I dagsläget har Motonet AB ett varuhus i Sundsvall samtidigt som varuhuset i Örebro ska öppna senvåren 2024. För en tid sedan ingick Motonet ett hyresavtal tillsammans med Stenhus Fastigheter för en lokal på 4700 kvm i handelsområdet Hälla, som ligger längs med motorvägen E18 i östra delarna av Västerås.
Varuhuset i Västerås kommer att ha en kundyta på 2700 kvm och planerar att öppna vintern 2024/2025. Per Edstam, som är etableringsansvarig på Motonet, har länge letat efter en varuhuslokal i Västerås och är väldigt optimistisk över projektet.
- Att öppna ett varuhus i Västerås har funnits i vår expansionsstrategi och i somras dök denna lokal upp och tack vare ett bra samarbete med Stenhus gick diskussionerna smidigt. Hälla är ett etablerat handelsområde med närvaro av många återförsäljare inom detaljhandeln vilket medför ett jämnt besöksflöde till området, säger Edstam.
Stenhus Fastigheter i Norden ABs VD Elias Georgiadis är också nöjd över avtalet och anser att Motonet passar in i handelsområdet samt kommer tillföra ytterligare trafik till Hälla.
- Stenhus Fastigheter i Norden ABs vision med fastigheten på Hälla handelsplats är att skapa en modern handelsplats med starka varumärken och hyresgäster med långa hyresavtal. Motonet passar mycket bra in i vår vision och vi är glada över att ha dem som hyresgäst och ser fram emot ett gott samarbete, säger Georgiadis.
Omgående börjar rekryteringen av nyckelpersoner för det nya varuhuset, där närmare 40 nya jobbtillfällen skapas till en start. Att hitta en varuhuschef är Motonets främsta prioritet då det är avgörande att varuhuschefen aktivt deltar i rekryteringen av sin personal. Intresset för tidigare etableringar har varit stort och när jobbannonserna för varuhuset i Örebro publicerades innan jul, fick de över 600 ansökningar på kort tid. Motonets VD Johan Ljung tror att detta intresse beror på bolaget positiva framtidsutsikter för etableringen i Sverige tillsammans med det spännande koncept som Motonet presenterar.
- Det är väldigt kul att intresset för att arbeta i ett Motonet-varuhus är stort och det bådar gott för framtiden. Intresset indikerar på att konceptet vi presenterar är attraktivt samtidigt som det möjliggör att vi hittar rätt personal för den resan företaget står inför, säger Ljung.
Efter den initiala framgången i Sundsvall ser prognoserna för framtida varuhus lovande ut. Under senvåren kommer Motonet öppna sitt andra svenska varuhus i handelsområdet Marieberg, strax utanför Örebro, som du kan läsa mer om här. Ljung är väldigt nöjd över den svenska expansionen hittills och tror att framgångsreceptet är att stå fast vid etableringsplanen.
- Vi fortsätter att arbeta enligt vår ursprungliga etableringsplan och kommer att öppna varuhus på kommersiellt attraktiva lägen. Självklart är det viktigt för oss att öppna fler varuhus men det är ännu viktigare att de är på rätt plats och med en lokal som möter våra förväntningar och krav. Genom etableringen i Västerås uppnår vi synergier med befintliga och kommande varuhus gällande bland annat logistik och marknadsföring vilket ger oss en framtida bättre total varuhusportfölj som gynnar hela Sverige-expansionen, säger Ljung.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Motonet AB pressavdelning
press@motonet.se
Broman Group: Årsredovisning 2022/2023
Motonet kommer att förvalta ett helt nybyggt varuhus på 4600kvm i Marieberg, Örebro. Handelsområdet har funnits sedan 1979 och står för en stark utveckling med ett jämnt besöksflöde. Den operativa chefen Stefan Pirinen är övertygad om att lokalen i Marieberg är helt perfekt för ett Motonet-varuhus.
- Vi är väldigt nöjda med lokalen till vårt andra varuhus i Sverige. Lokalen är helt anpassad efter vårt koncept och har perfekt placering och storlek. De stora ytorna ger oss möjlighet att visa upp vårt breda produktsortiment samtidigt som vi har stort utrymme för alla våra servicekoncept, säger Pirinen.
Kunder kommer att kunna besöka varuhuset senvåren 2024 och bygget går enligt plan. Varuhuset erbjuder ett brett sortiment inom 13 olika kategorier tillsammans med flera olika servicestationer som bland annat och snabbservicestationer för enklare tjänster som byte av torkarblad eller bilbatteri, släputhyrning, verkstad och däckservice.
När Motonet äntrar Örebro skapas 40 nya jobbtillfällen. Rekryteringsprocessen för ordinarie personal är avslutad men varuhuskedjan söker deltidspersonal för bland annat kvällar och helger.
- Det känns bra att i tuffare tider ha möjligheten och modet att investera samt expandera. Tack vare en tydlig strategi och bra stöd från koncernen i Finland, Broman Group, kommer Motonet fortsätta att markera på Sverigekartan. Vi ser verkligen fram emot att se varuhuset i Örebro ta form och att få teamet som ska skapa succén på plats, säger VD:n Johan Ljung.
Motonet Örebro
För ytterligare information, vänlig kontakta:
Johan Ljung, Vd, Motonet AB
johan.ljung@motonet.se
Broman Group: Årsredovisning 2022/2023
I mars förra året avslöjade Motonet sin nästa etapp i Sverige-expansionen, Örebro. Mot slutet av 2023 inleddes rekryteringsprocessen för att hitta en varuhuschef, och det blev 34-åriga Christoffer Walter .
Walter som är uppväxt och bosatt i Örebro-området har en stor erfarenhet inom detaljhandeln. Trots sin relativt unga ålder har han haft flera ledarroller, vilket han anser har varit avgörande för hans personliga utveckling genom åren.
– I en tidig ålder inledde jag min karriär som butikssäljare och avancerade sedan till roller som butikschef och regional butikskoordinator. Denna erfarenhet har starkt format min kompetens inom ledarskap och att alltid sätta kundens behov i första hand. Som en passionerad bilentusiast ser jag fram emot att arbeta med Motonets breda produktsortiment med fokus på bil och service kring fordonet, vilket kommer att vara både givande och roligt, säger Walter.
Motonet kommer förvalta ett helt nybyggt varuhus på 4600kvm i Marieberg, Örebro. Handelsområdet har funnits sedan 1979, och den operativa chefen Stefan Pirinen är övertygad om att lokalen i Marieberg är helt perfekt för nästa etapp i Sverige-expansionen.
– Vi är väldigt nöjda med lokalen till vårt andra varuhus i Marieberg. Lokalen är helt anpassad efter vårt koncept och har perfekt placering och storlek. De stora ytorna ger oss möjlighet att visa upp vårt breda produktsortiment samtidigt som vi har stort utrymme för alla våra servicekoncept, säger Pirinen.
Förutom det breda produktsortimentet erbjuder Motonet flera servicekoncept i anslutning till varuhuset. Det kommer bland annat att finnas en snabbservicestation för enklare tjänster som byte av torkarblad eller bilbatteri men det kommer även att finnas bland annat släputhyrning, verkstad och däckservice.
– Redan från start märkte jag att Motonet alltid vill överträffa kundens förväntningar. Vi vill genom våra servicekoncept hjälpa kunden även efter hen har passerat kassan, något jag tycker är helt unikt på marknaden, sa Christoffer Walter.
