Hur skolor och pedagoger kan hantera och bidra till att förhindra kränkande beteende på internet
Nuförtiden vävs internet in i människors vardag, och barnens liv är inget undantag. Det finns många fördelar, men den tekniska utvecklingen har också väckt vissa problem, och cybermobbning är en av de mest genomgripande hot som ungdomar möter online. Faktum är att när ett barn börjar bli mobbat i skolan, fortsätter trakasserierna vanligtvis på sociala nätverk, i meddelandeappar och på andra ställen på internet. Läroanstalter kanske tror att frågorna om den digitala världen ligger utanför utbildningsområdet, men att bli trakasserad online har ofta en större påverkan på offret än att bli det i det verkliga livet, och trots det ignoreras ibland problemen tills det är för sent.
Det är viktigt att tänka på att på internet kan allt som delas eller skrivs få extremt stor genomslagskraft. Ett inlägg på sociala medier kan nå hundratals eller till och med tusentals människor på några minuter och innan man vet ordet av så kan alla dessa människor skriva och uttrycka åsikter om inlägget eller bilden. Offrets påverkansgrad ökar markant ju fler personer som som ser, gillar, delar och/eller kommenterar inlägget. När väl innehållet har blivit viralt är det är omöjligt att stoppa eller ta bort det, även om den som skrivit det ångrar sig.
Att sitta bakom en skärm och på sociala nätverk kan minska de hämningar man vanligtvis har, och känslan av anonymitet kan göra att många barn känner sig tillräckligt starka för att säga och göra saker i den digitala världen som de aldrig skulle göra i den fysiska världen.
Mot denna bakgrund och som ett sätt att uppmuntra till en proaktiv strategi för att hantera cybermobbning och alla typer av trakasserier på nätet kommer här fyra principer som varje skola och student kan använda för att hantera detta problem:
Eftersom den digitala världen är en del av våra verkliga liv, bör de regler som gäller på internet vara desamma som de vi redan känner till i den fysiska världen. När man undervisar barnen om respekt och sociala konventioner är det viktigt att inkludera internetvärlden och se till att de också får lära sig att bete sig och kommunicera i digitala medier.
När vi talar om medborgarutbildning och medborgarskap bör vi även ta in etik, moral och respekt i den digitala världen. Gruppövningar och aktiviteter är ett annat kraftfullt sätt att få grupper att arbeta tillsammans som ett. Syftet är att få alla medlemmar i klassen att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål, med hjälp av alla sina individuella styrkor och värdera varje persons förmåga att slutföra en uppgift.
Medvetenheten är mycket kraftfull, inte minst eftersom den förändrar sociala uppfattningar. Snarare än att skapa panik över användningen av teknik eller sprida missförstånd, möjliggör medvetenheten att en positiv atmosfär kan uppstå.
Många skolor väljer att förbjuda användningen av teknik, men det kan faktiskt slå tillbaka. Unga människor identifierar sig med tekniken och anpassar den för att passa in i sitt dagliga liv. Därför är det viktigt att istället visa eleverna hur de kan använda teknik för allas gemensamma bästa, till exempel för att dela kunskap eller för att stötta varandra. Genom att föra in tekniken i klassrummet kan lärarna dessutom lägga mer fokus på den bit som rör etik och moral.
I en rapport från Safe2Tell konstaterades att i 81% av fallen med mobbning i en skola visste flera elever om vad som hänt, men valde att inte rapportera det. I de flesta av dessa fall beror tystnaden främst på rädslan för att bli nästa offer eller för att utsättas för bestraffning av vuxna. I dessa fall behöver barn veta att problemet inte är teknik, utan snarare människor som använder tekniken för fel ändamål. Att främja en öppen dialog och att tillhandahålla en plats där någon lyssnar bidrar också till att de vet vem de ska vända sig till om de ställs inför kränkande beteende.
