ZeroPoint påskyndar sin internationella tillväxt med hjälp av Founded By Me -gruppfinansiering. Företaget söker en summa på minst 600 000 EUR som kommer placeras främst i försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter.
ZeroPoint grundades i Jyväskylä år 2009 och företagets kompressionsprodukter är baserade på noggranna tester och lång produktutveckling. De första produkterna började säljas 2013. ZeroPoint har ett kontinuerligt samarbete med internationella universitet, högteknologiska företag, liksom med experter inom sport- och sjukvården.
ZeroPoint har snabbt blivit marknadsledare i Finland och växer starkt i Nederländerna, Schweiz och USA. Företaget har sedan 2017 en ny ledningsgrupp samt en designer i Sverige.
“Vi har under en kort tid lyckats utveckla vår verksamhet samt både produkternas utseende och egenskaper. Nu är vi färdiga att internationellt ta nästa steg”, säger ZeroPoints VD Johan Ohlsson, som har 20 års erfarenhet inom mode- och sportindustrin.
ZeroPoints huvuddesigner Magnus Olofsson är en av Sveriges mest erfarna konstruktörer, och under 35 år har han bl.a. arbetat för H&M, Stadium, Intersport, Puma, Gant och UEFA m.fl.
“Vår nordiska tradition är ZeroPoint-varumärkets kärna. Den nordiska naturen påverkar vår design och dess visuella identitet. Vi prutar varken med produkternas stil, funktionalitet eller miljökrav. Vi fortsätter med målet att utveckla världens bästa kompressionsprodukter”, berättar ZeroPoints huvuddesigner Magnus Olofsson.
ZeroPoints kompressionskläder förhindrar träningsvärk, muskelkramp, förbättrar prestandan och snabbar upp återhämtningen. Av ZeroPoints produkter baserar sig de specialformade strumporna på medicinsk graderad kompression. Toppar, tights och shorts har en anatomisk skärning och följer musklernas form för att ge rätt kompressionen till muskler och muskelvävnader. Varje plagg har också en passform som är anpassad för kvinnor eller män.
ZeroPoint som OS-lagets stöd
ZeroPoint är officiell leverantör av kompressionsprodukter till Finlands OS-trupp till spelen i Pyeongchang i Sydkorea. Finlands Olympiska kommittés och Zero Point Finland Oy:s nuvarande samarbetsavtal gäller fram till år 2020.
“Olympiska laget är Finlands mest intressanta landslag i publikens ögon och den finska topp-idrottens ädelsten. Av denna orsak är extra uppmärksamhet fäst vid idrottarnas utrustning under Pyeongchangs vinterolympiad varav hög kvalité och design betonas”, berättar Finlands Olympiska kommittés VD Samuli Vasala.
Feedback som fåtts i samarbete direkt med truppen används för att vidareutveckla och förbättra produkterna. Således kommer samarbetet även att gynna övriga konsumenter.
ZeroPoints produkter som testvinnare
ZeroPoints Athletic Compression Tights 2.0 utsågs till testvinnare i Sportamores produkttest. Mycket tack vare dess passform, funktion och miljöanpassade material. Dessutom tog Intense-strumpan topp-platsen i Juoksija-tidningens kompressionstrumptest. ZeroPoint satsar extremt mycket på hållbar utveckling/ produktion och etiska beslut.
"För närvarande är 85% av vår kollektion producerat av material med 100% återvunnet polyamidgarn från ECONYL® som tillverkas av återvunnet nylonavfall från haven. Vårt mål är att även de sista 15% av kollektionen skall innehålla ECONYL® ", säger Olofsson.
Mera information
Johan Ohlsson Jaakko Hintikka
Group CEO CFO & COO
ZeroPoint ZeroPoint
+46 70 279 75 55 +358505665826
[email protected] [email protected]
Placera en emission:www.fundedbyme.com/fi/campaign/8259/zeropoint/?type=e&button=tile&from=browse
Sportamore:www.sportamore.se/magazine/mode-trender/vara-kompressionstights-som-ar-bast-i-test/
© Liana Technologies