Paris, France – March 19, 2024 – Eviden, the Atos Group business leading in advanced computing, today announces a new contract with the Danish Centre for AI Innovation, owned by the Novo Nordisk Foundation and the Export and Investment Fund of Denmark, to construct a state-of-the-art AI supercomputer in Denmark. The supercomputer is designed to cater to large-scale projects that utilize artificial intelligence and prioritize the highest level of security to support Danish data sovereignty. The new supercomputer is expected to be one of the most powerful AI supercomputers in the world. Its goal is to accelerate research and innovation in various fields such as healthcare, life sciences, and the green transition.
It will deliver 6 Exaflops of FP8 AI performance and is based on the NVIDIA DGX SuperPODTM architecture. Eviden will deliver, install, and configure the supercomputer, as well as provide the maintenance and technical support during its entire lifetime. The supercomputer, named Gefion, is expected to be ready for pilot projects before the end of the year. It will be housed in Denmark’s newly established national Centre for AI Innovation and will provide researchers from Denmark’s public and private sectors access to an advanced supercomputer optimized for AI.
“We’re proud to be working with Novo Nordisk Foundation and the Danish Centre for AI Innovation to deliver the AI supercomputer in Denmark to provide an unprecedented potential to accelerate groundbreaking scientific discoveries in areas such as drug discovery, disease diagnosis and treatment,” said Dr. Cédric Bourrasset, Head of HPC-AI and Quantum Computing, Eviden, Atos Group. “This new supercomputer will be a powerful resource to further boost AI research and collaboration between academia and Danish industry in Denmark’s already thriving AI-based research ecosystem.”
Mads Krogsgaard Thomsen, CEO of the Novo Nordisk Foundation, said, “Eviden is renowned for being the leading expert in AI supercomputing. They are therefore the ideal choice to support this exciting project and help Denmark’s brilliant researchers and innovators rise to the next level.”
“AI is helping researchers find solutions to many of humanity’s biggest challenges in healthcare, sustainability, energy and more” said Charlie Boyle, Vice President, DGX platforms at NVIDIA. “Built by Eviden with NVIDIA DGX H100 AI supercomputing, the Novo Nordisk Foundation Gefion system can advance research and development in Denmark with transformative, full-stack AI infrastructure.”
Established in Denmark in 1924, the Novo Nordisk Foundation is an enterprise foundation with philanthropic objectives. Its vision is to improve people’s health and the sustainability of society and the planet, and its mission is to progress research and innovation in the prevention and treatment of cardiometabolic and infectious diseases as well as to advance knowledge and solutions to support a green transformation of society.
***
Editorial Notes
About the supercomputer
The new supercomputer is a large-scale NVIDIA DGX SuperPOD comprised of 191 NVIDIA DGX H100 systems (individual computer systems) with a total of 1,528 NVIDIA H100 Tensor Core GPUs and 382 Intel Xeon Platinum CPUs connected via the NVIDIA Quantum-2 InfiniBand networking platform. It will include storage from DDN. The system will also use state-of-the-art NVIDIA software platforms such as NVIDIA CUDA Quantum, an open-source hybrid quantum computing platform that features powerful simulation tools and capabilities to program hybrid CPU, GPU, and quantum processing unit (QPU) systems. The H100 GPU’s Hopper chip architecture is designed to solve the world’s most challenging AI problems and is four times faster at training tasks on large language models like GPT-3 compared to its predecessor.
Tävlingen är avslutad, rösterna räknade och korad till innehavare av Sveriges Mysigaste Hem är Sara N. Ekström och Johan Ekström i Störlinge, en liten by på Öland. I huset har de bott sedan 2019 och Sara berättar att det är en gård som funnits i hennes familj sedan 1600-talet. De tog över huset 2019, efter hennes mormors bror.
På gården mitt emot bor idag både hennes föräldrar och ena syster med make och barn, så det är lite Bullerbynkänsla förklarar hon.
På frågan: Vilken är era största inspirationskälla när det kommer till heminredning? Så svarar vinnaren Sara:
– Jag skulle säga dåtiden, säger Sara, jag inspireras mycket av det gamla från förr, allt från gamla fotografier till vackra möbler. Jag har vuxit upp i ett hem där nästan allt hade en historia och var kopplat till någon i släkten, och det har verkligen påverkat mig.
– Min mamma har också ett väldigt mysigt hem, så jag har nog fått mycket därifrån. Och självklart har jag kollat på massor av fina hem på Instagram, det är en jättebra inspirationskälla.
Vad tycker vinnaren är mysigast med deras hem?
– Jag skulle säga att vi i detalj själva fått skapa vårt hem precis som vi vill ha det. Vi har dessutom bevarat en massa äldre detaljer som den renoverade kakelugnen, gamla tavlor och fotografier. Jag gillar också den öppna känslan, att alla kan vara tillsammans men att man ändå kan sitta lite i undangömd i en mysig fåtölj.
I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 21 – 24 november 2023, samt på villalivet.se får läsarna veta mer om deras inspirerande hem.
Tävlingen startade i februari där Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med just deras hem. Villalivets läsare valde (genom röstning) ut 25 finalister bland de 1 117 tävlande bidragen i kvalet. Därefter fick läsarna även rösta fram de tre vinnarna i Sverige.
Vinnare blev Sara N. Ekström från den pittoreska byn Störlinge på Öland. Tvåa blev Julia Nilsson från Glömminge på Öland och trea blev Frida Clarberg från Ingelstad, strax söder om Växjö.
Som vinnare i tävlingen får Helena varor för över 137 000 kr: 50 000 kr i presentkort från Mio, Vista ångdusch från Tylö värde 87 000 kr och hemlig present från Landshypotek Bank.
Andraplats vann priser/produkter till ett värde av 62 500 kr och tredjeplats 22 350 kr.
Tävlingen har genomförts för 6:e året i rad och har engagerat många läsare och flera exklusiva partners som bidragit med de fina priserna. Vi riktar ett stort tack till: Mio, Landshypotek Bank och Tylö.
- Vi på Mio vill hjälpa alla att skapa hem att trivas i och vara stolta över. Därför är vi också stolta över att vara med och bidra i tävlingen Sveriges Mysigaste Hem där så många spännande bidrag kan vara med och inspirera både våra kunder och oss till att göra hemmen i Sverige mysigare, säger Joakim Holmstrand, kommersiell chef på Mio
– Bastun, som utgör hjärtat i många hem, är en plats där välmående, avslappning och såväl egentid som socialt umgänge äger rum. På Tylö känner vi oss stolta över att vara med och bidra i tävligen Sveriges Mysigaste hem. Det är inspirerande att se så många fina bidrag, och nu får vi möjligheten att fortsätta skapa en underbar atmosfär för vinnarna, säger Kajsa Nydahl, Marknadschef på Sauna360 Group.
– Våra hem är viktiga, oavsett var vi bor är hemmet en mittpunkt i livet. Det är inspirerande att se att så många lägger ned tid och engagemang på att skapa trivsamma och personliga hemmiljöer. Jag hoppas och tror att alla fantastiska bidrag och vinnarna av den här tävlingen kan bidra till att många fler blir engagerade i sitt hem, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.
- Väldigt roligt att se hur stort engagemang som Sveriges Mysigaste Hem genererar hos våra läsare och att vi ser bidrag från villaägare över hela landet vilket visar på ett starkt intresse för det egna hemmet. Vi kan även se tävlanden i alla åldrar som understryker bredden i tävlingen, säger Jonas Natt och Dag, marknadschef på Villalivet.
