• lianatech.fi
Prenumerera på RSS Prenumerera på nyheter Logga in
LianaPress LianaPress
  • Pressmeddelanden
  • Nyhetsrum
  • Prenumerationer
  • Information om tjänsten
  • Kontakta oss
LianaPress
  • Pressmeddelanden
  • Nyhetsrum
  • Prenumerationer
  • Information om tjänsten
  • Kontakta oss
Logga in
Prenumerera på RSS Prenumerera på nyheter
Motonet AB

Motonet firar ett år i Sverige

Motonet AB
26.9.2024, 08:55

Det var ungefär ett år sedan detaljhandelskedjan Motonet äntrade den svenska marknaden, ett år som kännetecknats av tre framgångsrika lanseringar. Men detta är bara början på kedjans långsiktiga expansionsplaner – redan under 2025 planeras fem nya varuhus att öppna.

I september 2023 tog den finska marknadsledaren Motonet steget in på den svenska marknaden genom att lansera både sin e-handel och sitt första varuhus i Sundsvall. I maj 2024 följde öppningen av det andra varuhuset i Örebro. Motonets svenska expansion började dock långt tidigare, med planering som hade pågått i flera år.

- Förarbetet för vår svenska expansion inleddes för flera år sedan, och genom analyser identifierade vi en tydlig marknadsmöjlighet. Konkurrensen i Sverige är tuff, men vi har stort förtroende för vårt koncept, vilket redan har fått ett positivt mottagande. Den svenska kunden är märkesmedveten och värdesätter hög kundservice – något vi på Motonet är stolta över att erbjuda, säger koncernchefen Toni Stigzelius.

Första året i Sverige

När företaget etablerade sig på den svenska marknaden tog de med sig stora delar av det framgångsrika finska konceptet, men genomförde viktiga lokala anpassningar. Reservdels-, grill- och B2B-försäljning är några exempel som har bidragit till en stadig tillväxt och hög försäljningsvolym. Varuhuskedjan har mottagits väl, med ett stabilt besöksflöde och över 50 000 medlemmar. Trots de tidiga framgångarna betonar Johan Ljung, VD för Motonet AB, vikten att ta till vara på alla lärdomar och att det finns en stor utvecklingspotential inom företaget för att ta ytterligare marknadsandelar.

- Det har gått ungefär ett år sedan det första köpet på vår onlinebutik, och det här året har gett oss många värdefulla insikter. Genom feedback från våra medlemmar har vi fått en djupare förståelse för våra kunders behov och önskemål. Redan i år har vi adderat på vår varumärkesportfölj på svensk och även nordisk nivå samt kompletterat produktsegmentet när vi exempelvis snart börjar sälja ammunition. Det är några exempel på hur vi utvecklas och vi måste fortsätta arbeta långsiktigt med att utveckla sortimentet för att behålla kundernas förtroende, säger Ljung.

Vad händer 2025?

Under 2025 ska Motonet öppna varuhus i Gävle, Jönköping, Linköping, Västerås och Umeå. Johan Ljung framhåller dock att fokus inte enbart ligger på de nya öppningarna, utan att det är avgörande att det dagliga arbetet fortsätter att utvecklas. Att ständigt optimera den operativa driften, marknadsföringen, sortimentet och prispunkter för att erbjuda kunden det bästa alternativen är avgörande för företagets långsiktiga framgång.

- Det är viktigt för oss att öppna fler varuhus för att bli lönsamma men det som kommer skapa tillväxt och resultat över lång tid är arbetet med att utveckla befintliga enheter och vårt kunderbjudande. 2025 blir ett häftigt år, att öppna fem enheter på över 22 000 kvm och anställa över 200 personer på ett år har inte många andra aktörer mäktat med. Men vår långsiktiga framgång kommer att bero på hur väl vi lyckas att möta kundernas behov även i vardagen, säger Johan Ljung.

Affärsverksamhet / ekonomiDetaljhandelFordonsindustri

Tillgängliga filer

motonet_sweden_stores-01.jpg

Motonet_Sweden_Stores-01.jpg

Storlek: 1.02 MB Typ: jpg Upplösning: 3543x5488

Ladda upp en fil

motonet_sweden_stores-01.jpg

Motonet_Sweden_Stores-01.jpg

Storlek: 1.02 MB Typ: jpg Upplösning: 3543x5488

Ladda upp en fil


Mer om utgivaren

Kort om företaget

Motonet är ett finskt familjeföretag med totalt 44 varuhus, varav 1 i Sundsvall, 1 i Örebro, 41 i Finland och 1 i Estland tillsammans med onlinebutik på alla marknader. Varuhuskedjan riktar sig till både privat- och företagskunder och säljer reservdelar och tillbehör till bilar samt motorcyklar, verktyg, båt- och fisketillbehör samt hem- och fritidsprodukter. Motonet är en del av Broman-koncernen med nästan 2500 anställda. 2023 var företagets omsättning cirka 470 miljoner euro.

www.motonet.se | www.motonet.fi | www.bromangroup.fi  

Motonet AB

Motonet AB

Utgivarens nyhetsrum

De senaste pressreleaserna från utgivaren

De senaste nyheterna från branschen

Motonet AB

Motonet AB

LianaPress

  • Pressmeddelanden
  • Nyhetsrum
  • Prenumerationer
  • Information om tjänsten
  • Kontakta oss
  • Integritetspolicy

Branscher

  • Affärsverksamhet / ekonomi Annonsera Arbetsliv Bioteknik Båtliv Datorer Datorhårdvara Dekoration Detaljhandel Djur/husdjur Ekonomi Elektronik Energi Familj Fastigheter Finans
  • Flyg- och rymdsektorn Fordonsindustri Fotografi Fritid Försäkring Hantverk Hemland Ideell verksamhet Idrott Informationssäkerhet Ingenjörskonst Internationellt Jordbruk Juridik Kemikalier Konstruktion
  • Kultur och konst Landsbygd Livsstil Logistik och transport Marknadsföring Mat och dryck Media Medicinska frågor Metallindustri och metallurgi Militär Miljö och natur Musik och underhållning Pappersindustri Politik Programvara Publicistik
  • Religion Skog och trä Sociala tjänster Sport / fritid Statlig verksamhet Städer och provinser Säkerhet Tecknade serier Telekommunikation Tillverkning Toppnyheter Trädgårdsarbete Turism Utbildning Vetenskap
 
  • http://suomalai...
  • http://www.dnb....
  • http://www.busi...
  • https://www.goo...
  • https://www2.de...
  • https://www.iab...
  • https://www.inc...
  • Medlem i Swedis...

© Liana Technologies