Tack vare den nybyggda lokalen finns det utrymme från start för både verkstad och däckservice. På Motonet Verkstad kan kunden få hjälp med alla typer av reparationer och underhåll av sitt fordon och på Motonet Däckservice erbjuds hjälp med alla dina behov som rör bildäck samtidigt som det erbjuds däckhotell.
För närvarande pågår rekryteringsprocessen för att tillsätta återstående personal till det kommande varuhuset. Motonet söker nu företagssäljare, avdelningsansvariga och säljare. Intresset har varit stort sedan Motonet annonserade öppningen av varuhuset och det har varit över 500 sökande till de olika rollerna. Öppnandet av varuhuset i Marieberg kommer resultera i cirka 40 nya arbetstillfällen.
– I dagsläget är vi drygt 50 anställda totalt och med detta varuhus kommer vi ungefär dubblera personalstyrkan i Sverige. Det känns bra att i tuffare tider ha möjligheten och modet att investera samt expandera. Tack vare en tydlig strategi och bra stöd från koncernen i Finland, Broman Group, kommer Motonet fortsätta ta mark på Sverigekartan. Vi ser verkligen fram emot att se varuhuset i Örebro ta form och att få teamet som ska skapa succén på plats, säger VD:n Johan Ljung.
Motonet Örebro
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Ljung, Vd, Motonet AB
johan.ljung@motonet.se
Broman Group: Årsredovisning 2022/2023
Tävlingen är avslutad, rösterna räknade och korad till innehavare av Sveriges Mysigaste Hem är Sara N. Ekström och Johan Ekström i Störlinge, en liten by på Öland. I huset har de bott sedan 2019 och Sara berättar att det är en gård som funnits i hennes familj sedan 1600-talet. De tog över huset 2019, efter hennes mormors bror.
På gården mitt emot bor idag både hennes föräldrar och ena syster med make och barn, så det är lite Bullerbynkänsla förklarar hon.
På frågan: Vilken är era största inspirationskälla när det kommer till heminredning? Så svarar vinnaren Sara:
– Jag skulle säga dåtiden, säger Sara, jag inspireras mycket av det gamla från förr, allt från gamla fotografier till vackra möbler. Jag har vuxit upp i ett hem där nästan allt hade en historia och var kopplat till någon i släkten, och det har verkligen påverkat mig.
– Min mamma har också ett väldigt mysigt hem, så jag har nog fått mycket därifrån. Och självklart har jag kollat på massor av fina hem på Instagram, det är en jättebra inspirationskälla.
Vad tycker vinnaren är mysigast med deras hem?
– Jag skulle säga att vi i detalj själva fått skapa vårt hem precis som vi vill ha det. Vi har dessutom bevarat en massa äldre detaljer som den renoverade kakelugnen, gamla tavlor och fotografier. Jag gillar också den öppna känslan, att alla kan vara tillsammans men att man ändå kan sitta lite i undangömd i en mysig fåtölj.
I det senaste numret av Villalivet, som kommer ut 21 – 24 november 2023, samt på villalivet.se får läsarna veta mer om deras inspirerande hem.
Tävlingen startade i februari där Villalivet bad läsarna skicka in sina bilder som beskrev det mysiga med just deras hem. Villalivets läsare valde (genom röstning) ut 25 finalister bland de 1 117 tävlande bidragen i kvalet. Därefter fick läsarna även rösta fram de tre vinnarna i Sverige.
Vinnare blev Sara N. Ekström från den pittoreska byn Störlinge på Öland. Tvåa blev Julia Nilsson från Glömminge på Öland och trea blev Frida Clarberg från Ingelstad, strax söder om Växjö.
Som vinnare i tävlingen får Helena varor för över 137 000 kr: 50 000 kr i presentkort från Mio, Vista ångdusch från Tylö värde 87 000 kr och hemlig present från Landshypotek Bank.
Andraplats vann priser/produkter till ett värde av 62 500 kr och tredjeplats 22 350 kr.
Tävlingen har genomförts för 6:e året i rad och har engagerat många läsare och flera exklusiva partners som bidragit med de fina priserna. Vi riktar ett stort tack till: Mio, Landshypotek Bank och Tylö.
- Vi på Mio vill hjälpa alla att skapa hem att trivas i och vara stolta över. Därför är vi också stolta över att vara med och bidra i tävlingen Sveriges Mysigaste Hem där så många spännande bidrag kan vara med och inspirera både våra kunder och oss till att göra hemmen i Sverige mysigare, säger Joakim Holmstrand, kommersiell chef på Mio
– Bastun, som utgör hjärtat i många hem, är en plats där välmående, avslappning och såväl egentid som socialt umgänge äger rum. På Tylö känner vi oss stolta över att vara med och bidra i tävligen Sveriges Mysigaste hem. Det är inspirerande att se så många fina bidrag, och nu får vi möjligheten att fortsätta skapa en underbar atmosfär för vinnarna, säger Kajsa Nydahl, Marknadschef på Sauna360 Group.
– Våra hem är viktiga, oavsett var vi bor är hemmet en mittpunkt i livet. Det är inspirerande att se att så många lägger ned tid och engagemang på att skapa trivsamma och personliga hemmiljöer. Jag hoppas och tror att alla fantastiska bidrag och vinnarna av den här tävlingen kan bidra till att många fler blir engagerade i sitt hem, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.
- Väldigt roligt att se hur stort engagemang som Sveriges Mysigaste Hem genererar hos våra läsare och att vi ser bidrag från villaägare över hela landet vilket visar på ett starkt intresse för det egna hemmet. Vi kan även se tävlanden i alla åldrar som understryker bredden i tävlingen, säger Jonas Natt och Dag, marknadschef på Villalivet.
Läs reportage om vinnaren här!
Läs reportage om 2:a plats här!
Läs reportage om 3:e plats här!
Välkommen att kontakta oss för bilder, kontaktuppgifter och mer information.
Edin Hadzic, Tävlingsansvarig, edin.hadzic@villalivet.se
Fredrik Lindblad, ansvarig utgivare, fredrik.lindblad@villalivet.se
”Vi vill möta behoven på marknaden och erbjuda ännu mer ansvarsfulla alternativ till våra kunder. Vi är mer än glada över att lansera den nya kollektionen Visor Terra, som är gjord av återvunnet tyg tillverkat av återvunnen PET-plast, säger VD Markku Pulkkinen.
Visor Terra är en plisségardin som kombinerar hållbar utveckling och inredningsdesign. Färgerna på tygerna i kollektionen har tagits fram i samarbete med den framstående inredningsarkitekten Niina Ahonen.
”Vi investerar i vår egen design och produktutveckling och vi är verkligen glada att vi den här gången även fick inredningsdesignern Niina Ahonen med oss för att fundera över kollektionens tonalitet”, berättar en glad Pulkkinen.
Inredare Niina Ahonen är en välkänd inredningsarkitekt från Finland. ”Det har varit ett nöje att vara involverad i projektet Visor plisségardiner, för jag hoppas att folk kommer att upptäcka potentialen med plisségardiner som ett inredningselement. Det som gör mig extra glad med det här projektet är att gardintyget är tillverkat av återvunnen polyester, vilket jämfört med gardiner av nytt material bidrar till att uppnå betydande energibesparingar och minska produktens koldioxidavtryck, säger Ahonen.
