar utav varje produkt så gäller det att vara snabb. Över 100 produkter kommer auktioneras ut och det finns bland annat gamingdatorer i olika nivåer, tunna bärbara, kraftfulla arbetsstationer och stationära för alla behov. Alla datorer har 12 månaders garanti och fri frakt med PostNord eller DHL.
Bytdator.se har specialiserat sig på att rekonditionera begagnade proffsdatorer så att de fungerar som nya igen. De renoverar, rengör och ominstallerar datorer som annars skulle slängts i onödan. På de sättet sparas stora mängder naturresurser och att köpa en begagnad proffsdator är ett smart val för både konsumenten och miljön. En proffsdator har ofta datordelar som håller en högre standard och datorn har därför längre hållbarhet. Med en begagnad proffsdator får konsumenten mer för pengarna! I nyskick kostar en proffsdator betydligt mycket mer än en dator för kommersiellt bruk men genom att köpa en begagnad proffsdator får konsumenten kvalité till ett lägre pris.
The second largest industrial subcontracting trade fair in Europe, and the largest industrial trade fair in Finland, Alihankinta and AlihankintaHEAT will be organized at Tampere Exhibition and Sports Centre on 27–29th September 2022. The theme of the event will be Industry Appeal, Needs and Experts. The exhibition stands for this autumn's Alihankinta Subcontracting Trade Fair have been sold out, which means that approximately 1,000 exhibitors will attend this international event covering all exhibition halls of the Tampere Exhibition and Sports Centre. The Subcontracting Trade Fair 2022 partner for Alihankinta is Wärtsilä Finland Oy.
After two years of exceptional circumstances, everyone is looking forward to Alihankinta and AlihankintaHEAT 2022 with special enthusiasm. The event will be tightly structured around current themes, meaningful encounters and latest solutions.
– This autumn looks bright, and we are looking forward to having the fair. Pandemic times may have changed many practices, but people's need for face-to-face encounters has not stopped. This is why so many still attend trade fairs and other events; just look at Alihankinta that has been sold out. In addition to pre-booked appointments, live events enable random encounters and unexpected collaboration opportunities. This is not possible via Teams, for example. Of course, being together is an important value in and of itself. Our goal is to make this autumn's Alihankinta and AlihankintaHEAT event a place for meaningful encounters and a three-day industrial festival, where the famous positive subcontracting spirit of Tampere is ever-present, says Tanja Järvensivu, PR and Partnership Director of Tampere Trade Fairs Group and Project Manager for Alihankinta.
Industry Appeal, Needs and Experts as event theme – Wärtsilä Finland Oy as the Subcontracting Trade Fair partner
The theme of Alihankinta and AlihankintaHEAT 2022 will be Industry Appeal, Needs and Experts. The theme will showcase the current and future needs and prospects of industry on a broad scale. Debate-arousing perspectives include the appeal of industry and how to attract skilled workers, the importance of a new kind of cooperation, and challenges and changes arising from the volatile global situation.
On Tuesday 27th Sept, the programme will focus on the theme "Industry Appeal, Needs and Experts". The first day's programme includes the awarding of Subcontractor of the Year and Main Supplier of the Year by Finnish Association of Purchasing and Logistics LOGY. On Wednesday 28th Sept, the programme is titled "Industry Future and Current Challenges", discussing e.g., the effects of the Ukraine crisis, industrial supply shortages, cybersecurity and preparedness, and future changes in industry. Thursday 29th Sept will be "Shapers of the Future Thursday", with a content that highlights the appeal of industry, relevant topics for youth and students, and the importance of collaboration between schools, universities and companies.
The Subcontracting Trade Fair 2022 partner for Alihankinta 2022 will be Wärtsilä Finland Oy. Wärtsilä is a leading international supplier of innovative technologies and life cycle solutions in the marine and energy markets. In 2021, Wärtsilä's turnover was over EUR 4.8 billion.
Wärtsilä's Vesa Riihimäki, Ensto's Marjo Miettinen and Engineering Academy's Peer Haataja as theme partners
As in previous years, Alihankinta has assigned three esteemed industry experts as theme partners. The theme partner from Wärtsilä, the main partner of the fair, is Vesa Riihimäki, President in charge of production, power plants and procurement, who also leads the Sustainable Technology Hub project. The second theme partner is Chairman of the Board at Ensto, Marjo Miettinen. The third theme partner is Peer Haataja, CEO of Tampereen Teollisuusoppilaitos Oy and head of the new Engineering Academy.