Å andra sidan kan, och bör, mobbning online rapporteras direkt på plattformarna där den sker. Alla sociala nätverk har möjlighet att anmäla inlägg, kommentarer och även profiler som skadar eller trakassera någon. Detta är det enda sättet att eliminera stötande innehåll på sociala nätverk. Efter att en serie anmälningar tagits emot, tas inlägget eller hela profilen bort. Dessa rapporter är helt anonyma, så det finns ingen anledning att inte anmäla eller rapportera kränkande beteende.
Eleverna behöver veta vem de kan prata med och få hjälp av, innan ett problem uppstår. Här är förtroendet nyckeln till att inleda en dialog. En nyligen gjord undersökning (på spanska) fann att 25% av barn och tonåringar tror att deras föräldrar vet mindre än de gör om teknik. Denna uppfattning får dem att känna att deras online-problem inte tas på allvar, och att vuxna inte alltid förstår. Det som händer på internet ses av barn på fullt allvar. Deras digitala identitet är i princip densamma för dem som deras identitet i den riktiga världen. Av den anledningen, om en elev närmar sig en lärare eller annan vuxen med ett online-problem, måste läraren ta det på lika stort allvar som en liknande fråga i den fysiska världen och söka resurser för att hantera det.
Det är viktigt att komma ihåg att medan ungdomar vet mycket om hur teknik används och hur det fungerar, så har vuxna mer erfarenhet i det verkliga livet.Med detta i åtanke, när vi utforskar ämnen som tekniska risker, säkerhet på internet och lämpliga online-beteenden, är det väldigt viktigt att uppmuntra till dialog. Och det är viktigt att bryta tystnaden kring mobbning och cybermobbning, genom att tala om fall av online-mobbning och hur problemen lösts. När detta sker måste lärarna vara tydliga, empatiska och kommunicera öppet med sina elever.
Sammanfattningsvis, om vi ser digital kommunikation som en del av varje persons egna lilla värld, kan vi tillämpa dessa tankar som framförts av Eleanor Roosevelt:
"Var börjar de universella mänskliga rättigheterna? På små platser, nära hemmet – så nära och så små att de inte kan ses på några kartor över världen. Ändå är det i den enskilde personens värld; i grannskapet han bor; i skolan eller på kollegiet han deltar; på fabriken, gården eller kontoret där han arbetar. Sådana är de platser där varje man, kvinna och barn söker lika rättvisa, lika möjligheter, lika värdighet utan att diskrimineras. Om inte dessa rättigheter har betydelse där, har de föga betydelse någonstans. Utan medborgare som tillsammans hjälps åt att upprätthålla dessa nära hemmet kommer vi att aldrig att se några framsteg i den större världen. "
Vad är cybermobbning och hur man försvarar mot det?
Stoppa cybermobbning dag: råd till offer och vittnen
Mer nyfiken, mindre försiktig: skydda barn online
Om ESET
Under 30 år har ESET® utvecklat branschledande IT-säkerhetsprogram och -tjänster för företag och konsumenter över hela världen. Med lösningar som sträcker sig från endpoint-skydd och mobil säkerhet till kryptering och tvåfaktorsautentisering, ser ESET: s högpresterande och lättanvända produkter till att såväl konsumenter som företag får den trygghet och säkerhet de behöver för att fullt ut kunna utnyttja potentialen i sin teknik. ESET skyddar och övervakar utrustningen 24/7 utan att störa driften och uppdaterar skyddet i realtid för att hålla användarna säkra och verksamheten igång utan avbrott. Eftersom hoten ständigt förnyas krävs ett IT-säkerhetsföretag som hela tiden utvecklas. Med stöd av FoU-center över hela världen var ESET det första IT-säkerhetsföretaget som tilldelades 100 Virus Bulletin VB100-utmärkelser, genom att hitta varenda skadlig programvara ”in-the-wild” utan avbrott sedan 2003. För mer information, besök www.eset.com/se eller följ oss på LinkedIn, Facebook och Twitter.
© Liana Technologies