Åbo stads gatuunderhåll är redo för vintern. Vinterförhållandena kommer enligt väderleksrapporterna att börja i Åbo under de närmaste dagarna och entreprenörernas utrustning är i beredskap.
Entreprenörernas utrustning är redo för vinterns väder inom alla fem entreprenadområden i Åbo.
- På basis av den kundfeedback vi har fått förlöpte senaste vinter huvudsakligen väl ur vinterunderhållets synvinkel sett och det strävar vi efter också under denna säsong. Särskilt beträffande vinterunderhållet av fotgängar- och cykellederna strävar vi dock efter att förbättra verksamheten, konstaterar Marjo Jaakkola, chef för Åbo stads infrastrukturhantering.
Åbo stad har underhållsansvar för sammanlagt cirka 1300 kilometer körbana samt fotgängar- och cykelleder. Vinterunderhållets angelägenhetsordning bygger på en underhållsklassificering som beaktar gatans trafikmässiga betydelse och trafikmängden.
Fotgängar- och cykellederna är klassificerade i två klasser (I och II) och körbanorna är klassificerade i tre klasser (I, II och III). För vinterunderhållet av fotgängar- och cykellederna använder man huvudsakligen annan utrustning än på körbanorna och man utför underhållsarbete på båda typerna av leder samtidigt.
Först utför man vinterunderhållsarbete på huvudlederna som leder till centrum, längs kollektivtrafikrutterna och på de livligt trafikerade matarlederna samt de fotgängar- och cykelleder som finns bredvid dessa. Bostadsgatorna och fotgängar- och cykellederna bredvid dessa tar man hand om då man fått huvudlederna och matarlederna i skick.
I staden finns också vissa vägavsnitt för vilkas underhåll NTM-centralen ansvarar.
Vinterunderhållet är ett fortlöpande samarbete mellan staden och fastighetsägarna. Vinterunderhållet av trottoarerna hör delvis till staden och delvis till fastigheterna. Staden ansvarar för 200 kilometer trottoar och fastigheterna för 140 kilometer.
Vinterunderhållet av trottoaren omfattar bland annat avlägsnande av snö och is och halkbekämpning samt avlägsnande av halkbekämpningsmaterialet på våren.
På en del av de områden där staden har åtagit sig att sköta vinterunderhållet av trottoarerna råder det vintertid parkeringsförbud invid de smala trottoarerna. Parkeringsförbuden är i kraft årligen 1.11–15.5.
Vinterunderhållets utrustning för körbanorna består av 39 maskiner och för fotgängar- och cykellederna av 36 maskiner. Av dessa är sju väghyvlar och vid behov har man tillgång till tre till. Dessutom använder man snöslungor vid vinterunderhållet av lederna medan alla trappor som lyder under vinterunderhållet skottas för hand.
Man kan följa med vinterunderhållets framskridande på servicekartan och gatuunderhållets flyttningsuppmaningstidtabell för fordon samt varningar för halka kan man beställa med textmeddelande.
Efter ett rikligt snöfall kan utrymmet för snö fyllas och lederna bli smalare, då blir staden tvungen att transportera snö till snötippningsplatserna. Man strävar efter att inleda snökörningen med entreprenörernas samtliga resurser genast efter att snöfallet upphört, då plogningsarbetet är utfört. Snökörningen utförs nattetid då trafiken är som lugnast.
I Åbo finns det tre snötippningsplatser – Oriketo, Batterihagen och Ovako, och de är genast i bruk då vintern kommer.
Staden har tagit i bruk Meteorologiska institutets varningstjänst för halka. Tjänsten kan man beställa genom att skicka följande meddelande: jalankulku turku till numret 16167. De som anslutit till tjänsten får textmeddelande då fotgängarlederna allmänt sett är mycket hala eller håller på att bli hala. För användarna är tjänsten avgiftsfri.
Ytterligare information:
Marjo Jaakkola, chef för Åbo stads infrastrukturhantering, 050 302 2480, [email protected]
Heidi Jokinen, Åbo stads gatuingenjör, 050 464 8683, [email protected]
© Liana Technologies