Läs reportage om vinnaren här!
Läs reportage om 2:a plats här!
Läs reportage om 3:e plats här!
Välkommen att kontakta oss för bilder, kontaktuppgifter och mer information.
Edin Hadzic, Tävlingsansvarig, edin.hadzic@villalivet.se
Fredrik Lindblad, ansvarig utgivare, fredrik.lindblad@villalivet.se
The international Tampere Smart City Expo & Conference shares an urban metaverse with the latest digital solutions June 6–7 2023 at Nokia Arena, Tampere, Finland. The event offers exquisite keynote speakers: top specialist on digital customer-oriented business Belinda Gerdt and CEO of the Metaverse Institute Christina Yan Zhang. Free registration is open, and the Conference and Hackathon passes are on sale.
Human-centric smart city development and innovative ICT technology encounter at Nokia Arena transforming an urban metaverse with the latest digital solutions. The international event combines forward-looking thinkers, cutting edge technology, services and solutions. Tampere Smart City Expo & Conference deep dives beyond the abstract, where the ideas are taken to action, with the perspectives on Digitally Smart, Urban Intelligence and Responsible ColLAB. A significant role is played by international encounters and the networking of top experts.
Outstanding keynote speakers Belinda Gerdt and Christina Yan Zhang
The event will feature mega-class keynote speeches at the Main Stage of the Expo. Belinda Gerdt has built a successful international career in some of the world’s leading technology firms. She has almost twenty years of experience of developing digital customer-oriented businesses. Currently working for Philips at their headquarters in the Netherlands, she leads global marketing and helps digitize the healthcare industry. Previously she has worked for Microsoft and Amazon Web Services. Belinda Gerdt shares an overview of the digital customer journey under the title Think BIG! Digitization has changed the customer experience.
Metaverse Pioneer Christina Yan Zhang is CEO of the Metaverse Institute, a consulting firm advising intergovernmental organisations, governments, corporates on their strategy in web3. With 16 years' experience turning forward-thinking ideas into ultra-high growth business with global impact, she has extensive experience working with governments, universities and CEOs on industry, innovation and skills strategies. In her speech, she opens up the role of digital twins and the metaverse from the perspective of responsible smart city development.
Exquisite Expo and Captivating Conference
In addition to the phenomenal keynote lectures, Tampere Smart City Expo & Conference's programme includes the most topical speeches, and the event rewards the number one factors in smart city development and digitalisation. The conferences will focus on topics such as Web3 technology and smart mobility. Tampere Smart City Expo & Conference will be opened by Teppo Rantanen, Executive Director of Growth, Innovation and Competitiveness, City of Tampere outlining the possibilities of the metaverse for urban development.
On Tuesday, Sitowise's Head of Innovation's Sami Lankiniemi's speech The Smart City Lab – How Do We Innovate in Federated Ecosystems will be heard on the main stage. In the morning of the opening day, after immersing yourself in smart mobility at conferences with the theme Boosting urban mobility 2.0: SmartRail Ecosystem & Lyl Living Lab tram. BRiDG3 Hackathon brings a groundbreaking Web3 track to Nokja Arena on June 6th. BRiDG3 is the ultimate hackathon centered around Web3 and the Metaverse, offering a full day of Web3 experiences and announcing the hackathon winners, with international keynotes, panel discussions, and showcases of the best Metaverse and Web3 examples from around the world. On Wednesday, the Paidia at Nokia Arena will be taken over by the City of Tampere, Tampere University and VTT cooperation conference Future-proofing cities – STARDUST solutions and next steps. On the stage, Abloy will access the locks of security in turn to Develop digital and physical security in smart cities.
Free Expo registration and sales for Hackathon and Conference are now open
The Expo, including the program on the main stage, at Nokia Arena is open and free of charge for all registrants. Conference and Hackathon passes can be bought either together or separately.
The Tampere Smart City Expo & Conference is organised by the City of Tampere, Business Tampere, and the Tampere Trade Fairs Group. The event is produced by the Tampere Trade Fairs Group. Tampere Smart City Expo & Conference is geared to smart urban development networks, companies, and ecosystems to the ICT sector, municipalities, cities, and educational institutions and to the field’s specialists and future experts.
Additional information:
tscec.fi/en/, #tscec #beyondtheabstract
Registration and Sales tscec.fi/en/for-visitors/register/
Program: tscec.fi/en/program/
Sami Siurola, Project Manager, Tampere Trade Fairs Group, sami.siurola@tampereenmessut.fi, +358 40 734 3589
Elina Uusitalo, Marketing and Communications Designer, City of Tampere, +358 40 353 2978, elina.r.uusitalo@tampere.fi
Sirkka Laine, Communications Specialist, Tampere Trade Fairs Group, sirkka.laine@tampereenmessut.fi, +358 40 612 9081
The LNG floating terminal will ensure the availability of gas in Finland far into the future and replaces gas supplies that Finland earlier imported from Russia. When fully laden, the LNG floating terminal vessel Exemplar holds around 68,000 tonnes of liquefied natural gas (LNG). The project will also enable gas deliveries to the Baltic states and even to Poland through the Balticconnector pipeline.
“Completion of the port structures is a really important milestone in the entire LNG floating terminal project. Everything is now in place for Exemplar to safely anchor in the deep harbour in Inkoo in December and connect to Gasgrid’s gas transmission network. The estimated arrival time is 25-28 December depending on weather conditions. Our goal the whole time has been to be able to start using the liquefied natural gas aboard the LNG terminal vessel already this winter. We are now very close to reaching this goal,” says Olli Sipilä, Gasgrid Finland’s CEO.
The 291-metre long Exemplar will be fastened to steel bollards attached to dolphins anchored to the bedrock by a total of more than 112 over 30-metre long bored piles. The structural strengths and tensile strengths are many times those used for normal shipping operations. In addition, a 2.2-km connecting gas pipeline has been built from the port to Gasgrid’s gas transmission network.
“The demanding contracting work on port structures and the connecting pipeline has now been completed. We kept within the exceptionally short timeline planned. Building the port structures for the LNG floating terminal vessel employed an average of around 100 construction and design professionals. The work was carried out in excellent cooperation with professionals from our able and reliable partnership network such as Boskalis Terramare and Ramboll,” says Esa Hallivuori, Head of the LNG Floating Terminal Project at Gasgrid Finland. “We have actively communicated the progress of the project also to local residents.”
More information:
Olli Sipilä, CEO, Gasgrid Finland Oy, puh. +358 40 589 4686, olli.sipila@gasgrid.fi
Esa Hallivuori, Head of the LNG Floating Terminal Project, Gasgrid Finland Oy, puh. +358 40 581 5027, esa.hallivuori@gasgrid.fi
LNG-terminalfartygsprojektet tryggar gasförsörjningen i Finland långt in i framtiden och ersätter tidigare gasleveranser från Ryssland till Finland. Det flytande LNG-terminalfartyget Exemplar innehåller omkring 68 000 ton LNG, dvs. kondenserad naturgas. Projektet möjliggör också gasleveranser till de baltiska staterna och till och med Polen via gasledningen Balticconnector.
”Färdigställandet av hamnkonstruktionerna är en viktig milstolpe för hela projektet med det flytande LNG-terminalfartyget. Allt är nu så klart att Exemplar i december kan ankra säkert i djuphamnen i Ingå och kopplas till Gasgrids gasöverföringsnät. Beräknad ankomsttid är 25-28 december beroende på väderförhållanden. Vi har hela tiden strävat efter att den kondenserade naturgas som finns ombord på LNG-terminalfartyget ska kunna börja användas redan under denna vinter. Förverkligandet av detta mål är nu mycket nära”, säger Olli Sipilä, verkställande direktör för Gasgrid Finland.