Enligt Ahonen har plisségardiner i Finland vanligtvis varit vita och de har inte använts som dekorationselement. Visor Terra kollektionen erbjuder en ny möjlighet att faktiskt inreda med plisségardiner. ”Vi valde sju olika nyanser till kollektionen; vattenblått, gammelrosa och trendiga greige. Kollektionen möjliggör väldigt många olika inredningsalternativ, säger Ahonen.
Visor Terra är noggrant planerad design som kombineras med högkvalitativt hantverk vilket ger en tålig och hållbar plisségardin. Ett självklart val för den medvetne inredaren som har en förkärlek för skandinaviskdesign.
Visor Terra tillverkas och produceras i företagets egna fabriker i Norden och tyget i denna kollektion består av 100% återvunnen polyester från post-konsument PES. Tyget innehåller högkvalitativa material, såsom återvunna polyesterfibrer, plastflaskor, gamla kläder eller industriellt överskottsmaterial. Materialen samlas in från noggrant utvalda källor som innehar godkända återvinningssystem. Tyget har tilldelats OEKO-TEX® STANDARD 100 och REMOkey-certifikat.
För mer information, kontakta gärna:
Markku Pulkkinen
VD Visor
markku.pulkkinen@visor.fi
+ 358503818915
Efterårslæsningen er sikret for fans af “Bridgerton”-serien, Austen-aficionados eller bare alle, der gerne vil sætte tænderne i en lækker romance.
Jarlen af Lilford er lidt af et overklasseløg: Han er mere end noget andet optaget af korrekthed og af at rette op på sin fars udskejelser, der har kastet skam over familien.
Lady Yasmin Régnier fik som helt ung plettet sit rygte af en uheldig forelskelse, og hun passer ikke ind i Regency-tidens selskabsliv: Hendes engelsk er dårligt, hendes far er fransk, og hendes mor har været Napoleons elskerinde. Ikke desto mindre har hun besluttet sig for at leve livet - men uden at give sit hjerte til nogen.
Hun og jarlen har al mulig grund til at undgå hinanden, når de mødes til bal, men i bedste “enemies to lovers”-stil finder de selvfølgelig sammen.
Romance-nørder vil genkende referencer fra både Shakespeare og Janes Austens “Stolthed og Fordom” i “Yasmin”. Plot og sprog holder den humoristiske, energiske stil, som fans verden over - og Bridgerton-forfatteren Julia Quinn - er faldet for.
“Yasmin” er andet selvstændige bind i vægblomst-serien, som blev indledt med “Cleopatra” i 2023.
---
Kontakt: Malena Rønnow på malena.roennow@forlagetfalco.dk eller 31164647 for anmeldereksemplarer eller interview.
Hvordan føles det at blive lagt for had på nettet og i medierne? Hvorfor er nogle historier født til at blive shitstorme? Kan man bruge dem til noget eller ligefrem spekulere i dem?
Det undersøger samtalebogen Shitstorm, der udkommer på Forlaget Falco i morgen.
Ghita Nørby og Jim Lyngvild har begge stået i orkanens øje. De fortæller om den smerte og drivkraft, der kan ligge i en shitstorm, om at rejse sig igen, og hvad de har lært af hinandens måde at tackle stormene på.
Tidligere chefredaktør Poul Madsen forklarer, hvorfor nogle historier er skabt til at blive shitstorme og hvordan man bedst kan komme igennem et stormvejr, og endelig taler forfatteren også med én, der selv bevidst pustede liv i en mediestorm, men endte med at blive fanget i krydsilden.
Alle kan lave en god cocktail”. Under det motto lancerer den prisvindende barchef Rasmus Greve Christiansen sin nye opskriftbog, der udkommer 2. november på Falco.
I Cocktailbogen er der både opskrifter på klassikere som en Old Fashioned eller en Cosmopolitan og nye opskrifter fra egen bardisk.
Bogen bruger seks genkendelige alkoholer som base: Rom, vodka, gin, whiks(e)y, tequila og akvavit, som Rasmus Greve kalder for “gins nordiske fætter”. Desuden er også opskrifter på sirupper, man nemt selv kan lave, et kapitel med velsmagende alkoholfrie cocktails og et kort afsnit om udstyr, hvor alle kan være med.
Rasmus Greve Christiansens mission er at gøre cocktails spændende og let tilgængeligt, så fyraftensdrinken kan få et ekstra twist. Sammen med opskrifterne er der en kort indføring i de forskellige alkoholers historie og hvad de særligt kan bruges til, og der er også små historier knyttet til opskrifterne.
-------
The 35-year-old Subcontracting Trade Fair catered the industrial public with the latest topics and the most intriguing encounters at Tampere, Finland. Celebrating its anniversary, the trade fair hosted 16,925 visitors during its three-day period. Over one thousand exhibitors from 17 countries participated the international event. The partner company 2023 was Patria. The next Subcontracting will be organised on 1–3 October 2024.
The industrial celebration of the 35-year of Subcontracting Trade Fair took place in Tampere with a staggering number of visitors. The event hosted 16,925 visitors during its three-day period. Over one thousand exhibitors from 17 different countries presented themselves at the trade fair. The visitors and exhibitors of Subcontracting praised the fair for its atmosphere and meaningful encounters. The industrial trailblazer brought together cutting-edge solutions, quality networking and latest topics.
– A huge thanks to all of our visitors, exhibitors and partners. The famous Subcontracting spirit of Tampere was once again present, raising up the amazing value of the meaningful encounters lived therein. It will be a pleasure to start assembling next year’s event together with the top players of industry, says Project Manager Sami Siurola of Tampere Trade Fairs Group.
This year’s theme for Subcontracting was Globally Local. The event included interesting topics such as sustainable economy, global politics, competitive edges, technologies and accountability. In-depth discussions of the theme were led by top experts at the HEAT Stage of the event.
New customerships increased six-fold
– The trade fair was extremely successful. There were plenty of visitors, we made a lot of contacts, and people were committed to doing business. The trade fair visitors were genuinely interested in precision engineering, which was a really positive thing for us. All in all, Subcontracting has once again been a great event full of high-quality encounters, says CEO Sami Mansner of Mansner Oy Hienomekaniikka.
– We have been participating Subcontracting for 35 years, and this year our new customerships increased up to six-fold compared to previous years. Our ESG Strategy was of particular interest to our current and future partners. We engaged in highest-quality discussions and organisations had sent a great variety of their staff to the trade fair. This was a very positive thing. Another great thing was that this celebratory year’s event showed appreciation to the long-term players, rejoices Marketing Director Mikael Paulin of Reka Kumi Oy.
Sandvik was awarded the Finnish Industrial Achievement of the Year 2023
The Tampere Region Economic Development Agency Business Tampere, together with Technology Industries of Finland, Tekniikka&Talous Magazine and Subcontracting Trade Fair, awarded the Finnish Industrial Achievement of the Year 2023 to Sandvik. The award was received by CTO Jani Vilenius of Sandvik and presented by Production Manager Antero Karhu of Valmet Automotive, last year’s winner. Industrial Achievement of the Year highlights the importance and appreciation of industry, emphasises the greater impact of individual acts, and encourages companies to take action.
