Den nya dataskyddsförordningen (GDPR) ökar marknadsförarnas ansvar för hur man får hantera och lagra personuppgifter. Med den nya förordningen blir det ännu viktigare att följa lagarna om dataskydd. Detta ställer även sina krav på val av samarbetspartners.
Efter att förordningen träder i kraft ska marknadsförare vara säkra på att alla personuppgifter inom företaget lagras och hanteras enligt EU-lagstiftningen - oavsett om företagets samarbetspartners för datahantering kommer från EU eller inte.
För marknadsförare blir situationen speciellt komplicerad om programvaruleverantören kommer utanför EU och om leverantören inte har några lokala kontor i landet eller kundservice för sina tjänster. Även då ska marknadsförare kunna se till att leverantören möter kraven av den nya EU-förordningen och att alla personuppgifter lagras inom EU-området.
I enlighet med den kommande GDPR-reformen ska alla som finns med i något register ha möjligheten att veta vilka personuppgifter som har lagrats om dem. Företag ska på begäran kunna ge denna information till den registrerade i elektronisk form.
Liana Technologies, ett av de ledande programvaruföretagen inom digital marknadsföring och kommunikation, rekommenderar att man börjar förbereda sig för den nya förordningen i god tid så att den första förfrågan om personuppgifter inte kommer som en överraskning.
“Det första steget för marknadsförare är att ta reda på var personuppgifter finns lagrade. Efter att ha kartlagt hur situationen för tillfället ser ut kan man komma vidare med dataskyddsarbetet och steg för steg förbättra hantering av personuppgifter inom sin organisation. Det är också viktigt att fatta beslut om vem som ska svara på förfrågningar om personuppgifter och hur,” säger Juha-Mikko Ahonen, CTO och ansvarig för dataskyddsfrågor på Liana Technologies.
Hos Liana Technologies har förberedelsearbetet inför den kommande GDPR-förordningen påbörjats sedan länge. Företaget följer kontinuerligt hur situationen med dataskyddsfrågor utvecklar sig och gör ändringar i sina system så att de möter de nya kraven långt innan förordningen träder i kraft.
“Vi utvecklar våra system så att våra kunder enkelt kan lämna, flytta och radera personuppgifter om de registrerade,” berättar Ahonen.
GDPR (General Data Protection Regulation) är en dataskyddsförordning för hela EU som träder i kraft den 25 maj 2018. Förordningen kommer att öka företagens ansvar för hantering av personuppgifter och kunddata samt ge de registrerade en enklare tillgång till personuppgifter som företag lagrar av dem.
För mer information:
Juha-Mikko Ahonen
CTO
Liana Technologies AB
[email protected]
+358 50 302 0618
Liana Technologies är ett mjukvaruföretag som utvecklar molnbaserade Marketing Cloud och PR Cloud -tjänster avsedda för företag. Huvudkontoret ligger i Oulu, Finland, och försäljningskontoren finns i Stockholm, Helsingfors, Hamburg, München, Paris, Dubai och Hong Kong. Liana Technologies är ett snabbt växande företag med över 3 500 företagskunder. Liana Technologies har för sjunde året i rad placerats på Deloitte Technology Fast 50 listan och har även utnämnts till Finlands representant och finalist i European Business Awards 2016/2017. Liana Technologies är ett privatägt företag som grundades 2005.
© Liana Technologies