Subcontracting Trade Fair Alihankinta presents the metal, electronics, plastics and rubber industries, industrial ICT solutions, as well as design and consulting within these fields. During normal years, the event has attracted over a thousand exhibitors from twenty countries and about 18,000 trade fair visitors. The fair is organized by Tampere Trade Fairs Group in collaboration with Technology Industries of Finland, Rubber Manufacturers' Association of Finland RMAF, Finnish Association of Purchasing and Logistics LOGY, and Finnish Plastics Industries Federation FIPIF. The fair has taken place in Tampere since 1988.
MORE INFORMATION: alihankinta.fi/en/, #Alihankinta, #AlihankintaHEAT
Tampere Trade Fairs Group, www.tampereenmessut.fi/en, firstname.lastname@tampereenmessut.fi
Tanja Järvensivu, PR and Partnership Director, Project Manager Alihankinta, tel. +358 (0)50 536 8133
Sirkka Laine, Communication Specialist, tel. +358 (0)40 612 9081
"Behind sustainable choices is not the actual sustainability of the company, organization, or brand, but the sustainability experience," writes Timo Järvinen, CEO of the Finnish empathy analytics company NayaDaya Inc.
If we split the core of sustainability, in addition to the ecological, social, and economical consequences of our actions, we will find something that has a decisive impact on people's behavior, business success, and sustainable development.
This other aspect of sustainability is experience. Sustainability is an increasingly important part of the customer and employee experience. Customers and employees appraise the sustainability of companies, organizations, and brands in relation to their own values. Appraisals lead to subjective meanings and emotions – thus creating an emotional experience of sustainability.
Emotional experiences have a decisive impact on behavior – as do sustainability experiences. We have seen this especially recently. Emotions make us ignite, participate, and commit to things that represent the world we believe in. The emotions within the experiences of sustainability can also cause the opposite: avoidance, resistance, and even aggressive behavior.
From the point of view of companies and organizations, the effects of sustainability experiences are at best seen as traction and retention, or even as a competitive edge. At worst, they can cause loss of customers and employees.
If a company, organization, or brand wants to succeed and be a part of change toward a better world, sustainability experiences are critical to the success of its mission. We must accept that, for example, behind sustainable consumer choices is not product sustainability but rather consumer sustainability experience.
People are not able to react to anything other than the experiences produced by their own judgment.
A company or an organization needs to identify the essential parts of its sustainability to its customers and employees. It is beneficial to find out how elements of the sustainability experience affect behavior. By strengthening engaging elements and fixing or transforming the causes of stagnation, avoidance, and resistance, people are involved – this way it’s possible to create value for customers and employees, strengthen loyalty, and promote a sustainable, profitable growth.
Sustainability must be built, and the sustainability experience managed responsibly. However, this self-evident idea is not so self-evident after all. As people do not react to sustainable actions but rather to their sustainability experiences, it is possible to influence their experiences and emotions in ways that are not responsible but aim only to create images.
Recognition of authenticity contributes to healthy development. Companies, organizations, and brands that embrace sustainability as a key guideline and a part of their DNA implement these principles in all their operations and communications. When deeds and words meet each other and people’s values, the result is hope for the better, trust, change, and ultimately, success.
Sustainability is the way to a better future and competitive edge, but it is often full of curves and pitfalls. We must accept that sustainable actions do not always evoke positive, engaging emotions. It is not sustainable to always do and say what people wish and want to hear.
The consequences of acts of sustainability can be contradictory. Sometimes they mean cutting personal interests, which causes negative reactions. Sometimes the public and social media deal with events in ways that don’t do justice to real efforts.
In all circumstances, it is helpful to identify the customer and employee experiences and reactions. Collective empathy and data are needed to identify emotions as well as their root causes and consequences. The answers are not found on social media, where the loudest voice is often held by a relatively small number of people.
Communication is needed to manage sustainability experiences – not just to evoke images but to portray boldly and uncompromisingly the reality. From time to time, we all need to be steered into the right direction. Sometimes we must give up our own interests here and now so that all people, including future generations, will have hope.
The power of compassion should be better harnessed to engage and involve customers and employees.
The author of the blog post is Timo Järvinen, CEO of the Finnish empathy analytics company NayaDaya Inc.