Exemplar är 291 meter långt och fästs vid dykdalber som är fästa vid stålpollare. Totalt har 112 stålpollare förankrats i urberget med över 30 meter långa borrpålar. Den strukturella styrkan och draghållfastheten är många gånger större än för konventionell fartygstrafik. Dessutom har från hamnen byggts ett förbindelserör för gas på 2,2 km till Gasgrids gasöverföringsnät.
”Den krävande entreprenaden med hamnkonstruktionerna och förbindelseröret har nu färdigställts. Vi har hållit den planerade och exceptionellt strama tidtabellen. Entreprenaden med hamnkonstruktioner för LNG-terminalfartyget sysselsatte i genomsnitt cirka 100 proffs inom byggande och planering. Arbetet förlöpte i utmärkt samarbete med vårt kompetenta och pålitliga samarbetsnätverk, såsom Boskalis Terramares och Rambollis experter”, säger Esa Hallivuori, direktör för Gasgrid Finlands LNG-terminalprojekt. ”Vi har också aktivt informerat invånarna i närområdet om hur projektet framskrider.”
Mer information:
Olli Sipilä, verkställande direktör, Gasgrid Finland Oy, tfn +358 40 589 4686, olli.sipila@gasgrid.fi
Esa Hallivuori, direktör för LNG-terminalprojektet, Gasgrid Finland Oy, tfn +358 40 581 5027, esa.hallivuori@gasgrid.fi
Tävlingen är avslutad, rösterna räknade och korad till innehavare av Sveriges Mysigaste Hem är Helena och Lennart Specht i Sjuntorp, strax utanför Trollhättan. I huset har de bott sedan 2019 och Helena berättar att det var kärlek vid första ögonkastet.
En kärlek som uppmärksammades även av säljaren som valde att sälja huset till Helena och Lennart trots att de inte vunnit budgivningen.
På frågan Vad var det ni föll för? Så svarar vinnaren Helena:
- Det var perfekt, ett vitt litet pepparkakshus med fantastisk trädgård! Vi ville ha ett äldre hus, berättar Helena, och här hittade vi ett som dessutom var ganska nyrenoverat. Framför allt gillade vi att det renoverats men ändå fått behålla så många av sina äldre detaljer. Köket var nytt men de gamla dörrarna fanns kvar och stilen hade anpassats därefter och det temat har vi försökt spinna vidare på. Vi gillar att mixa gammalt och nytt och letar gärna loppisfynd - jag tycker det finns en härlig själ i det.
Villan från 30-talet var relativt nyrenoverad redan när Helena och Lennart flyttade in så för dem har fokus snarast legat på att sätta färg och personlig prägel.
I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 31 oktober – 4 november 2022, samt på villalivet.se får läsarna veta mer om deras inspirerande hem.
Tävlingen startade i februari där Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med just deras hem. Villalivets läsare valde ut 24 finalister bland de 1 378 tävlande bidragen i kvalet. Därefter fick läsarna rösta fram de tre vinnarna i Sverige.
Vinnare blev Helena Specht från Västra Götaland. Tvåa blev Evelina Klevefjord också från Västra Götaland och trea blev Linda Dohrnér från Ljungbyholm strax söder om Kalmar.
Som vinnare i tävlingen får Helena varor för över 122 500 kr: 50 000 kr i presentkort från Mio, Vista 130 ångdusch från Tylö värde 72 500 kr och hemlig present från Landshypotek Bank.
Andraplats vann priser/produkter till ett värde av 71 244 kr och tredjeplats 26 946 kr.
Tävlingen har genomförts för 5:e året i rad och har engagerat många läsare och flera exklusiva partners som bidragit med de fina priserna. Vi riktar ett stort tack till: Mio, Landshypotek Bank och Tylö.
- Vi på Mio vill hjälpa alla att skapa hem att trivas i och vara stolta över. Därför är vi också stolta över att vara med och bidra i tävlingen Sveriges Mysigaste Hem där så många spännande bidrag kan vara med och inspirera både våra kunder och oss till att göra hemmen i Sverige mysigare, säger Joakim Holmstrand, kommersiell chef på Mio
– Vilka otroliga bidrag vi har fått ta del av i år! Stort grattis till de välförtjänta vinnarna, vi ser fram emot att se dessa vackra hem prydas av produkter från Tylö! säger Kajsa Nydahl, Marknadschef på Sauna360 Group.
– I en orolig tid och när dagarna blir mörkare och kallare tror jag många kan hämta lugn och styrka i hemmet. Det är fint att se så många inspirerande exempel från runt om i landet på hur man kan göra sitt hem mer ombonat och trivsamt, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.
- Väldigt roligt att se hur stort engagemang som Sveriges Mysigaste Hem genererar hos våra läsare och att vi nu ser fler bidrag än föregående år visar på att tävlingen har etablerat sig på allvar detta jubileumsår, säger Jonas Natt och Dag, marknadschef på Villalivet.
Läs reportage om vinnaren här!
Läs reportage om 2:a plats här!
Läs reportage om 3:e plats här!
Välkommen att kontakta oss för bilder och mer information.
Lina Samuelsson, Koordinator, lina.samuelsson@villalivet.se
Fredrik Lindblad, ansvarig utgivare, fredrik.lindblad@villalivet.se
I Rosenträdgårdens hemlighet möts Martin, Barbro och Judith, tre svenskar som deltar i en självhjälpskurs på ett pensionat i Sydafrika. Pensionatet drivs av mamma Gunvor och dottern Julia. Boken är en berättelse om relationer, familjeband, hundar, livslust och hemligheter i det förflutna.
”I den här boken får läsaren framför allt lära känna Julias mamma, Gunvor och några nya karaktärer. Handlingen utspelar sig återigen i Sydafrika, ett land jag numera bor i och älskar. Precis som jag själv bröt mönstret genom att byta land får karaktärerna i den här boken göra detsamma, det tror jag alla mår bra av att göra, åtminstone någon gång i livet,” säger Marie Sammeli.
”Med Rosenträdgårdens hemlighet frångår Marie Sammeli de klassiska feelgoodkaraktärerna och ger nu den äldre kvinnan en röst. Huvudpersonen, Gunvor 75+, skönhetsvloggare och up-and-coming influencer är en härlig och inspirerande bekantskap som kommer att få många att skratta högt”, säger Maria Thufvesson, förläggare på HarperCollins
OM BOKEN
Tillsammans driver Julia och Gunvor det idylliska pensionatet Rose Garden i sydafrikanska Kapstaden. När pensionatet drabbas av en vattenläcka bestämmer de sig för att stänga för renovering medan Julia åker på safari, vilket ger Gunvor fria händer att sköta verksamheten. I stället för att stänga bestämmer hon sig för att i hemlighet hålla pensionatet öppet och locka gäster genom att erbjuda en självhjälpskurs.
Tre vilsna själar checkar in på pensionatet: Martin, Barbro och Judith. Alla tre är ditresta från Sverige, av helt olika anledningar, och med hjälp av Gunvors fasta hand och okomplicerade aptit på livet får de chansen att på nytt ta kontrollen över sina egna liv.
Judith har ytterligare ett syfte med sin resa; att nysta i historien kring sin morbror Lars som verkade som präst i Sydafrika under apartheid. Allt fler hemligheter avslöjas och Judith hoppas kunna ställa ödesdigra handlingar i det förflutna till rätta.
