• lianatech.fi
Prenumerera på RSS Prenumerera på nyheter Logga in
LianaPress LianaPress
  • Pressmeddelanden
  • Nyhetsrum
  • Prenumerationer
  • Information om tjänsten
  • Kontakta oss
LianaPress
  • Pressmeddelanden
  • Nyhetsrum
  • Prenumerationer
  • Information om tjänsten
  • Kontakta oss
Logga in
Prenumerera på RSS Prenumerera på nyheter
Turun kaupunki

Kommunerna längs Västbanan och staten har enats om att föra järnvägsprojektet vidare till byggfasen – kommunerna nöjda med det äntligen uppnådda förhandlingsresultatet

Turun kaupunki
31.10.2025, 17:44

I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Åbo, Esbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen. Aktieägaravtalet gällande finansieringen av projektet kommer att behandlas av beslutsorganen i de sex kommunerna och hos staten under november–december. Byggandet av Västbanan kan inledas i slutet av år 2027.

Förhandlingsresultatet godkändes vid mötet mellan staten och kommunerna fredagen den 31 oktober 2025.

Kommunerna är nöjda med det äntligen uppnådda resultatet. Aktieägaravtalsförhandlingarna har pågått i två år. Ett föravtal om övergången till byggfasen godkändes mellan kommunerna och staten i juni 2024.

Projektet är av nationell betydelse och utgör en stor, långsiktig investering för alla kommuner längs Västbanan.

Den snabba järnvägsförbindelsen från Esbo via Veikkola, Vichtis, Lojo och Salo till Åbo är Finlands största infrastrukturprojekt. Den skapar en ny, pålitlig och snabb tågförbindelse i södra Finland, ansluter nya orter till järnvägsnätet, stärker Finlands förbindelser till Europa och uppfyller kraven i det europeiska TEN-T-nätet på sträckan mellan Helsingfors och Åbo.

Godkännandet av förhandlingsresultatet innebär att staten och kommunerna nu kan fatta beslut om att gå vidare till byggfasen. I denna fas utarbetas en byggplan för hela sträckan från Esbo till Kuppis, och ny järnväg byggs mellan Esbo och Lojo. Dessutom byggs ett andra spår på sträckorna Salo–Hajala och Nunna–Kuppis.

I den andra fasen är avsikten att bygga sträckorna Lojo–Salo och Hajala–Nunna. Kommunerna har redan gemensamt kommit överens om att finansiera den andra fasen med 300 miljoner euro. Denna fråga behandlades inte i de nyligen avslutade förhandlingarna med staten, men avtalet kommer att läggas fram för godkännande i fullmäktige i de berörda städerna och kommunerna vid samma tillfälle.

Kommunernas inbördes avtal understryker deras gemensamma uppfattning att järnvägens fulla nytta uppnås först när hela banförbindelsen är färdig. Det har därför varit viktigt för kommunerna att främja planeringen av hela banan för att uppnå kostnadsbesparingar, förbättra berättigandet till EU-stöd för projektet och förbättra dess byggberedskap. Därför anser kommunerna att det är positivt att detta har skrivits in tydligt i aktieägaravtalet.

Kommunerna förbinder sig till den första fasen med sammanlagt 400 miljoner euro

Den totala kostnadsberäkningen för Västbanan uppgår till 1,32 miljarder euro. Kommunernas andel av finansieringen är 33 procent och statens 67 procent. Kommunerna förbinder sig till den första fasen med 400 miljoner euro och staten med 400 miljoner euro. Dessutom ges Västbanan Ab rätt att anskaffa extern finansiering upp till 520 miljoner euro.

Kommunernas finansieringsandel på 400 miljoner euro förfaller närmare den tidpunkt då järnvägen är färdig och investeringsnyttan realiseras. Finansieringen har nu fördelats enligt kommunernas önskemål.

Kommunernas ekonomiska ansvar är avgränsat och tydligt i förhandlingsresultatet. Eventuellt EU-stöd tillfaller samtliga aktieägare i bolaget. Kommunernas bokföringspraxis har beaktats under förhandlingarna och kommer även att beaktas i samband med kommunernas beslutsfattande.

Kommunerna betonar också vikten av en tydlig styrning av det byggande bolaget Västbanan Ab. En modell för detta har fastställts i det nu förhandlade avtalet. Bolagets styrelse ansvarar för projektet, och kommunerna utser ledamöter till styrelsen. På så sätt bevaras kommunernas möjlighet att delta i beslutsfattandet kring projektet och bolaget.

Den överenskomna styrningsmodellen säkerställer bolagets funktionsförutsättningar och skapar förutsättningar för både ekonomiskt och operativt fördelaktiga innovationer under genomförandet. Det är också väsentligt att det finns klara bestämmelser om ansvarsfördelningen under byggtiden mellan projektbolaget och Trafikledsverket, som förvaltar statens järnvägsnät.

Tidsplan för beslutsfattande i städernas och kommunernas fullmäktige:

  • Åbo 17.11
  • Esbo 17.11
  • Vichtis 1.12
  • Kyrkslätt 8.12
  • Salo 15.12
  • Lojo 15.12

Ytterligare information:

Tuomas Heikkinen, kanslichef i Åbo
050 559 0173
[email protected]

Kai Mykkänen, Esbos stadsdirektör
043 826 5244
[email protected]

Mika Mannervesi, Salo stads livskraftsdirektör
044 778 5001
[email protected]

Petra Ståhl, Lojos stadsdirektör
040 135 9599
[email protected]

Erkki Eerola, Vichtis kommundirektör
044 467 5231
[email protected]

Virpi Sailas, Kyrkslätts kommundirektör
040 528 9558
[email protected]

Städer och provinser

Tillgängliga filer

bild-pixabay.jpg

Storlek: 6.52 MB Typ: jpg Upplösning: 6016x4000

Ladda upp en fil

bild-pixabay.jpg

Storlek: 6.52 MB Typ: jpg Upplösning: 6016x4000

Ladda upp en fil

Turun kaupunki

Turun kaupunki

Utgivarens nyhetsrum

De senaste pressreleaserna från utgivaren

De senaste nyheterna från branschen

Turun kaupunki

Turun kaupunki

LianaPress

  • Pressmeddelanden
  • Nyhetsrum
  • Prenumerationer
  • Information om tjänsten
  • Kontakta oss
  • Integritetspolicy

Branscher

  • Affärsverksamhet / ekonomi Annonsera Arbetsliv Bioteknik Båtliv Datorer Datorhårdvara Dekoration Detaljhandel Djur/husdjur Ekonomi Elektronik Energi Familj Fastigheter Finans
  • Flyg- och rymdsektorn Fordonsindustri Fotografi Fritid Försäkring Hantverk Hemland Ideell verksamhet Idrott Informationssäkerhet Ingenjörskonst Internationellt Jordbruk Juridik Kemikalier Konstruktion
  • Kultur och konst Landsbygd Livsstil Logistik och transport Marknadsföring Mat och dryck Media Medicinska frågor Metallindustri och metallurgi Militär Miljö och natur Musik och underhållning Pappersindustri Politik Programvara Publicistik
  • Religion Skog och trä Sociala tjänster Sport / fritid Statlig verksamhet Städer och provinser Säkerhet Tecknade serier Telekommunikation Tillverkning Toppnyheter Trädgårdsarbete Turism Utbildning Vetenskap
 
  • http://suomalai...
  • http://www.dnb....
  • http://www.busi...
  • https://www.goo...
  • https://www2.de...
  • https://www.iab...
  • https://www.inc...
  • Medlem i Swedis...

© Liana Technologies