Timo Järvinen, tel. +358 40 505 7745, timo.jarvinen@nayadaya.com
Palo Alto, California -- (ARAB NEWSWIRE) -- Ooredoo Kuwait has appointed data analytics specialists LigaData to support data-driven digital transformation projects. The organizations announced their collaboration at the largest telecommunications conference in the world - Mobile World Congress in Barcelona.
Ooredoo Kuwait provides mobile, broadband internet and corporate managed services and is part of the Ooredoo Group which operates in 12 markets worldwide.
The partnership between Ooredoo Kuwait and LigaData reinforces Ooredoo’s commitment to their vision of empowering Kuwait’s society by driving digital transformation and enrich people’s digital lives. By enhancing the organization’s data management infrastructure, customers will experience an even greater service.
Silicon Valley based LigaData has successfully completed an initial strategic data infrastructure upgrade, laying the technical foundations for a new era of digital solutions.
Hassan El Chami, Ooredoo Kuwait Chief Technology Officer, stated: “Ooredoo Kuwait continues to promote the importance of change and innovation to provide cutting-edge digital services for our customers. Data and analytics are pivotal to enable us to accomplish these digital transformation goals. The appointment of LigaData will help accelerate our data-driven digital transformation plans.”
Bassel Ojjeh, CEO at LigaData, says: “Ooredoo Kuwait is impressively driving the introduction of innovative digital services to its customers. We’re thrilled to partner with Ooredoo Kuwait and support them in leveraging data and analytics even further as they enhance their existing infrastructure.”
I en transaktion som gjordes den 27 januari 2022 blev Liana Technologies majoritetsägare i Evermade Ltd. Förvärvet implementerar Liana Technologies strategi att bli den största leverantören av molnbaserade digitala marknadsförings- och kommunikationstjänster i Norden. Med denna transaktion kommer Liana Technologies att stärka sin expertis inom WordPress-teknik. I samarbete med Evermade kommer Lianas automationslösningar att integreras i WordPress ekosystem.
Evermade är en digitalbyrå som grundades 2011 och blev Finlands största WordPress-byrå 2020 med en omsättning på tre miljoner euro. Evermade leds av vd och partner Julius Haukkasalo och företaget har 45 anställda i Finland. Grundarna av bolaget kommer att fortsätta som aktieägare och Evermade fortsätter som ett självständigt bolag och med eget varumärke även efter förvärvet.
Liana Technologies har 17 års erfarenhet av att tillhandahålla programvara för digital marknadsföring och kommunikation, och en av företagets huvud-produkter är systemet LianaAutomation för marknadsföringsautomation. Målet som Liana Technologies har tillsammans med Evermade, är att tillhandahålla marknadsföringsautomation integrerad i WordPress-webbplatser för att göra webbplatsupplevelsen mer personlig för användarna, även på den öppna källkodssidan. Elimineringen av tredjepartscookies driver detta behov och utveckling, eftersom företag i allt högre grad måste ansvara för den data som samlas in med användarnas samtycke istället för tredje parter.
”Att gå samman med Evermade känns lite som att gifta sig med sin själsfrände. Våra företagskulturer är väldigt lika. Värderingarna hos Evermades människor och LianaCrew möts och det finns så mycket gemensamt i lagandan. På den tekniska sidan kan Evermades mycket skickliga utvecklare implementera de mest sofistikerade och kundorienterade WordPress-projekten. Att dela med sig av våra företagskunskaper kommer definitivt att gynna oss båda i framtiden. Lianas internationella tillväxthistoria har precis börjat och tar fart”, säger Samuli Tursas, VD för Liana Technologies.
"På tio år har Evermade vuxit till sin nuvarande storlek med sitt nuvarande ägande och ledningsgrupp. Vi har länge funderat på hur vi kan fortsätta att stärka vårt företag för att bättre betjäna våra kunder. Att arbeta med Liana ger nya tillväxtmöjligheter, internationaliseringsmöjligheter, och samtidigt kan vi bygga en produkt och tjänst tillsammans som kombinerar våra två passioner: marketing automation och WordPress. Vi har helt klart gemensamma intressen kring framtiden med Liana, och när företagskulturerna verkade matcha så bra bestämde vi oss för att ta denna möjlighet”, beskriver Julius Haukkasalo, VD för Evermade.
Kontaktinformation:
Samuli Tursas, Liana Technologies, CEO
samuli.tursas@lianatech.com
+358 40 513 5890
Julius Haukkasalo, Evermade, CEO
julius@evermade.fi
+358 40 825 2741