Under första halvåret 2025 expanderar varuhuskedjan Motonet sin verksamhet i Sverige ytterligare när de öppnar varuhus i Jönköping och Linköping.
Det var mindre än ett år sedan bilvaruhuskedjan Motonet öppnade sitt första svenska varuhus i Sundsvall, och i maj följde det andra i Örebro. Båda öppningarna var en succé med högt antal av nöjda besökare. Ytterligare officiella etableringar är Västerås, Umeå och Gävle. Nu fortsätter varuhuskedjans expandera när de ingått hyresavtal för lokaler i Jönköping och Linköping. Enligt marknadschefen Alexander Koksvik kommer expansionen i området medföra flera fördelar till den fortsatta etableringen i Sverige.
- Tack vare att det endast är 13 mil mellan Jönköping och Linköping kan vi uppnå synergier inom marknadsföring och logistik mellan varuhusen. Effektiv marknadsföring kommer att stärka Motonets varumärkeskännedom i ett stort upptagningsområde söderut, vilket också gynnar vår snabbt växande e-handel, samtidigt som den geografiska närheten möjliggör en effektiv logistiklösning mellan städerna, säger Koksvik.
Båda varuhusen planerar att öppna under första halvåret 2025. Motonet Jönköping kommer erbjuda ett totalkoncept med verkstad, släputhyrning, bilstäd, cykelunderhåll, däck- och snabbservice. Varuhuset kommer vara cirka 5000 kvm och ligga i handelsområdet Solåsen med väldigt god synlighet från E4:an.
Motonet Linköping kommer erbjuda majoriteten av servicestationerna som släputhyrning, bilstäd, cykelunderhåll och snabbservice. Lokalen, som tidigare var en padelhall, blir cirka 3300kvm och ligger i handelsområdet Tornby. I handelsområdet finns många aktörer inom detaljhandeln och det har ett högt besöksantal, inklusive många kunder från närliggande städer. Inom en 30 minuters bilresa når man en befolkning på 300 000 personer.
- Vi är väldigt nöjda med båda lokalerna och tidslinjen kring dessa varuhus. Vi ser fram emot att kunna introducera fler kunder för Motonet-konceptet och utöka kännedomen om oss mer söderut. Tillsammans med tidigare bekräftade etableringar stärker detta vår strategi att öppna varuhus i kommersiella områden av hög kvalité med ett stabilt besöksflöde, säger VD:n Johan Ljung.
Rekryteringsprocessen för att hitta varuhuschefer startar omgående, eftersom det alltid är ambitionen att dessa personer deltar i rekryteringen av varuhusets personal. När Motonet öppnat tidigare har cirka 35 arbetstillfällen initialt skapats för respektive varuhus. Motonet är även i slutfasen av rekryteringen för en varuhuschef till Motonet Umeå och nyligen blev det klart att den erfarne detaljhandelsledaren Sanna Arnesson anställts som varuhuschef i Västerås.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
[email protected]
Broman Group: Årsredovisning 2022/2023 (Okt-sep)
Kort om företaget
Motonet är ett finskt familjeföretag med totalt 44 varuhus, varav 1 i Sundsvall, 1 i Örebro, 41 i Finland och 1 i Estland tillsammans med onlinebutik på alla marknader. Varuhuskedjan riktar sig till både privat- och företagskunder och säljer reservdelar och tillbehör till bilar samt motorcyklar, verktyg, båt- och fisketillbehör samt hem- och fritidsprodukter. Motonet är en del av Broman-koncernen med nästan 2500 anställda. 2023 var företagets omsättning cirka 470 miljoner euro.
www.motonet.se/jonkoping | www.motonet.se/linkoping | www.motonet.fi | www.bromangroup.fi
© Liana Technologies