Gunvor sneglar på Martin. Han ser trött ut, inte bara trött efter resan utan trött ända in i märgen. Det kommer att göra honom gott att bo här, även om hans skeptiska min säger något annat. Gunvor kan knappt bärga sig över det här nya kapitlet i Rose Gardens historia. Julia kommer att bli glatt överraskad, det är hon helt säker på. – ur boken
”Rosenträdgårdens hemlighet är en varm och traditionell feelgood där svåra prövningar vänds till glädje och skapar nya relationer i en vacker miljö, med hjälp av en livsglad och lite knasig mentor, Gunvor. Språket är stadigt och lättläst, karaktärerna mysiga.” - Christine Karlsson, BTJ-häftet
OM FÖRFATTAREN
Marie Sammeli bor i Kapstaden sedan tio år tillbaka tillsammans med sin man och fyra barn. I familjen ingår även två hundar och en häst. Hon har en bakgrund inom marknadsföring, PR och reklam och är även grundare av barnföretaget Little Jalo. Hon har tidigare utkommit med tre böcker i serien om Julia.
Röster om Julia-serien:
”Författaren mejslar med empati och humor ut sina karaktärer. Med fantasi och livserfarenhet skapar hon en lättläst och trivsam berättelse.” – Gunilla Bergdahl, BTJ-häftet
”Hur ska man beskriva en bok när superlativen inte räcker till? I min värld är det här en av de absolut bästa feelgoodböcker jag läst. Jag drar snabbt paralleller till Jojo Moyes och Lucy Dillon som är mina favoriter inom genren.” – @Bokprataren
För recensionsexemplar: press@harpercollins.se
För intervjuförfrågningar, Gul PR: Vilhelm Hanzén vilhelm@gulpr.se
Övriga frågor, PR och marknadschef: sarah.wallskog.lindvall@harpercollins.se
Diamantögat är baserad på den ukrainska prickskytten Ljudmila Pavlitjenkos liv och är en fascinerande berättelse om en mamma som blev soldat och hur hon under sitt alias Lady Death kom att påverka historiens gång.
OM BOKEN:
Året är 1941 och i Odessa studerar den ensamstående mamman Mila Pavlitjenko historia och roar sig med sina vänner. Men när Tyskland invaderar Sovjetunionen vänds hennes tillvaro uppochner. Hon lämnar allt och ansluter sig till Röda armén för att strida vid fronten. Det dröjer inte länge förrän hon förvandlas från en flitig student till en ökänd och fruktad prickskytt.
När nyheten om hennes trehundrade träff gör henne till en nationell hjältinna förs Mila från slagfälten till Amerika för en goodwillturné. Omtumlad anländer hon till Washington D.C., där hon oväntat blir vän med Eleanor Roosevelt. Men vistelsen tar en tvär vändning när en gammal fiende dyker upp – och Mila tvingas slåss i vad som visar sig vara hennes livs viktigaste strid.
”Quinn har en förmåga att skriva flera historier samtidigt utan att någonsin tappa tråden, och håller spänningen och intresset uppe från första sidan. Ingen karaktär är överflödig, inget kapitel känns onödigt och det finns ingen tvekan att författaren har gjort sin research.” Frida Jönsson, BTJ-häftet
”Kate Quinn har skrivit en spännande, myllrande äventyrsroman där relationerna står i centrum.” Lotta Olsson, DN om Roskoden
”Mod, engagemang och kvalitet.” – Monica Lindgren, Go'kväll SVT om Jägarinnan
”Sträckläsning som framkallar rysningar av både spänning och välbehag.” Bonniers Bokklubbar om Jägarinnan
För recensionsexemplar: press@harpercollins.se
OM FÖRFATTAREN
Kate Quinn, född 1981, är en amerikansk författare, bosatt i södra Kalifornien. Hon har alltid intresserat sig för historia och har skrivit en rad storsäljande romaner som har översatts till flera språk. Kodnamn Alice har hittills sålts i över 1 miljon exemplar världen över. Jägarinnan nominerades till Årets bok 2020 i Sverige.
The second largest industrial subcontracting trade fair in Europe, and the largest industrial trade fair in Finland, Alihankinta and AlihankintaHEAT will be organized at Tampere Exhibition and Sports Centre on 27–29th September 2022. The theme of the event will be Industry Appeal, Needs and Experts. The exhibition stands for this autumn's Alihankinta Subcontracting Trade Fair have been sold out, which means that approximately 1,000 exhibitors will attend this international event covering all exhibition halls of the Tampere Exhibition and Sports Centre. The Subcontracting Trade Fair 2022 partner for Alihankinta is Wärtsilä Finland Oy.
After two years of exceptional circumstances, everyone is looking forward to Alihankinta and AlihankintaHEAT 2022 with special enthusiasm. The event will be tightly structured around current themes, meaningful encounters and latest solutions.
– This autumn looks bright, and we are looking forward to having the fair. Pandemic times may have changed many practices, but people's need for face-to-face encounters has not stopped. This is why so many still attend trade fairs and other events; just look at Alihankinta that has been sold out. In addition to pre-booked appointments, live events enable random encounters and unexpected collaboration opportunities. This is not possible via Teams, for example. Of course, being together is an important value in and of itself. Our goal is to make this autumn's Alihankinta and AlihankintaHEAT event a place for meaningful encounters and a three-day industrial festival, where the famous positive subcontracting spirit of Tampere is ever-present, says Tanja Järvensivu, PR and Partnership Director of Tampere Trade Fairs Group and Project Manager for Alihankinta.
Industry Appeal, Needs and Experts as event theme – Wärtsilä Finland Oy as the Subcontracting Trade Fair partner
The theme of Alihankinta and AlihankintaHEAT 2022 will be Industry Appeal, Needs and Experts. The theme will showcase the current and future needs and prospects of industry on a broad scale. Debate-arousing perspectives include the appeal of industry and how to attract skilled workers, the importance of a new kind of cooperation, and challenges and changes arising from the volatile global situation.
On Tuesday 27th Sept, the programme will focus on the theme "Industry Appeal, Needs and Experts". The first day's programme includes the awarding of Subcontractor of the Year and Main Supplier of the Year by Finnish Association of Purchasing and Logistics LOGY. On Wednesday 28th Sept, the programme is titled "Industry Future and Current Challenges", discussing e.g., the effects of the Ukraine crisis, industrial supply shortages, cybersecurity and preparedness, and future changes in industry. Thursday 29th Sept will be "Shapers of the Future Thursday", with a content that highlights the appeal of industry, relevant topics for youth and students, and the importance of collaboration between schools, universities and companies.
The Subcontracting Trade Fair 2022 partner for Alihankinta 2022 will be Wärtsilä Finland Oy. Wärtsilä is a leading international supplier of innovative technologies and life cycle solutions in the marine and energy markets. In 2021, Wärtsilä's turnover was over EUR 4.8 billion.
Wärtsilä's Vesa Riihimäki, Ensto's Marjo Miettinen and Engineering Academy's Peer Haataja as theme partners
As in previous years, Alihankinta has assigned three esteemed industry experts as theme partners. The theme partner from Wärtsilä, the main partner of the fair, is Vesa Riihimäki, President in charge of production, power plants and procurement, who also leads the Sustainable Technology Hub project. The second theme partner is Chairman of the Board at Ensto, Marjo Miettinen. The third theme partner is Peer Haataja, CEO of Tampereen Teollisuusoppilaitos Oy and head of the new Engineering Academy.
