Åbo stads webbplats turku.fi samt marknadsföringssidor för museer och utbildning har publicerats som en del av en omfattande reform av stadens webbplats.
I utvecklingsarbetet satsade vi på att skapa tydliga, nåbara och lättskummade sidor.
– Stadens invånare har önskat att webbplatsen turku.fi skulle vara tydligare och att tjänsterna skulle vara lättare att hitta. Därför har vi gallrat bort mängden information på webbplatsen och strävat efter att berätta om stadens tjänster på ett enklare sätt, berättar projektchef för förnyandet av webbplatsen Mira Koivumäki-Lindholm.
Före publiceringen av den nya webbplatsen har utvecklingsversionen beta.turku.fi varit öppen från september 2024 till januari 2025. Under denna tid har invånarna haft möjlighet att ge respons på webbplatsen och dess innehåll. Webbplatsen har utvecklats utifrån testningen och den mottagna responsen.
Med nya färger, fonter och illustrationer samt ett nytt formspråk, har projektet strävat efter att skapa visuell tydlighet och Åbos egen framtoning.
Utöver webbplatsen turku.fi har staden publicerat ett brett utbud av marknadsföringssidor. Den nya webbplatsen tai.fi förenar sidorna för Åbo yrkesinstitut, Åbo läroavtalsbyrå och Skeppshostellet S/S Bore. På webbplatsen finns nu en sökfunktion där man kan söka utbildningar och lättare få information om olika utbildningsformer och olika branscher. Sökfunktionen var en egenskap som de studerande önskat till sidan.
De nya sidorna för stadens museer med allt starkare visuell framtoning hittas på museernas egna webbadresser. På museernas sidor har vi strävat efter svara på invånarnas önskningar om att på ett tydligare sätt meddela särskilt museernas öppettider och aktuella evenemang.
I samband med webbplatsen publicerades även det nya stilbiblioteket Turku Design System på adressen design.turku.fi. I Turku Design System har man sammanställt omfattande visuella anvisningar för Åbos grafiska utformning, inklusive material för jubileumsåret Åbo800, tillgängliga komponenter för tekniska partner och anvisningar för stadens innehållsproducenter.
– Resan mot Åbos 800-årsjubileum har börjat, och ingredienserna till Åbos förnyade varumärke har samlats på ett och samma ställe. Invånarna blir bekanta med jubileumsårets framtoning också på den nya webbplatsen, berättar stadens kommunikationsdirektör Saara Malila.
Utvecklingen av webbplatsen och kompletteringen av innehållet fortsätter under 2025.
Vid testningarna önskade invånarna att de ärenden som tas i stadens beslutsfattande ska vara lättare att hitta och använda. Staden tog tag i detta genom att förnya plattformen för föredragningslistor och protokoll som utarbetas inom beslutsfattandet. Den nya plattformen blir färdig under våren 2025.
Bekanta dig med andra sidor som publicerats:
Kommunikationsdirektör Saara Malila
+358 44 9075 710
[email protected]
Projektledare Mira Koivumäki-Lindholm
+358 40 120 9797
[email protected]
© Liana Technologies