Landets största hårdrocksfestival har de senaste fem åren även förknippats med exklusiv rom och whisky. Nu utökar Sweden Rock Festival sin dryckeskatalog med en helt ny distilled craft gin för finsmakaren, smaksatt med gurka som odlats bara en kilometer från festivalområdet.
Om det inte vore för Sweden Rock Festival finns det nog risk att många ute i landet aldrig hade hört talats om det lilla samhället Norje. Men tack vare att hårdrockare från hela världen årligen vallfärdar hit för att få uppleva Sveriges största hårdrocksfestival är orten nu ordentligt satt på kartan. Och listan över band som spelat här är minst sagt imponerande: nästintill alla hårdrocksvärldens största legender har någon gång varit här.
Norje är i högsta grad närvarande även när Sweden Rock Festival nu lanserar en egen gin. Drycken är nämligen smaksatt med gurka som odlats på Gummagården i Norje. Sofia Lindqvist Lacinai är marknadschef på Sweden Rock Festival och hon är entusiastisk inför den nya produkten.
– Det känns spännande att utöka vår dryckesportfölj med en riktigt god gin, som dessutom är buteljerad i en grymt snygg flaska. Att den sedan är smaksatt med gurka som faktiskt har vuxit bara en kilometer från festivalområdet gör förstås det hela ännu roligare, säger hon.
Sweden Rock Festival har fem år i rad lanserat exklusiv whisky i begränsad upplaga. Men den här gången är det alltså gin som gäller, en dryck som blivit allt populärare på senare år. Och liksom med tidigare lanseringar kommer säkert många av festivalbesökarna köpa två flaskor – en att dricka och en att placera i hyllan för dess utseendes skull.
Men Sweden Rock Spirits Distilled Gin är inte bara snygg, den är dessutom väldigt god och fungerar lika bra att dricka som den är som att blanda med en premiumtonic.
Liksom de tidigare lanseringarna har Sweden Rock Spirits Distilled Gin tagits fram i samarbete med Brands For Fans.
– Det har varit en kul och kreativ process att ta fram denna premium gin. Bara att få till rätt subtila gurkton i ginen krävde sina sittningar, konstaterar Sari H Wilholm på Brands For Fans.
Sweden Rock Spirits Distilled Gin lanseras den 3 december.
Fakta Sweden Rock Spirits Distilled Gin
Systembolaget: Beställningssortimentet
Artikelnummer: 77289
Pris: 499 Sek
Producent: Brands For Fans Sweden AB
Alkoholhalt: 41 %
Volym: 700 ml
Stor, tydlig doft med toner av enbär, citrus och gurka. Smaken är en ren, balanserad och komplex gin med inslag av citrus och gurka. Med en något högre alkoholhalt lyfter den smaken på din favoritdrink, men kan med fördel njutas i eget majestät, eller med is, medan du gör upp planerna för kommande festival.
SWEDEN ROCK FESTIVAL
Nästa års festival, som är den 29:e i ordningen, hålls den 3-6 juni. Några av de band som utannonserats så här långt är Volbeat, Nightwish, Mercyful Fate, Gojira, Accept, Opeth m.fl.
Sweden Rock Spirits Gin_Lifestyle.jpg
Storlek: 0,76 MB Typ: jpg Upplösning: 1000x1333Sweden Rock Spirits Gin_Lifestyle.jpg
Storlek: 0,76 MB Typ: jpg Upplösning: 1000x1333Sweden Rock Spirits Gin_Packshot.jpg
Storlek: 2,49 MB Typ: jpg Upplösning: 2925x3725Sweden Rock Spirits Gin_Packshot.jpg
Storlek: 2,49 MB Typ: jpg Upplösning: 2925x3725Om Brands For Fans
Brands For Fans är ett svenskt företag på en global arena, ledande inom försäljning och marknadsföring av alkoholdryck producerad med och av artister. Genom nära samarbete med band/artister som Ghost, Hammerfall, In Flames, Jonas Åkerlund, Judas Priest, Motörhead, Plura, Rammstein, Scorpions, Slayer och Sweden Rock Festival lanseras attraktiva produkter för fansen. Vårt sätt att skapa affärsframgångar för både artister och dryckesproducenter har gjort att vi fångat såväl rockpublik som dryckesintresserade genom kvalitativa releaser och trovärdig kommunikation.
Verksamhetsstart: 2012
Varumärken: Ghost, Hammerfall, In Flames, Jonas Åkerlund, Judas Priest, Motörhead, Plura, Rammstein, Scorpions, Slayer och Sweden Rock Festival.
Affärsidé: Att via livsstilsprodukter stärka bandet mellan artister och deras fans.
© Liana Technologies