Subcontracting Trade Fair Alihankinta presents the metal, electronics, plastics and rubber industries, industrial ICT solutions, as well as design and consulting within these fields. During normal years, the event has attracted over a thousand exhibitors from twenty countries and about 18,000 trade fair visitors. The fair is organized by Tampere Trade Fairs Group in collaboration with Technology Industries of Finland, Rubber Manufacturers' Association of Finland RMAF, Finnish Association of Purchasing and Logistics LOGY, and Finnish Plastics Industries Federation FIPIF. The fair has taken place in Tampere since 1988.
MORE INFORMATION: alihankinta.fi/en/, #Alihankinta, #AlihankintaHEAT
Tampere Trade Fairs Group, www.tampereenmessut.fi/en, firstname.lastname@tampereenmessut.fi
Tanja Järvensivu, PR and Partnership Director, Project Manager Alihankinta, tel. +358 (0)50 536 8133
Sirkka Laine, Communication Specialist, tel. +358 (0)40 612 9081
Thinking Portfolio lanserar Portfolio Management eAcademy, en lättförståelig kostnadsfri onlinekurs i projektportföljhantering, öppen för alla. För närvarande erbjuder eAcademy online-kurserna både på finska och engelska i projektportföljhantering. Utifrån deltagarnas feedback håller Thinking Portfolio innehållet aktuellt och relevant.
Onlinekursen i portföljhantering är gjord för att vara praktisk och riktar sig till de beslutsfattare, projektägare och projektledare som överväger eller förbereder sig för att införa en projektportfölj. Kursen passar också utmärkt för organisationer som redan har infört projektportföljer, som ett användbart kunskapspaket om grunderna i portföljhantering. Varje deltagare kan delta i de delar av kursen som just denne är intresserad av.
Kursen består av tre lektioner, varav den första fokuserar på portföljförvaltning, den andra på projektförvaltning och den tredje på implementering av projektportfölj. Kursen är inte ett alternativ till certifiering, men deltagaren kan ladda ner alla delar efter att ha fått sitt kursintyg. Det visar att deltagaren har gått igenom hela kursinnehållet och slutfört de uppgifter som krävs.
Kursen tar ungefär två timmar att genomföra, inklusive uppgifterna man gör i systemet.
Kursen kräver enkel registrering (namn och e-mail adress) och finns tillgänglig dygnet runt på: https://eacademy.thinkingportfolio.com/
För ytterligare information om kursen eller de många möjligheterna med Thinking Portfolio, kontakta gärna:
För ytterligare information om evenemanget, lösningar eller verktyget kontakta:
Ruth Zerbe
Business Partner Success Manager
Thinking Portfolio
+358 40 5789000
ruth.zerbe(at)thinkingportfolio.com
Katri Harju, Customer Success Manager (Communications)
Thinking Portfolio
+358 40 7064354
katri.harju(at)thinkingportfolio.com
Den 16 februari 2022 kommer Thinking Portfolio att anordna ett kostnadsfritt evenemang på engelska, öppet för alla, Future Trends in Portfolio Management, fokuserat på kunskapsledning, internationellt samarbete och hållbarhet.
Evenemanget innehåller bland annat presentationer om hur man kan använda simulation och ”gamification” för utbildning i projektverksamhet, hur man kan hantera verksamheten i en stor internationell koncern med hjälp av portföljhantering och hur portföljhantering och starka samarbetsnätverk stöder regional utveckling. Presentationerna hålls av SSAB, Sydöstra Finlands yrkeshögskola (XAMK) och Tavastlands förbund.
De nya Thinking Portfolio-partnerna Alevion från Tyskland och Planario från Sverige kommer också att presenteras vid evenemanget. Vi kommer att få höra deras perspektiv på portföljförvaltningens roll som drivkraft för hållbar utveckling och genomförandet av strategier i projekt.
Vi kommer också att få höra om potentialen i en miljö med flera portföljer, resultatet av en genomförd trendundersökning, implementeringsprocessen för en portfölj, och hur man gör rapporteringen mer effektiv.
Evenemanget är kostnadsfritt och öppet för alla. Du kan anmäla dig till evenemanget på webbplatsen för Thinking Portfolio: https://thinkingportfolio.com/trends-in-portfolio-management/
För ytterligare information om evenemanget, lösningar eller verktyget kontakta:
Ruth Zerbe
Business Partner Success Manager
Thinking Portfolio
+358 40 5789000
ruth.zerbe(at)thinkingportfolio.com
Katri Harju, Customer Success Manager (Communications)
Thinking Portfolio
+358 40 7064354
katri.harju(at)thinkingportfolio.com
Planario AB är baserat på Stockholm i Sverige. Tanken med Planario är att göra projektledarens vardag dräglig men också hjälpa styrgrupper och företagsledningar att få en strukturerad överblick över verksamheten. För att kunna göra det behövs det värderingar, processer, rutiner men också verktyg. Planario brinner för att hjälpa till med kunskap och råd som är baserade på deras bakgrund inom teknik samt ekonomi.
Det molnbaserade portföljstyrningsverktyget Thinking Portfolio® är ett praktiskt verktyg för strategisk styrning. Portföljstyrningsmodellen har stöd för affärsorienterad planering och beslutsfattande baserat på ett gediget helhetskoncept. Klienter som använder Thinking Portfolio innefattar stora internationella företag, medelstora företag och organisationer inom den offentliga sektorn. Våra över 35 olika portföljer, som till exempel projektportföljer, riskportföljer och tjänsteportföljer, används av över 300 000 användare i 50 länder varje dag.
Vi är tacksamma för vårt samarbete med Planario och dess grundare Sten Söderberg. De ger oss en erfaren partner för att hjälpa våra kunder att utveckla den bästa styrningen av portföljer och kunskap för deras organisation.
Sten Söderberg
CEO
Planario
+46 (0)760 22 28 03
kontakt(at)planario.se
Ruth Zerbe
Business Partner Success Manager
Thinking Portfolio
+358 40 5789000
ruth.zerbe(at)thinkingportfolio.com
Katri Harju, Customer Success Manager (Communications)
Thinking Portfolio
+358 40 7064354
katri.harju(at)thinkingportfolio.com
Vad sägs om en blandning av gammalt plankgolv, kakelugnar, loppisfynd, Ikea och tapeter från William Morris?
Kryddat med två förnäma ragdollkatter som nästan beter sig som ägare till huset. Och vad sägs om en utemiljö med fiskbensmönstrat trädäck med pizzaugn och bardisk på hjul?
Tillsammans har Camilla och Erik byggt, fixat och lärt sig renovering, tapetsering och målning efter hand. Camilla med mycket idéer och en stor portion "det där fixar vi lätt" och Erik med lite mer eftertänksamhet och en uns av kontrollbehov. Men i ett gammalt hus är inte millimeterprecision någon enkel match.
– Jag brukar säga att allt görs relativt här, det måste man. Golvet på ovanvåningen skiljer 11 cm på vissa ställen och det är inte utan att man kan tro att man tagit ett glas eller två när man går där uppe. Men man vänjer sig, berättar Camilla glatt.
I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 2-4 november, samt på villalivet.se får läsarna veta mer om deras inspirerande hem.
1 271 BIDRAG DELTOG
Tävlingen startade i februari där Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med just deras hem. Villalivets läsare valde ut 24 finalister bland de 1 271 tävlande bidragen i kvalet. Därefter fick läsarna rösta fram de tre vinnarna i Sverige.