The Main Contractor of the Year and the Subcontractor of the Year 2023 prizes were awarded at the opening ceremony of Subcontracting Trade Fair. Finnish Association of Purchasing and Logistics LOGY ry presented the recognition awards that aim to promote networking that supports the competitiveness of Finnish manufacturing. The Main Contractor of the Year 2023 is Sako Oy, internationally known as a designer and manufacturer of high-quality hunting, military and sporting rifles and cartridges. The Subcontractor of the Year is Valmet Automotive’s business line called EV Systems, a designer and manufacturer of battery modules and systems for the use of automotive and other industries.
Subcontracting 2024 theme focuses on productivity through AI
Next year’s Subcontracting will take place at Tampere Exhibition and Sports Centre on 1–3 October 2024. The theme focuses on productivity through Artificial Intelligence The event will focus on the potential of AI and practical solutions for improving the productivity of subcontracting industries.
Big Machines at Central Square on Saturday 30.9.
Tampere Industrial Week ends with the event Big Machines at Central Square at the city centrum of Tampere on Saturday 30 September. The event is hosted by the City of Tampere in collaboration with regions industry operators and is open for everyone. Additional information about the event: isotkoneetkeskustorilla.fi/home/.
Subcontracting showcases the metal, electronics, plastics and rubber industries, industrial ICT solutions, and the design and consulting services within these fields. The event brings together more than a thousand exhibitors from several different countries as well as thousands of fair visitors every year. The Tampere Trade Fairs Group organises the event in cooperation with Technology Industries of Finland, Rubber Manufacturers' Association of Finland (RMAF), Finnish Association of Purchasing and Logistics LOGY, and Finnish Plastics Industries Federation. The event had been organised in Tampere since 1988.
FURTHER INFORMATION: alihankinta.fi/en/, #Alihankinta #globallylocal
Subcontracting 2023 photos tampereenmessut.fi/medialle/materiaalipankki/alihankinta/2023/kuvat__photos/
Tampereen Messut Group, tampereenmessut.fi, firstname.lastname@tampereenmessut.fi
Sami Siurola, Project Manager, tel. +358 40 734 3589
Sirkka Laine, Communications Specialist, tel. +358 40 612 9081
Den 30 september öppnar Motonet sitt första svenska fysiska varuhus i Birsta, Sundsvall. Varuhuset ligger på Gesällvägen 11 i Birsta och är över 5000 kvadratmeter stort med 3500 kvadratmeter kundyta. Varuhuset i Sundsvall sysselsätter närmare 50 personer som ska öka shoppingupplevelsen med en positiv och kunnig kundservice.
– Varuhuset ligger exceptionellt väl synligt och nära. I och runt Sundsvall finns mycket aktiva människor med stort intresse för DIY, natur och bilar. Vi har många gör-det-självare bland våra kunder, men med våra tjänster behöver du inte göra allting själv, om du inte vill förstås! Även om att göra saker själv har blivit alltmer sällsynt på vissa håll, så uppmuntrar både de utmanande ekonomiska tiderna och även det ökande hållbarhetstänket människor att reparera och underhålla sina saker, säger Johan Ljung, vd för Motonet AB.
Genom Motonet PRO kommer även företagskunder betjänas av dedikerade företagssäljare även innan själva varuhuset har öppnat sina dörrar. Företag får således service både under tidiga vardagsmorgnar, under varuhusets alla öppettider och även under helgerna.
Motonet Snabbservice – hjärtat i servicen
Motonets produktsortiment kompletteras av en rad olika tjänster och servicestationer. I anslutning till varuhuset kan du exempelvis hyra släpvagn eller dammsuga bilen.
Överlägset mest positiv feedback från de finska kunderna kommer dock från Motonet Snabbservice – en test- och servicestation för mindre underhåll av bilen. Dit hör exempelvis byte av billampa eller torkarblad, mätning av motoroljan eller släckning av en tvåa efter besiktningen. Vid Motonet Snabbservice kan kunden köra in sin bil för att få snabb hjälp av Motonets personal.
Motonet Snabbservice erbjuder även OBD-tester och kontroll av bilbatteriets laddningskapacitet och skick.
– Tanken är att säkerställa att bilisten kan fortsätta sin resa. Större service hänvisas dock alltid till en verkstad, som kommer att öppna i Motonet i Sundsvall under våren 2024, säger Fredrik Hallstensson, varuhuschef.
Onlinebutiken redan lanserad
Motonet lanserade dessutom nyligen den svenska e-handeln, www.motonet.se. Den nya onlinebutiken är på en nyutvecklad, modern och teknisk plattform som gör det ännu smidigare att handla online. När onlinebutiken utvecklades har användarvänligheten och en säker shoppingupplevelse varit grundpelare.
Snabba leveranser genom ett av Europas modernaste logistikcenter
Broman Logistics, som ingår i samma koncern som Motonet, ansvarar för Motonets logistik. Det toppmoderna automatiserade logistikcentret i Kervo, Finland, är ett av Europas mest avancerade logistikcenter. Centret hanterar 97 % av alla produkter automatiserat, vilket innebär snabba och exakta leveranser till kunderna i Sverige.
Broman Logistics bygger för närvarande ut centret som kommer stå klart i början av 2024. Tillbyggnaden kommer att fördubbla golvytan. Efter tillbyggnaden har totalt 760 miljoner kronor investerats i logistikcentret.
Motonets expansionsplan i Sverige
Motonet planerar att på lång sikt expandera över hela Sverige. Nästa år öppnas varuhus i både Gävle och Örebro. Kedjan har 40 varuhus i Finland och 1 i Estland. Motonet är en del av finska Broman Group, vars historia går nästan 60 år tillbaka i tiden. Företaget ägs av den finska familjen Broman.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Ljung, vd, Motonet AB
johan.ljung@motonet.se
Det nya teckensnittet, HC Arc®, är exklusivt framtaget för HarperCollins i samarbete med 2K/DANMARK och är designat för att ge en bättre läsbarhet med högre x-höjd och bättre kontrast. Dessutom minskar HC Arc mängden papper per bok med upp till 20 procent. I Norden finns det nya teckensnittet i böcker utgivna från slutet av augusti och framåt.
”Vi är mycket glada över introduktionen av HC Arc”, säger Chantal Restivo-Alessi, CEO för HarperCollins International Foreign Language och Chief Digital Officer.
”Det uppfyller två viktiga initiativ för HarperCollins: förbättring av läsbarheten och minskning av böckernas miljöpåverkan genom minskad pappersmängd. Det är elegant och dynamiskt, och vi ser fram emot att lansera det på våra marknader i år.”
Om 2K/DANMARK:
Företaget grundades 1987. Idag erbjuder de en rad tjänster av hög kvalitet, både digitalt och i tryckta medier. 2K är designers, och det lyser igenom i deras typdesign, typsättning och apputveckling. Med sina rötter djupt i typografi, design och konsthistoria förstår och respekterar de hantverket, men de vågar också hitta nya lösningar med hjälp av ny teknik – innovation är en stor del av deras verksamhet. Läs mer på www.2kdenmark.com
The leading industry event in Finland and second largest subcontracting industry trade fair in Europe will be organised at Tampere Exhibition and Sports Centre in Finland on 26–28 September 2023. The theme for the 35-year event is topical Globally Local. The trade fair programme will delve into the theme led by top-class experts. Registration is open for visitors, free of charge.
