Relevansen av pressmeddelanden i journalisters arbete har ökat under de senaste 18 månaderna. Detta enligt den enkät som den molnbaserade leverantören av digital marknadsföring och kommunikationsprogramvara Liana Technologies genomförde sommaren 2019. I undersökningen tillfrågades journalister och medieproffs vilka faktorer som påverkar huruvida de kommer att läsa och publicera ett pressmeddelande eller inte. 892 journalister från sex olika länder medverkade.
Liana Technologies genomförde en journalistundersökning första gången i december 2017 och fick då svar av 600 journalister. I år var antalet medverkade betydligt högre och svaren kan nu jämföras mot företagets tidigare undersökning.
En av de största förändringarna var på frågan: "När använde du senast ett pressmeddelande för att skriva en artikel?" där 35% av de svarande hade använt ett pressmeddelande i sitt arbete under det senaste dygnet, vilket är en ökning på nästan 10% från föregående undersökning.
”Ökningen av journalister som använder pressmeddelanden berättar mer om relevansen och vikten av pressmeddelanden i det journalistiska arbetet än en ökning av antalet. Det är gynnsamt för både avsändaren och den mottagande journalisten att pressmeddelandet skickas med bästa möjliga praxis - vilket betyder aktuella kontaktuppgifter och korrekt riktade meddelanden” påminner Liana Technologies kommunikationsspecialist Fanni Mäki.
När det kommer till frågan om vilka faktorer som påverkar huruvida en journalist läser ett pressmeddelande eller inte spelar det stor roll ifall ämnet är aktuellt och relevant. Journalister får hundratals epost varje dag och måste snabbt ögna igenom dem för att hitta de som intresserar dem. 91% av journalisterna angav att de förväntar sig att ett pressmeddelande är tydligt och lätt att förstå. 88% svarade att en intressant rubrik är avgörande.
Liana Technologies har satt samman en guide som baserar sig på svaren i undersökningen. Guiden innehåller tio praktiska tips. Hela rapporten finns att läsa här: Effektiv PR med pressmeddelanden
Liana Technologies är ett mjukvaruföretag som utvecklar molnbaserade Marketing och PR Cloud -tjänster avsedda för företag. Huvudkontoret ligger i Oulu, Finland, och försäljningskontoren finns i Stockholm, Helsingfors, München, Paris, Dubai och Hong Kong. Liana Technologies är ett snabbt växande företag med över 3 500 företagskunder.
© Liana Technologies