Företag visar stort intresse för marketing automation men införandet av teknologin utmanas av brist på information och know-how. Det visar resultatet från enkäten som utfördes av Liana Technologies under våren 2017. Frågorna handlade om fördelar och utmaningar som marknadsförare möter med marketing automation.
Liana Technologies utförde enkäten om marketing automation i maj 2017 och fick svar från 421 respondenter från Europa, Asien och Mellanöstern. Målet med enkäten var att kartlägga hur många företag redan använder marketing automation, vilka typer av fördelar man har nått med hjälp av automationer och varför det finns några som tvekar att införa marketing automationi sin verksamhet.
Resultatet visar att flera företag redan använder marketing automation i sin verksamhet: Över en tredjedel av respondenterna svarade att de drar nytta av denna teknologi i sitt jobb. Även de företag som ännu inte utnyttjar marketing automation visade tydligt intresse för automatiseringsteknologi: Nästan 40 % av dessa företag planerar att börja med automationer inom de kommande 12 månaderna. Över hälften av respondenterna visste dock inte vilka framtidsplaner deras företag har kring marketing automation.
Den största utmaningen för marknadsförare med införandet av marketing automation är brist på know-how, visar enkätresultatet. Nästan 60 % av respondenterna svaradeatt antingen brist på nödvändig erfarenhet eller information om marketing automation är den största enstaka orsaken till att man inte har tagit marketing automation i bruk. Nästan hälften av respondenterna ansåg att brist på personal och en tredjedel att brist på en lämplig strategi bidrar till beslutet att inte införa automatiseringsteknologi i deras verksamhet. Dessutom nämndes även tekniska utmaningar såsom problem med implementeringsprocessen och teknologins användbarhet ofta i enkätresultaten.
Juho Mattila, specialist inom marketing automation på Liana Technologies, känner till situationen allt för väl: “Det händer allt för ofta att företag stannar i planeringsfasen. Istället för att planera väl i förhand är det viktigare att faktiskt komma igång med automationer baserat på den befintliga kunddatan. Man kan alltid anpassa sina processer och gradvis samla in information under automatiseringsprocessens gång,” säger Juho Mattila.
Marketing automation erbjuder ett stort antal fördelar för företag. Enkätresultatet visar att de som redan har tagit marketing automation i bruk har även fått konkret nytta av sina automatiseringsinsatser. Nästan 70 % av respondenterna ansåg att den allra viktigaste fördelen med automatiseringsteknologi är bättre riktad kommunikation mot kunder. Även förbättrad kundupplevelse och bättre kvalitet på leads togs ofta upp som viktiga fördelar.
“Val av teknologipartner spelar en stor roll i hur man lyckas med sin automatiseringsprocess. Målet med automatisering är att underlätta marknadsförarnas dagliga jobb, och därför är det viktigt att noggrant välja sin samarbetspartner. Agila verktyg effektiviserar marknadsförarnas arbete och ger mätbara resultat snabbt”, säger Juho Mattila, Business Director specialiserad på marketing automation på Liana Technologies.
För mer information:
Juho Mattila
Business Director, Marketing Automation
Liana Technologies AB
+358 40 836 7216
[email protected]
challenges_and_benefits_of_marketing_automation_results3.png
Storlek: 0,11 MB Typ: png Upplösning: 1200x900challenges_and_benefits_of_marketing_automation_results3.png
Storlek: 0,11 MB Typ: png Upplösning: 1200x900challenges_and_benefits_of_marketing_automation_results4.png
Storlek: 0,11 MB Typ: png Upplösning: 1200x900challenges_and_benefits_of_marketing_automation_results4.png
Storlek: 0,11 MB Typ: png Upplösning: 1200x900challenges_and_benefits_of_marketing_automation_results5.png
Storlek: 0,12 MB Typ: png Upplösning: 1200x900challenges_and_benefits_of_marketing_automation_results5.png
Storlek: 0,12 MB Typ: png Upplösning: 1200x900Liana Technologies är ett mjukvaruföretag som utvecklar molnbaserade Marketing Cloud och PR Cloud -tjänster avsedda för företag. Huvudkontoret ligger i Oulu, Finland, och försäljningskontoren finns i Stockholm, Helsingfors, Hamburg, München, Paris, Dubai och Hong Kong. Liana Technologies är ett snabbt växande företag med över 3 500 företagskunder. Liana Technologies har för sjunde året i rad placerats på Deloitte Technology Fast 50 listan och har även utnämnts till Finlands representant och finalist i European Business Awards 2016/2017. Liana Technologies är ett privatägt företag som grundades 2005.
© Liana Technologies