This year’s theme for the annual industry festival is a topical Globally Local, as the combination of local expertise and international production is deeply appreciated both domestically and in global trade. Current topics also include the relocation of production back to Finland, global connections, functional logistics and security of supply. Automation, robotics and artificial intelligence will develop industry and reform humans’ role in it.
The exhibitor stands for the Subcontracting Trade Fair 2023 are sold out. Registration is now open for visitors, free of charge: https://www.alihankinta.fi/en/fair-info/admission/.
International programme views to the future – keynote speaker focuses on AI
The programme of the now 35-year-old Subcontracting Trade Fair is built around the theme Globally Local. The event’s main stage, HEAT Stage, offers topics, presentations and discussions on sustainable economy, world politics, competitive edges, design and anticipation, technology and corporate responsibility. On 27 September, one can experience the keynote speech by creative director and author Henri ”Henkka” Hyppönen: “What is it to be human in the era of artificial intelligence?” The speech delves into new ways of approaching the creation of a new world and a new dream team: the human mind and machine.
On the event’s opening day, the Finnish Association of Purchasing and Logistics (LOGY) will grant the Main Contractor and Subcontractor of the Year awards and Business Tampere will grant the national Finnish Industrial Achievement of the Year award. A new feature in the event will be the GLO Village in Hall B for encounters between international businesses and local undertakings. The expertise of the GLO Village participants will also be heard on HEAT Stage throughout the three-day event. On Thursday 28 September, organisations and future professionals get to meet each other. On the third event day, the theme panel on future industry professionals will focus on how to ensure continued attraction and a skilled workforce for industry and how cooperation with educational institutions should be developed.
Three theme sponsors for the event
This year, Subcontracting Trade Fair also has the honour of having three theme sponsors to focus on Globally Local, and its subthemes World Domesticated, Unifying Industry and Technically Humane: Executive Vice President of Operations Manu Skyttä from Patria, Senior Director of Partners and Business Development Reijo Kangas from Business Finland and Business Director Lari Nurmi, from Innolink Staff Oy.
The Subcontracting partner company for 2023 is Patria, an international provider of defence, security and aviation lifecycle support services, technology solutions and pilot training. Patria provides its aerospace and military customers with mission capability and fleet availability, continuous performance development as well as selected intelligence, surveillance and management system products and services. Learn more patriagroup.com/.
Tampere Industrial Week culminates in Big Machines at Central Square
Tampere Industrial Week, created by the Subcontracting Trade Fair, will close on 30 September with a heavy machinery exhibition at Tampere Central Square. Big Machines at Central Square (Isot Koneet Keskustorilla) is organised in co-operation with the City of Tampere and industrial operators in the Tampere region.
Subcontracting Trade Fair showcases the metal, electronics, plastic and rubber industries, industrial ICT solutions, and design and consulting in these sectors. The event assembles over a thousand exhibitors from several countries and thousands of trade fair visitors every year. Tampere Trade Fairs Group organises this event in collaboration with Technology Industries of Finland, Rubber Manufacturers’ Association of Finland, Finnish Association of Purchasing and Logistics LOGY, and Finnish Plastics Industries Federation. The event has been organised in Tampere since 1988.
MORE INFORMATION https://www.alihankinta.fi/en/, #Alihankinta #globallylocal
Tampere Trade Fairs Group, https://www.tampereenmessut.fi/en/, firstname.lastname@tampereenmessut.fi
Sami Siurola, Project Manager, tel. +358 40 734 3589
Sirkka Laine, Communications Specialist, tel. +358 40 612 9081
Engineering Works, Konepaja, the professional trade fair for the metal industry, Nordic Welding Expo, the largest welding industry trade fair event in the Nordic countries, and 3D & New Materials, the exhibition for 3D printing and new materials, will be organised again next year. On 19–21 March 2024, Tampere Exhibition and Sports Centre will witness Workshop Trilogy, bringing forth machines and tools, latest innovations, and an experience full of encounters for the manufacturing industry.
Engineering Works Trade Fair, Nordic Welding Expo, and 3D & New Materials will shine in the Workshop Trilogy of the manufacturing industry in March. Once again, the trio offer their visitors the coolest machines and the highest-quality tools, expertise, innovations, and much-awaited encounters.
The machine, the seam, and 3D
Staying current and looking forward, Workshop Trilogy captivates with digitalisation, AI and robotics. Along with conventional expertise, one must learn how to utilise the possibilities of novel technologies. The event also discusses workforce, availability thereof, and new ways of working. Production in the manufacturing industry has relocated, and will relocate, back to Finland and Europe. Both environmental values and social responsibility emphasise the importance of accountability. Solutions for topical issues will be found at the event – together.
Remarkable machines and meaningful encounters
In the event of November 2022, visitors especially praised the real-life machines in the workshop as well as meaningful encounters. It was clear that this set of events came much awaited. As the first trade fair event in the field, 3D & New Materials was considered valuable, also from the perspectives of the future and community spirit of 3D printing. Promises will be kept this year as well – with a forward-looking approach.
– This time in Tampere, visitors will once again get a real-life experience of new machines on site, engage in encounters with partners and new experts, and get to know technologies and service solutions. We have developed this set of events by focusing it even more to meet the needs of the industries. Next year, the trio will also be even more intertwined than before, exploring opportunities across different sectors and offering synergy benefits, says Project Manager Sami Siurola of Tampere Trade Fairs Group.
Engineering Works Trade Fair, intended for decision-makers on machine and equipment investments in the metal industry, showcases the latest machines, the most powerful tools and the most advanced technologies for a competitive industry. Nordic Welding Expo for joining and cutting offers a cross-section of new products and innovations in the welding industry. The entire spectrum of 3D printing, from development to end product, including latest materials solutions for manufacturing industries are exhibited. Partners of the Konepaja Engineering Works Trade Fair include Technology Industries of Finland, The Association of Finnish Technical Traders, and The Welding Society of Finland (SHY ry) of the Nordic Welding Expo.
MORE INFORMATION: konepajamessut.fi/, nordicweldingexpo.fi 3dnewmaterials.fi
#Konepaja #NordicWeldingExpo #3DNewMaterials #pajantrilogia
Tampere Trade Fairs Group, tampereenmessut.fi, firstname.lastname@tampereenmessut.fi
Sami Siurola, Project Manager, +358 40 734 3589
Sirkka Laine, Communications Specialist, +358 40 612 9081
The international Tampere Smart City Expo & Conference shared a two-day range of human-centric smart city development and the latest ICT solutions June 6–7 2023 at Nokia Arena, Tampere Finland. Deep diving beyond the abstract, #TSCEC concretized what the metaverse is. The event is held again in June 2024.
Tampere Smart City Expo & Conference shared ideas for smart city development and digitalisation, including Web3 technology, sustainability, artificial intelligence and mobility. The first moves towards a true urban metaverse have now been taken.
− Tampere has taken the first steps towards a city that genuinely utilizes the possibilities of the metaverse. Tampere Smart City Expo & Conference featured many concrete examples of the metaverse's potential for human-centric urban development, says Teppo Rantanen, Executive Director of Growth, Innovation and Competitiveness, City of Tampere.
Quality encounters at the magnificent Nokia Arena
The programme at the Tampere Smart City Expo & Conference delighted the guests and the encounters were praised. The event served as an unifying platform for networking and discussions.