Vinnare blev Camilla Dahlin från Dalarna. Tvåa blev Susanne Stjärnglimra från Sparreholm, Sörmland och trea blev Ann-Louise Forsberg Alfredsson från Munka Ljungby i Skåne.
Som vinnare i tävlingen får Camilla varor för över 200 000 kr: 60 000 kr i presentkort från Contura, 50 000 kr i presentkort från Mio, Vista 130 ångdusch från Tylö, Gasolgrill Cayenne från Solhaga, en espressomaskin med årsförbrukning från Melitta samt en hemlig present från Landshypotek Bank.
Andraplats vann priser/produkter till ett värde av 115 000 kr och tredjeplats 70 000 kr.
LYCKAD SATSNING
Tävlingen har genomförts för 4:e året i rad och har engagerat många läsare och flera exklusiva partners som bidragit med de fina priserna. Vi riktar ett stort tack till: Mio, Landshypotek Bank, Melitta, Contura, Tylö och Solhaga.
– Många av oss har tillbringat mer tid hemma än vanligt senaste året. Därför är det extra aktuellt att lyfta fram hemmet som en mysig och trivsam plats. Det är inspirerande att se alla vackra miljöer som husägare runt om i landet skapar, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.
–Självklart kommer vi att fortsätta även under 2022, säger Jonas Natt och Dag, affärsutvecklingschef på Villalivet.
Välkommen att kontakta oss för bilder av vinnarhemmen och mer information. Presskit står redo.
Fredrik Lindblad, ansvarig utgivare, fredrik.lindblahd@villalivet.se
After a long wait, Finland’s leading industrial fair will be held on 21.-23. September 2021 at the Tampere Exhibition and Sports Centre. In three days, the Subcontracting Trade Fair and AlihankintaHEAT will offer visitors a unique overview of the industry’s prospects and the future of the industry, with more than 900 exhibitors. The theme of the trade fair to be held safety first is Business from Data.
The Asta fair for construction and housing held at the beginning of September successfully opened the Tampere Trade Fairs group after a long pandemic break. The group’s largest trade fair event is currently being built at the Tampere Exhibition and Sports Centre health safety first.
- Subcontracting Trade Fair has brought together industry companies and experts in good and more challenging times for 33 years. Hopefully, the pioneer role as a courageous leader will also work now that society needs to be opened up safely to events as well. There are more than 900 exhibitors involved, so the industrial crowd is really seen under the same roof at the end of a long wait. After the past virtual year, it is clear that there is a strong need for industry players to meet their customers and partners face to face. Hopefully, event visitors will also be allowed to go to the fair to do business, and companies’ teleworking and travel instructions would not become an obstacle. Fortunately, restrictions are finally being eased, so there is still hope to get the professionals on the go. We definitely emphasize health safety and the most important guideline is to come to the fair in good health, says the event’s Project Manager, Marketing and Communications Director Tanja Järvensivu of Tampere Trade Fairs.
Business from Data - main partner Business Tampere
The theme of the Subcontracting Fair and AlihankintaHEAT 2021 is Business from Data, through which is wanted to highlight the importance of data in the future industry. Intelligent industry, security and productivity are highlighted as perspectives. The theme is strongly reflected in the program of the fair. On the opening day, the Finnish Association of Purchasing and Logistics LOGY will traditionally award the Main Supplier of the Year and the Subcontractor of the Year.
Opening and fair program: alihankinta.fi/en/program
The main partner of the event this year is Business Tampere, the economic development agency of the Tampere region. The main partner offers an interesting program for industry professionals, and experts in the field can be met at the Business Tampere regional café throughout the fair. On the second day of the fair, 22.9., Business Tampere announces the winner of the Industrial Action of the Year 2021 award. Column, Business Tampere: Tampere region invests in joint development Subcontracting news: alihankinta.fi/en/fair-info/news/
See you safely in Tampere
Subcontracting and AlihankintaHEAT 2021 will be carried out in accordance with the applicable policies, restrictions and health safety measures of the Tampere Region Corona Fist, the Regional State Administrative Agency of Western and Inner Finland and THL. As a responsible event organizer, the Tampere Trade Fairs Group has progressed health safety first in all preparations for the fair, invested heavily in hygiene and safety instructions, and worked closely with the authorities. In cooperation with the authorities, a mask obligation has also been set for the September 2021 events. The Subcontracting Trade Fair utilizes a voluntary Covid-19 passport based on strong recommendation. Entry to the fair is only recommended if you have received full vaccination protection, have had a corona infection in the last six months or have been tested negative provided by a covid test. However, a separate certificate is not required for visitors upon entry. The most important instruction is to arrive at the event in good health. In front of the Exhibition and Sports Centre, there will be a test point by 9Lives Oy during the event, where it is possible to get yourself or your company’s personnel tested at own cost.
Subcontracting Trade Fair presents the metal, electronics, plastics and rubber industries, industrial ICT solutions, and design and consulting in these fields. In normal years, the event has gathered more than a thousand exhibitors from twenty countries and approximately 18,000 trade fair guests in Tampere. Tampere Trade Fairs Group organizes the event in cooperation with the Technology Industries of Finland, the Rubber Manufacturer’s Association of Finland, LOGY Association and the Finnish Plastics Industries Federation. The event has been held in Tampere since 1988.
Health safety arrangements for Subcontracting Trade Fair: alihankinta.fi/corona
Pre-accreditation of media: alihankinta.fi/fi/messuinfo/medialle/
ADDITIONAL INFORMATION: www.alihankinta.fi/en, #Alihankinta, #AlihankintaHEAT
Tampere Trade Fairs Group, www.tampereenmessut.fi/en, firstname.lastname@tampereenmessut.fi
Tanja Järvensivu, Marketing and Communications Director, Subcontracting & AlihankintaHEAT Project Manager, tel. +358 50 536 8133
Sirkka Laine, Communications Specialist, tel. +358 40 612 9081
Självstyrda Åland ligger bara ett sjumilakliv från Sverige. Banden mellan Åland och Sverige är starka och går tillbaka till urminnes tider.
Nästa år fyller Ålands unika självstyrelse 100 år. Firandet inleds i sommar med en rad olika evenemang.
Firandet inlends 9 juni 2021.
Mylab Oy, Finlands ledande leverantör av informationssystem till hälsovårdslaboratorier, har förvärvat svensk-danska Autonik AB. Företagsköpet är en del av Mylabs internationella tillväxtstrategi och det första steget utanför Finland. Mylabs mål är att växa till marknadsledare inom informationssystem för hälsovårdslaboratorier i Norden.
Autonik grundades 1985 och är en central leverantör av informationssystem till laboratorier inom klinisk mikrobiologi i Sverige och Danmark. Till bolagets kunder hör nationellt ledande hälsovårdslaboratorier, såsom Karolinska Universitetslaboratoriet i Stockholmsregionen och Region Hovestaden i Köpenhamnsregionen.
”Mylab har uppnått en stark position som marknadsledare inom informationssystem för laboratorier inom den finländska hälsovården. Samgåendet mellan Autonik och Mylab kommer att väsentligt stöda våra ambitioner på den nordiska marknaden för laboratorieinformationssystem och utvidgar vår verksamhet inom diagnostiken som baseras på klinisk mikrobiologi, vars betydelse ökat på grund av corona-pandemin. Mylab och Autonik förenas av en lång tradition av samarbete med nationellt ledande kliniska laboratorier samt av långsiktigt samarbete med våra kunder och samarbetspartner som bygger på förtroende. Jag är övertygad om att vi tillsammans kan skapa bättre mervärde för våra kunder i Sverige, Danmark och Finland. Arrangemanget ger också en möjlighet att utveckla det nordiska samarbetet på många olika nivåer”, konstaterar Mylab Oy:s verkställande direktör Samuli Niiranen.
