För sjätte året i rad presenterar Skandinaviens största hårdrocksfestival en ny single malt whisky i samarbete med Brands For Fans och Mackmyra. Årets whisky är den mest eleganta hittills och lanseras i en låda som ger en inblick i hur det ser ut bakom kulisserna på en festival.
För många av oss infaller årets höjdpunkt under fyra intensiva dagar i början av juni. Det är då hårdrockare från hela världen sammanstrålar för att uppleva några av världens bästa band, äta god festivalmat och umgås med både gamla och nya vänner. På Sweden Rock Festival finns en unik gemenskap och en vänskaplig atmosfär som sedan länge varit festivalens signum och som får publiken att återvända år efter år. Det är den stämningen som också inspirerat arbetet med årets limiterade single malt whisky ”Oloroso Sherry”.
2020 års whisky är Sweden Rocks äldsta och mest eleganta hittills. Smaken kan beskrivas som fruktig och intensiv, med rostad vanilj, anis och en hint av lakrits med en komplex eftersmak av torkad frukt och mjuka fattoner. En fyllig och god whisky helt enkelt, som helst avnjuts till tonerna av det egna favoritrockbandet.
Det är sjätte året i följd som Sweden Rock Festival, i samarbete med Brands For Fans och Mackmyra presenterar en whisky av finaste kvalitet – lika eftertraktad av festivalbesökare som av whiskykännare.
Sofia Lindqvist Lacinai, marknadschef och vice-vd på Sweden Rock Festival.
- Denna vår sjätte årswhisky är enligt mig både den snyggaste och godaste hittills, och jag ser fram emot att snart få höra vad våra fans tycker om den.
Whiskyn levereras i en förpackning som är lika säregen som dess innehåll och för alla som arbetar med att bygga scenerna har den en välbekant utformning. Förpackningen ser nämligen ut som de lådor som vanligtvis används för att frakta instrument, ljud- och ljusutrustning till och från festivalområdet. På det viset blir förpackningen en smygtitt på det som händer backstage, i en värld som är lika viktig som den publika men som festivalbesökarna sällan får en inblick i.
Sari H Wilholm, marknadschef på Brands For Fans.
-Extra kul att vi med årets goda och fina whisky hyllar personalen som kanske inte syns mest men är ovärderlig före, under och efter festivalen.
Med Sweden Rock Single Malt Whisky Oloroso Sherry har nedräkningen till årets bästa dagar inletts.
Sweden Rock 20 Single Malt Whisky Oloroso Sherry lanseras idag den 23 mars.
Antal: 3 000. Pris: 699 SEK i Systembolagets beställningssortiment.
Om Sweden Rock 20 Single Malt Whisky Oloroso Sherry
En single malt whisky från Mackmyra Gravity Distillery som är gjord på en blandning av fat som är mellan sju och åtta år gamla, varav 35 % är nymättade Olorosofat och 65% är 1st fill-bourbonfat med två års slutfinish på Olorosofaten. Whiskyn är guldgul med lätta röda reflexer och innehåller rostade ekiga vaniljtoner med russin, päronkola och citrus. Här ryms även anis, lakrits och ingefära medan vaniljkola, russin och mjuka ektoner färgar både smak och eftersmak. Som namnet antyder har whiskyn lagrats på gamla sherryfat av typen Oloroso, vilket tillför smak av torkad frukt och nötighet.
Fakta
Sweden Rock 20 Single Malt Whisky Oloroso Sherry
Artikelnummer: 82574
Volym: 700 ml
Alkoholhalt: 40,0 %
Dryck: Single Malt Whisky
Ursprung: Sverige
Producent: Mackmyra Svensk Whisky AB
Pris: 699 sek
Systembolaget: Beställningssortimentet
Sweden Rock Festival
Varje år lockas besökare från ca 60 länder till Sölvesborg, där de varje år bjuds på en mix av klassisk rock, hårdrock, sydstatsrock och metal från några av världens största akter. Sweden Rock är känt för att hålla en hög nivå på service och den vänskapliga atmosfären har blivit ett av festivalens främsta signum. Utöver den årliga festivalen har Sweden Rock numera ett tidningsmagasin, drycker och livsstilsprodukter samlade under sitt varumärke.
Årets festival hålls den 3-6 juni.
Beställ ditt exemplar här>>
Se hela Sweden Rocks dryckesportfölj här>>
För mer information kontakta:
Sari H Wilholm
Marketing Director
[email protected]
070-727 16 28
www.brandsforfans.se
www.facebook.com/BrandsForFans
Instagram:brandsforfans
Twitter @BrandsForFans
Epost: [email protected]
Om Brands For Fans
Brands For Fans är ett svenskt företag på en global arena, ledande inom försäljning och marknadsföring av alkoholdryck producerad med och av artister. Genom nära samarbete med band/artister som Ghost, Hammerfall, In Flames, Jonas Åkerlund, Judas Priest, Motörhead, Plura, Rammstein, Scorpions, Slayer och Sweden Rock Festival lanseras attraktiva produkter för fansen. Vårt sätt att skapa affärsframgångar för både artister och dryckesproducenter har gjort att vi fångat såväl rockpublik som dryckesintresserade genom kvalitativa releaser och trovärdig kommunikation.
Verksamhetsstart: 2012
Varumärken: Ghost, Hammerfall, In Flames, Jonas Åkerlund, Judas Priest, Motörhead, Plura, Rammstein, Scorpions, Slayer och Sweden Rock Festival.
Affärsidé: Att via livsstilsprodukter stärka bandet mellan artister och deras fans.
© Liana Technologies