− Tampere Smart City Expo & Conference brought us many new, great contacts. From our point of view, the key players in the industry were present at the event. We were able to promote our cooperation models, link actors to each other and activate our members – genuinely do our core work. The event was very successful, we were able to network and create networks! We will definitely attend next time as well, shares Pertti Kortejärvi, CEO, Smart City Innovation Cluster.
− The Expo has gone smoothly, we’ve had good discussions and the visitor base has been of high quality. A lot of interest towards our climate-neutral data center service has been shown. As a venue and location, Nokia Arena is great, and the arrangements have also gone well. Next year, we hope for an even more diverse selection of exhibitors, says Van Vo, solutions architect and Timo Kemppainen, Cloud Business Development Manager at Verne Global Finland.
Innovative experts awarded at the event
City of Tampere awarded the Technical Creativity Award 2022 on Tuesday. The winning solution is an innovative way of storing renewable energy in a so-called sand battery developed by Tommi Eronen and Markku Ylönen. The awarded innovation is one of the most promising technologies globally, enabling the rapid growth of wind and solar energy.
The Summit's BRiDG3 Hackathon finals took place on Tuesday. The winner of the grand prize of €10,000 is Authbound, a verification platform that enables a safer, more secured, yet still private Metaverse and Web3 space. The solution allows other services to authenticate users with different kind of attributes and using soulbound tokens and zero knowledge technology, the verification is embedded in the user’s Web3 identity. It was taking into account, that innovative approach and commitment to driving change through Web3 technologies really stood out.
The Tampere Smart City Expo & Conference will next take place on 11−12 June 2024.
The Tampere Smart City Expo & Conference is organised by the City of Tampere, Business Tampere, and the Tampere Trade Fairs Group. The event is produced by the Tampere Trade Fairs Group. Tampere Smart City Expo & Conference is geared to smart urban development networks, companies, and ecosystems to the ICT sector, municipalities, cities, and educational institutions and to the field’s specialists and future experts.
Additional information:
tscec.fi/en/, #tscec #beyondtheabstract
Event photo gallery tscec.fi/en/fair-info/for-the-media/
Press releases tscec.fi/en/category/press-release/
Sami Siurola, Project Manager, Tampere Trade Fairs Group, sami.siurola@tampereenmessut.fi, +358 40 734 3589
Elina Uusitalo, Marketing and Communications Designer, City of Tampere, elina.r.uusitalo@tampere.fi, +358 40 353 2978
Sirkka Laine, Communications Specialist, Tampere Trade Fairs Group, sirkka.laine@tampereenmessut.fi, +358 40 612 9081
Doctor Cane (Dr. Joseph Cane 1875–1956) var en äventyrare och utforskare, tillika botaniker och livsfilosof. På hans många resor i Sydamerika, men främst Karibien, hittade han sina vattenhål dit han ständigt återvände. Ett av dessa var något som i folkmun vid tiden kallades ”Port Mary”, en flyghamn dit forskningsresande, författare, fotografer, upptäckare och skattsökare sökte sig. Det var en plats där det utbyttes idéer, färdrutter och häpnadsväckande historier, gärna över ett glas mörk rom. Just mörk rom var alltid Doktor Canes främsta dryckesval. -”Som en sipp av det stora äventyret vi kallar livet”, som Doctor Cane själv lär ha uttryckt det. Elefanterna som lyfts fram i designen är en symbol för de äventyren som Doctor Cane var ute på runt om i världen, elefanter var även ett av Doctor Canes favoritdjur.
Produkten Doctor Cane Premium Dark Rum andas kvalitet, äventyr och hållbarhet. Nyheten Doctor Cane Premium Dark Rum lanseras den första juni på Systembolaget och kommer finnas på hyllan i minst 375 butiker runtom i landet, samt tillgänglig att beställa. Doctor Cane Premium Dark Rum har även klarat Systembolagets hårda granskning av miljöcertifierad odling och produktion, socialt ansvar i odling och produktion samt en förpackning med lägre klimatavtryck varvid produkten får bära märkningen ”Hållbart Val” som den förta av över 500 mörka rom produkter hos Systembolaget.
Doctor Cane Premium Dark Rum är en Bonscurocertifierad och hållbar mörk rom från Kariben. Romen har lagrats upp till 15 år på använda bourbonfat. Detta är en rom som har en kryddig, nyanserad smak med fatkaraktär och liten sötma, inslag av sultanrussin, kanel, farinsocker, choklad, pekannötter, dadlar, vaniljfudge, arrak och pomerans. Romen passar perfekt att servera som avec.
Doctor Cane Premium Dark Rum
Ursprung: Karibien
Artikelnr: 598
Pris: 379 kr
Volym: 700 ml
Alkoholhalt: 40%
Varumärket Doctor Cane ägs av det innovativa bolaget Umida Group som redan äger och driver varumärken som Ekobryggeriet, ELIN, Joluca Cocktails, JÄRN, The Pirate Bay med flera.
För mer information vänligen kontakta:
Christina Andersson, Marknadschef Umida Group AB
E-post: christina.andersson@umidagroup.com
Ekobryggeriet är idag marknadsledare inom kategorin premiumtonic på den svenska marknaden. Den första mars i år lanserade Ekobryggeriet en ekologisk hållbar gin i det fasta sortimentet hos Systembolaget. Ginen har mottagits väl och redan sålt över 30 000 flaskor från hyllorna i de drygt 375 butiker där den finns listad. Inför sommarens högtider och festligheter lanserar Ekobryggeriet ännu en spritprodukt, en ekologisk och lågalkoholhaltig snaps. Allt fler konsumenter efterfrågar produkterna med lägre eller ingen alkohol men vill samtidigt inte tumma på smak eller kvalitet. Här ges nu möjligheten att infria just de önskningarna.
Ekobryggeriet ekologisk snaps är en högkvalitativ, ekologisk och lågalkoholhaltig snaps (25%). Snapsen har en kryddig smak samt lite sötma och inslag av kummin, fänkål, dill och citrus. Denna klassiskt smaksatta snaps är förpackad i en elegant glasflaska (500 ml) till det attraktiva priset 149 kr. Nyheten lanseras den 31 maj i Systembolagets beställningssortiment.
Ekobryggeriet ekologisk snaps passar att servera till såväl sillen vid midsommar, som kräftskivan eller surströmmingen. Det är viktigt att servera denna snaps väl kyld för att känna fänkåls-, kummin-, citrus- och dillsmaken i sin bästa balans.
Ekobryggeriet ekologisk snaps
Ursprung: Sverige
Artikelnr: 54743
Pris: 149 kr
Volym: 500 ml
Alkoholhalt: 25%
Om Ekobryggeriet
Ekobryggeriet har ett brett sortiment av tonic med nordiska smaker och drinkmixers produkter som är väldigt omtyckta av många konsumenter runt om i landet och det är vi på Umida Group väldigt stolta över. Samtliga av Ekobryggeriet produkter produceras i Sverige och är ekologiska. Ekobryggeriet tonic innehåller inget mer än ekologiska aromer, kolsyrat vatten, ekologiskt socker och citronsyra som surhetsreglerande medel, samt tonicens bittra smak, såklart. Vi uppnår bitterheten i tonicen genom att använda så väl Kinin som Kvassia i våra produkter. Ekobryggeriet produkter finns att köpa på de allra flesta butiker inom dagligvaruhandeln och på Horeca.