Förvärvet av Autonik är ett naturligt steg för Mylab och är kopplat till utvecklingen i branschen, där hälsovårdslaboratorier går samman och delar resurser även mellan specialområden. I framtiden söker laboratorier framförallt gränsöverskridande informationssystem som betjänar specialområden. Ett sådant system är till exempel Mylabs applikationsfamilj My+, som kan erbjudas även till de svenska och danska hälsovårdslaboratorierna efter förvärvet. Autonik kommer också att fortsätta att stödja och erbjuda wwLab, MiBa och andra Autonik-produkter till sina kunder.
”Autoniks informationssystem har länge betjänat svensk och dansk klinisk mikrobiologi. Som en del av Mylab har vi nu möjlighet att stöda våra kunder ännu mera mångsidigt och långsiktigt. Vi tror också att Autoniks långa och omfattande erfarenhet av mikrobiologi i Sverige och Danmark, kombinerat med Mylabs omfattande erfarenhet av laboratorier och diagnostik som helhet, skapar nya intressanta möjligheter på den allt mera koncentrerade marknaden för laboratorieinformationssystem till hälsovården”, konstaterar Mathias Oldenburg, verkställande direktör för Autonik AB.
Efter företagsförvärvet kommer Autonik att fortsätta som dotterbolag i Mylabs koncernstruktur, och dess fyra anställda ägare och sex anställda fortsätter att arbeta i företaget.
Mer information
Samuli Niiranen, Mylabs verkställande direktör: Telefonnummer: +358 50 529 2120
Taru Honkonen, Mylabs marknadschef: Telefonnummer: +358 44 298 2223
Mathias Oldenburg, Autoniks verkställande direktör: Telefonnummer: +46 70 244 2011
Mylab Oy är en finsk leverantör av informationssystem till hälsovårdslaboratorier som grundades 1987 och är marknadsledare inom området i Finland. Bolagets kundbas omfattar nästan alla Finlands nationellt ledande kliniska laboratorier, exempelvis HUS Diagnostikcentral. Bolaget omsätter cirka 15 miljoner euro och har över 100 anställda. www.mylab.fi
Svensk-danska Autonik AB grundades 1985 och är leverantör av informationssystem till hälsovårdslaboratorier för mikrobiologi. Till bolagets kunder hörnationellt ledande kliniska laboratorier, bland annat Karolinska Universitetslaboratoriet i Stockholmsregionen och Region Hovestaden i Köpenhamnsregionen. Autoniks omsättning är ca 15 miljoner svenska kronor (ca 1,5 miljoner euro) och bolaget har 10 anställda i Sverige och Danmark. www.autonik.se
Värmländska The Generals släpper äntligen det efterlängtade tredje albumet ”To Hell”
”Death 'n' roll blir inte mer death metal än så här” (Jesper Robild, Sweden Rock Magazine 210119)
Den perfekta blandningen av förkrossande riff, episka refränger och ondskefulla melodier har malts ner i denna 10-spårsvinyl som släpps den 26:e februari via Black Zombie Records.
Att bandet återvände till Sunlight Studio för inspelningen av ”To Hell” är ingen slump. ”Vi ville framför allt att Tomas Skogsberg skulle producera, men vi tyckte också att det var spännande att mixa det gamla med det nya, därav valet av mixare i Lawrence Mackrory, som också mastrade”, berättar sångaren och bassisten Rickard Hednar. Vidare beskriver Hednar att de sökte ett speciellt sound för det nya albumet. ”Vi ville ha det gamla klassiska HM-2-soundet men med en modern tvist. Ett lyxigare Sunlight om du så vill, och det tycker vi verkligen att vi lyckades med”.
Man kan inget annat än att instämma. 10 starka spår av svängig death metal i en fantastiskt snygg förpackning i form av en gatefold-vinyl där omslaget, en målning av William Persson Öberg, hintar om det mörka i dagens högteknologiska dödsrike.
Bandet är mycket förväntansfulla inför släppet då de anser att det är det bästa de någonsin har producerat. ”Vi har slipat otroligt mycket på samtliga låtar och jobbat med materialet under lång tid, så vi hoppas och tror att albumet tas emot väl”, berättar Rickard Fäldt, en av huvudlåtskrivarna.
Jonathan Strandlund verkar instämma då han i senaste numret av Sweden Rock Magazine ger ”To Hell” 8/10 i betyg och bl.a. beskriver skivan så här: ”To Hell är hård som granit, svänger som satan och lämnar blixtar och dunder efter sig. Ballader? Glöm det. Tjutande gitarrer? Så det hade räckt till fem plattor”
Skrivet om "To Hell"
- Metal Hammer, Tyskland (5/7)
"These guys are unleashing relentless yet melodically playful songs!"
OM THE GENERALS:
The Generals bildades 2002 som ett actionrock band men utvecklades snabbt till en Death ´n´roll-maskin. Marcus Grahn, då skrivande för Sweden Rock Magazine, myntade tidigt uttrycket som beskrev deras sound; ”A death metal cigarette with a rock ´n´roll filter”. De gav ut debutalbumet ”Stand Up Straight” 2009 och uppföljaren ”Blood For Blood” 2013 samt en 7” split ”From Winter to Winter” med Invasion 2014. The Generals är framför allt kända som ett liveband och har med sina 400 spelningar runt om Europa byggt upp sitt varumärke och befäst sin plats på hårdrocksscenen.
The Generals är:
Rickard Hednar – Sång/bas
Martin Svensson – Trummor
Rickard Fäldt – Gitarr
Marius Tömte – Gitarr
Länkar
Spotify
The Generals Instagram
The Generals Facebook
Beställ To Hell Limited Editon!!
Videos
Faith in Fire
To Hell
Länkar
Black Zombie Records
Black Zombie Records Facebook
Black Zombie Records Instagram
Black Zombie Records Youtube
Presskontakt
REPUBLIC 66
sari.h.wilholm@republic66.com
+ 46 70 727 16 28
www.republic66.com
Mys är något alla gillar att krydda villalivet med. Det är ett brett begrepp och samtidigt ett sätt för familjer att uttrycka sin stil och personlighet. Det ser vi på bidragen som är väldigt olika, alltifrån mörkt och murrigt till lantligt ljust och fräscht. Vinnarna Mira och Christian Niemi har tillsammans renoverat och skapat sitt hem som när de köpte det kallades ”Bläcktornet” – varför vet dem inte men kanske för att det har påmint i formen om ett gammaldags bläcktorn, säger Mira.
Det hade allt på min mentala lista och jag kunde på en gång se framför mig hur jag ville fixa till det. Och läget vid sjön är magnifikt, säger Mira vidare. I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 3-4 november, får läsarna följa med till deras inspirerande hem och se resultatet av omvandlingen.
Tävlingen började i februari. Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med deras hem. Villalivets jury och Villalivets läsare valde ut en direktfinalist och en regionsfinalist i varje nummer från mars till juni som gick vidare till finalrundan. Därefter fick läsarna rösta fram topp tre vinnarna i Sverige och i varje region. Riksvinnare blev alltså Mira Niemi från Uppsala. Tvåa blev Anders Frisk från Lidingö och trea blev Marianne Renard från Ed.