För mer information vänligen kontakta:
Christina Andersson, Marknadschef Umida Group AB
E-post: christina.andersson@umidagroup.com
Marknaden för alkoholfria spritprodukter är relativ ung, samtidigt har kategorin alkoholfritt vin och öl har haft en kraftig tillväxt de senaste åren medan alkoholfri sprit hamnat i bakgrunden. På den internationella scenen har många nystartade företag under de senaste åren varit tidiga in i den mer hälsosamma trenden med alkoholfria produkter. Som ett resultat, ser Umida Group att tiden är mogen att utöka sin portfölj även med alkoholfria spritprodukter.
I slutet av 2022 grundade Umida Group tillsammans med fyra entreprenörer varumärket JÄRN. Under JÄRN lanserades två produkter, en alkoholfri snaps och en alkoholfri shot. Inspiration till recepten och smakerna är hämtade från en ung amerikansk kvinnas resa över Atlanten under sent 1800-tal, som efter många år i Sverige till slut lever sina sista år som arbetare i järngruvan i Kiruna. Idéerna till produkterna är spunna från personer som saknar den inkludering som en snaps eller en shot ger i ett socialt sammanhang. Ambitionen är att produkterna ska vara ett starkt alternativ till den som fortfarande vill vara med vid sociala sammanhang utan att behöva dricka alkohol.
The Global Spirits Masters Competitions och deras blindprovningar är Världens mest uppskattade serie av tävlingar för blindprovning av sprit. För första gången deltog JÄRN vid en internationell blindprovning. JÄRN Hvit alkoholfri snaps lyckades med prestationen att vinna guld. Likt mottagandet i Sverige var juryn imponerad av produktens höga kvalitet och likhet med alkoholhaltig sprit.
Provningsanteckningar från The Global Spirits Masters Competition 2023 för JÄRN Hvit alkoholfri snaps:
- Lysande kummin- och dillaromer. Angenäm munkänsla, med tunga kryddor och en del örter. En tydlig kryddighet på slutet men som inte överröstar de andra komponenterna.
- Doft - örtartad och djupt grön, en antydan till mentol, fräsch och kryddig. I munnen, lite söt citrus, mentol, friskt och örtigt, anis.
- Friska och naturliga toner av de beskrivna smakerna.
Doften av JÄRN Hvit får konsumenter att kraftigt överväga om den verkligen är alkoholfri och den tar konsumenter på en resa tillbaka till julbord, påsk luncher och midsommarfiranden. Trots rivigheten i strupen står den stolt på 0% alkohol på flaskan. Väl avvägda smaker av dill, kummin och andra traditionella smaker och doftbärare. Med 0% alkohol och 100% smak är JÄRN HVIT även en fantastisk bas för drinkar. JÄRN Hvit & TONIC har blivit en favorit hos många konsumenter.
”Vårt mål från starten var att ändra standarden och höja kvalitén på alkoholfri-sprit. Vi väldigt glada och stolta över att JÄRN Hvit vann guld vid The Global Spirits Masters Competition blindprovning. Detta är ett bevis på att hårt arbete lönar sig och att arbeta noggrant från grunden är rätt väg att gå. Vi är otroligt glada och tacksamma över att få ett sådant fint erkännande så tidigt i vår resa och även bli uppmärksammade internationellt " säger Filip & Christoffer från JÄRN
JÄRN HVIT & JÄRN ORIGINAL
Ursprung: Sverige
Pris: 169kr
Volym: 50 CL
Alkoholhalt: 0%
Läs mer om produkterna här: https://xn--jrn-qla.com/collections/all
Om JÄRN
Vill du läsa mer om varumärket JÄRN och produkterna JÄRN Hvit och JÄRN Original hittar du information här: www.järn.com
För mer information vänligen kontakta:
Filip Lundquist, VD, Umida Group AB
E-post: filip.lundquist@umidagroup.com
The international Tampere Smart City Expo & Conference offers human-centric smart city development and the latest ICT solutions June 6–7 2023 at Nokia Arena, Tampere, Finland. Seeking to uncover the ultimate urban metaverse, the event provides the most current and industry-leading program. Media accreditation for the event is now open.
The Expo shares key players in the fields, topical speeches and panels, as well as rewards the number one factors in smart city development and digitalisation. The Conference will focus on topics such as Web3 technology, sustainability, AI and mobility.
Smart and human-centric event offers an inviting program
The keynote speeches at the Main Stage of the Expo will be given by Belinda Gerdt, Global Marketing Lead at Philips, and Christina Yan Zhang, CEO at the Metaverse Institute. Gerdt has built a successful international career in some of the world’s leading technology firms and has almost twenty years of experience of developing digital customer-oriented businesses. In her speech on Wednesday Belinda inspires to think big and immerses to How digitalization has changed the customer experience. Metaverse pioneer Yan Zhang has a 16 years’ experience turning forward-thinking ideas into ultra-high growth business with global impact. Her speech The Use of Digital Twin and Metaverse to Build Smart Cities for A Sustainable Future will be experienced on Tuesday.
Microsoft Finland opens possibilities on how artificial intelligence will affect work life and smart city development with their Expo floor The opportunity is yours to lead the AI transformation. The City of Tampere awards the annual Technical Creativity Prize on Tuesday. The recognition is given to a person or working group from Tampere who have applied technical expertise in an innovative way. SmartRail Ecosystem and Lyyli Living Lab tram offers an overview of urban mobility, with perspectives on ecosystem visions, research and collaborations. BRiDG3 Web3 Summit at Tampere Smart City Expo & Conference shares future insights into Web3, the Metaverse, blockchain and DAOs. The BRiDG3 Summit commences with a special address by H.E. Amna Mahmoud Mohammed Fikri, the UAE Non-Resident Ambassador to Finland, highlighting the UAE's role as a leading Web3 hub. The Summit also features distinguished international speakers like Dr. Marwan Alzarouni and Amanda Cassat.
Media accreditation is open
Media accreditation for Tampere Smart City Expo & Conference is now open. For interview requests and other media inquiries, please contact the event's communications.
Urban Metaverse Deep Dives Beyond the Abstract
Tampere Smart City Expo & Conference offers human-centric smart city development and innovative ICT technology. Containing the latest digital solutions, the urban metaverse deep dives beyond the abstract, where the ideas are taken to action, perspectives on Digitally Smart, Urban Intelligence and Responsible ColLAB. The event emphasizes the importance of international connections and provides a platform for networking among top experts.
The Expo, including the program on the main stage, at Nokia Arena is open and free of charge for all registrants. Conference and BRiDG3 Summit passes can be bought either together or separately.
The Tampere Smart City Expo & Conference is organised by the City of Tampere, Business Tampere, and the Tampere Trade Fairs Group. The event is produced by the Tampere Trade Fairs Group. Tampere Smart City Expo & Conference is geared to smart urban development networks, companies, and ecosystems to the ICT sector, municipalities, cities, and educational institutions and to the field’s specialists and future experts.
Additional information:
tscec.fi/en/, #tscec #beyondtheabstract
Media accreditation tscec.fi/en/fair-info/for-the-media/
Registration and Sales tscec.fi/en/for-visitors/register/
Program tscec.fi/en/program/
Sami Siurola, Project Manager, Tampere Trade Fairs Group,
sami.siurola@tampereenmessut.fi, +358 40 734 3589
Elina Uusitalo, Marketing and Communications Designer, City of Tampere,
elina.r.uusitalo@tampere.fi, +358 40 353 2978
Sirkka Laine, Communications Specialist, Tampere Trade Fairs Group,
sirkka.laine@tampereenmessut.fi, +358 40 612 9081
The international Tampere Smart City Expo & Conference shares an urban metaverse with the latest digital solutions June 6–7 2023 at Nokia Arena, Tampere, Finland. The event offers exquisite keynote speakers: top specialist on digital customer-oriented business Belinda Gerdt and CEO of the Metaverse Institute Christina Yan Zhang. Free registration is open, and the Conference and Hackathon passes are on sale.
Human-centric smart city development and innovative ICT technology encounter at Nokia Arena transforming an urban metaverse with the latest digital solutions. The international event combines forward-looking thinkers, cutting edge technology, services and solutions. Tampere Smart City Expo & Conference deep dives beyond the abstract, where the ideas are taken to action, with the perspectives on Digitally Smart, Urban Intelligence and Responsible ColLAB. A significant role is played by international encounters and the networking of top experts.
Outstanding keynote speakers Belinda Gerdt and Christina Yan Zhang
The event will feature mega-class keynote speeches at the Main Stage of the Expo. Belinda Gerdt has built a successful international career in some of the world’s leading technology firms. She has almost twenty years of experience of developing digital customer-oriented businesses. Currently working for Philips at their headquarters in the Netherlands, she leads global marketing and helps digitize the healthcare industry. Previously she has worked for Microsoft and Amazon Web Services. Belinda Gerdt shares an overview of the digital customer journey under the title Think BIG! Digitization has changed the customer experience.
Metaverse Pioneer Christina Yan Zhang is CEO of the Metaverse Institute, a consulting firm advising intergovernmental organisations, governments, corporates on their strategy in web3. With 16 years' experience turning forward-thinking ideas into ultra-high growth business with global impact, she has extensive experience working with governments, universities and CEOs on industry, innovation and skills strategies. In her speech, she opens up the role of digital twins and the metaverse from the perspective of responsible smart city development.
Exquisite Expo and Captivating Conference
In addition to the phenomenal keynote lectures, Tampere Smart City Expo & Conference's programme includes the most topical speeches, and the event rewards the number one factors in smart city development and digitalisation. The conferences will focus on topics such as Web3 technology and smart mobility. Tampere Smart City Expo & Conference will be opened by Teppo Rantanen, Executive Director of Growth, Innovation and Competitiveness, City of Tampere outlining the possibilities of the metaverse for urban development.
On Tuesday, Sitowise's Head of Innovation's Sami Lankiniemi's speech The Smart City Lab – How Do We Innovate in Federated Ecosystems will be heard on the main stage. In the morning of the opening day, after immersing yourself in smart mobility at conferences with the theme Boosting urban mobility 2.0: SmartRail Ecosystem & Lyl Living Lab tram. BRiDG3 Hackathon brings a groundbreaking Web3 track to Nokja Arena on June 6th. BRiDG3 is the ultimate hackathon centered around Web3 and the Metaverse, offering a full day of Web3 experiences and announcing the hackathon winners, with international keynotes, panel discussions, and showcases of the best Metaverse and Web3 examples from around the world. On Wednesday, the Paidia at Nokia Arena will be taken over by the City of Tampere, Tampere University and VTT cooperation conference Future-proofing cities – STARDUST solutions and next steps. On the stage, Abloy will access the locks of security in turn to Develop digital and physical security in smart cities.
Free Expo registration and sales for Hackathon and Conference are now open
The Expo, including the program on the main stage, at Nokia Arena is open and free of charge for all registrants. Conference and Hackathon passes can be bought either together or separately.
The Tampere Smart City Expo & Conference is organised by the City of Tampere, Business Tampere, and the Tampere Trade Fairs Group. The event is produced by the Tampere Trade Fairs Group. Tampere Smart City Expo & Conference is geared to smart urban development networks, companies, and ecosystems to the ICT sector, municipalities, cities, and educational institutions and to the field’s specialists and future experts.
Additional information:
tscec.fi/en/, #tscec #beyondtheabstract
Registration and Sales tscec.fi/en/for-visitors/register/
Program: tscec.fi/en/program/
Sami Siurola, Project Manager, Tampere Trade Fairs Group, sami.siurola@tampereenmessut.fi, +358 40 734 3589
Elina Uusitalo, Marketing and Communications Designer, City of Tampere, +358 40 353 2978, elina.r.uusitalo@tampere.fi
Sirkka Laine, Communications Specialist, Tampere Trade Fairs Group, sirkka.laine@tampereenmessut.fi, +358 40 612 9081
Förra hösten lanserade OpusCapita sin Business Network-tjänst på en helt ny, molnbaserad teknologiplattform.
– Vi söker tillväxt och nya kunder genom att erbjuda den senaste tekniken samt bl.a. full kompatibilitet med Peppol-nätverket även för inköpsmeddelanden. Detta möjliggör en betydande expandering av nätverket samt en öppen kommunikation mellan företag, säger Per Åberg, Head of Business Network Products på OpusCapita.
De nordiska länderna är sedan länge föregångare inom elektronisk fakturering, och även i Sverige skickas de flesta fakturorna som e-fakturor. Inom den offentliga sektorn är e-fakturering enligt Peppol obligatorisk för leverantörer. Medan EU strävar efter att standardisera elektronisk fakturering, standardiserar bl.a. det samnordiska Smart Government-projektet elektroniska beställningar.
– Elektronisk fakturering utgör en stor del av vår omsättning. Vi vill dock betona vikten av även elektroniska beställningar. Vi kan erbjuda hjälp i både inköps- och försäljningsprocesser, säger Åberg.
Tid för strategiskt arbete
OpusCapita bildar ett handelsnätverk av köpare och leverantörer genom att erbjuda förmedlingstjänster av inköpsmeddelanden, såsom beställningar,
orderbekräftelser och fakturor.
– Genom våra lösningar kan leverantörer t.ex. säkerställa en snabb elektronisk fakturering och korrekta inbetalningar. Inom inköp möjliggör automatiska fakturor effektiv hantering av inköpsfakturor, automatisk granskning av fakturor och matchning av kostnader, säger Åberg.
Genom att automatisera det manuella arbetet sparas arbetstid och kostnader, vilket frigör tid för strategiskt arbete.
– Vi erbjuder givetvis inköpssystem, men vi kan också integrera oss direkt i kundernas befintliga ERP-system och förmedla elektroniska meddelanden mellan företag.
OpusCapita är verksamt sedan 1980-talet och har ca 240 medarbetare. Företaget ägs sedan 2019 av Providence Equity och har ca 1 700 företagskunder i Norden, Centraleuropa och USA.
Byggbolaget Peab gör alla sina beställningar elektroniskt i Sverige och Norge. Sveriges Domstolar skickar sina fakturor automatiskt genom OpusCapita i olika format beroende på vad mottagaren kan ta emot.
– I framtiden kommer vi att försöka fokusera på partihandeln, den tillverkande industrin, dagligvaruhandeln och byggindustrin. Även om vi verkar i flera olika länder är vi en svensktalande lokal aktör.