Tävlingen har varit en fortsatt lyckad satsning som engagerat väldigt många läsare under lång tid när vi nu genomfört Sveriges Mysigaste Hem & Trädgård 3:e året i rad. –Självklart kommer vi att fortsätta 2021, berättar Jonas Natt och Dag, affärsutvecklingschef på Villalivet. Då kommer vi att erbjuda våra annonsörer ett exklusivt partnerskap som gör att de kan delta aktivt i tävlingen och få del av den stora uppmärksamhet tävlingen ger.
Som vinnare i tävlingen vinner Mira ett växthus från Willab Garden (värde 172 000 kr). Presentkort från Mio (värde 50 000 kr) samt en ”överraskning till hemmet” från Landshypotek Bank. Andrapriset innebär att man vinner priser/produkter till ett värde upp till 113 000 kr och tredjepriset upp till 53 000 kr.
Välkommen att kontakta oss för bilder av vinnarhemmet och mer information.
Fredrik Lindbladh
VD och ansvarig utgivare, 0708-22 72 41
fredrik.lindblahd@villalivet.se
Teknologibolaget Pinja köper programvarubolaget PiiMega Oy, som är specialiserat på digitalisering av leveranskedjan, näthandeln och verksamhetsstyrningen inom skogsindustrin.
– Med PiiMegas hjälp kan vi betjäna våra kunder bättre på de områden där det just nu är stor efterfrågan på förnyelse och digitalisering av industrin; effektivare och mer ansvarsfullt utnyttjande av naturtillgångarna, lösningar inom cirkulär ekonomi och byggande av ett koldioxidneutralt digitalt samhälle. PiiMegas näthandelslösningar, som är kopplade till verksamhetsstyrningen, är även en viktig del av förnyelsen av funktionssätten inom industrin, berättar Pinjas verkställande direktör Veli-Matti Nurminen om den företagsaffär som har gjorts.
PiiMega är specialiserat på programvara för leverans- och produktionskedjan, näthandelslösningar och verksamhetsstyrningssystem inom skogsindustrin. Uleåborgska PiiMega sysselsätter över 100 experter och har kunder i Finland och Europa.
– Att vi blir en del av Pinja utvecklar vår nuvarande verksamhet och öppnar även helt nya möjligheter. Vi kan betjäna kunderna med ett större serviceutbud än tidigare, vi får ny energi för produktutvecklingen inom programvarutjänster och bättre möjligheter att internationalisera affärsverksamheten. Vi passar bra ihop, eftersom bolagens kundkretsar och värdeproduktion är likartade. Våra kompetenser kompletterar varandra väl till exempel när det gäller produktionen av SaaS-programvarutjänster och tjänster inom kunskapsbaserad ledning, säger PiiMega Oy:s verkställande direktör Vesa-Pekka Palokangas.
Pinja har vuxit kraftigt under de senaste åren. Det företagsköp som nu har genomförts är Pinjas åttonde under de tre senaste åren. Pinja sysselsätter efter företagsköpet cirka 550 sakkunniga. Bolagets prognostiserade pro forma-omsättning 2020 är cirka 50 miljoner euro. Pinja har i egenskap av förnyare av industrin och byggare av det digitala samhället vuxit till en betydande aktör. Pinja är den ledande producenten av SaaS-programvarulösningar för bl.a. skogs- och tillverkningsindustrin inom sitt marknadsområde. Den internationella delen av bolagets affärsverksamhet har vuxit, och bolaget har en stark kundkrets inom kontinuerliga tjänster.
Mer information om företagsköpet ger:
Veli-Matti Nurminen
CEO Pinja Group Oy
veli-matti.nurminen@pinja.com
+358 50 385 9911
Vesa-Pekka Palokangas
Verkställande direktör, PiiMega Oy
Vesa-Pekka.Palokangas@piimega.fi
+358 40 058 7557
Statsrådet Mauritz Hallbergs pris för bästa vetenskapliga verk på svenska delas i år ut för 100:e gången. Priset går till filosofie doktor Sarah Wikner för hennes doktorsavhandling Svenskan i Helsingfors. Uppfattningar, perception och variation.
I avhandlingen undersöker Sarah Wikner den talade svenskan i Helsingfors. ”Hon kombinerar innovativt olika angreppssätt och lyckas därigenom måla upp en rik bild av uppfattningar, tolkningar och föreställningar om vad som är typiskt och mindre typiskt i Helsingforssvenska”, skriver prisnämnden i sin motivering och konstaterar även att Wikners avhandling är teoretiskt och metodologiskt nyskapande.
Wikner använder sig av folkdialektologiska och variationslingvistiska metoder när hon granskar hur språkliga särdrag hos en talare kopplar till plats eller social bakgrund, och hur särdragen kopplar till kontextuella faktorer på både mikro- och makronivå. Avhandlingen visar att variation är det typiska och att det inte finns något entydigt samband mellan språk och sociala kategorier. Det går med andra ord inte att tillförlitligt bedöma en människa – en helsingforsare – efter hennes sätt att tala.
Wikner var anställd som forskare i språkvetenskapliga nämnden vid Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS) 2013–2020.
Statsrådet Mauritz Hallbergs pris instiftades 1919 av Mauritz Hallberg (1851–1924). Hallberg var född i Sverige men kom som barn till Finland, och kom att bli en framgångsrik affärsman och politiker. Han grundade bl.a. Dickursby färgfabrik och satt i styrelsen för ett trettiotal företag. För sitt engagemang i riks- och kommunalpolitiken under flera decennier belönades han med statsråds titel 1908. Drivkraften för all hans verksamhet var tanken om att den svenska kulturen var en väsentlig del av vårt lands kultur och att de svenskspråkiga medborgarna hade en plikt att arbeta för Finlands utveckling. Med sitt pris ville han därför sporra till framstående vetenskapligt arbete på svenska i Finland.
SLS delar årligen ut priset den 16 maj för att uppmärksamma forskare som i ett vetenskapligt arbete, utgivet i original på svenska i Finland, visat prov på särskilt framstående forskning. Prissumman är 20 000 euro. Enligt Hallbergs egen önskan utses pristagaren av en prisnämnd med representanter från SLS och Åbo Akademi. Prisnämnden som beslutat om årets prisutdelning består av SLS representanter professor Henrik Meinander, professor Pauline von Bonsdorff och professor Mona Forsskåhl samt Åbo Akademis representanter docent Laura Hollsten och professor Peter Nynäs.
Hallbergska priset är i dag SLS näst största pris, efter Karl Emil Tollanders pris som årligen delas ut på Runebergsdagen den 5 februari.
Bilagor:
Prisnämndens motivering (se länk längre ner i meddelandet)
Se lista över tidigare pristagare på Wikipedia
Läs mer om Mauritz Hallbergs donationsfond
Läs intervju med Sarah Wikner i SLS-bloggen 5.6.2017
Pressbilder (se länkar längre ner i meddelandet):
Porträtt av Sarah Wikner. Fotograf: Janne Rentola. Svenska litteratursällskapet i Finland
Porträtt av Mauritz Hallberg (1890–1910-talet). Fotograf: Daniel Nyblin. Svenska litteratursällskapet/Svenska Klubbens arkiv
För mer information, kontakta
Sarah Wikner
filosofie doktor
sarah.wikner@abo.fi, tfn +358 (0)40 743 7400
Jonas Lång
kanslichef, Svenska litteratursällskapet i Finland
jonas.lang@sls.fi, tfn +358 (0)9 618 773 31 eller +358 (0)45 657 7422