Din dator eller telefon går sönder, men har du rätt att reparera den? Med sunt förnuft är frågan lite konstig. Men eventuellt begränsar större företag för tillfället möjligheten att reparera varorna.
Mängden av elektroniskt avfall växer hela tiden och har blivit den snabbast växande typen av avfall i världen. Samtidigt gör tillverkarna medvetet varorna kortlivade och svåra att reparera. Apple, världens största företag enligt börsvärden, har ett stort ansvar för elektronikens miljöpåverkan. De har dock fått mycket kritik för att de har gjort det svårare att åtgärda problemen.
Apple motiverar sitt agerande med säkerhetsfrågorna och användarupplevelsen, som inte kan garanteras ifall kunderna kan fritt reparera sina enheter. De säljer hellre sina egna tjänster eller en ny enhet – till ett högt pris, givetvis.
År 2020 stämde Apple det kanadensiska återvinningsföretaget GEEP för att det i strid med sitt avtal hanterat och sålt minst 100 000 begagnade Apple-enheter i stället för att lägga dem i slaghacken. Megaföretaget betalar alltså pengar för att enheterna inte ska återvinnas utan makuleras.
EU:s första lag om rätten att reparera elektronik, lagen om rätt till reparation, trädde i kraft i mars 2021. Lagen kräver att tillverkarna ska se till att tv-apparater, diskmaskiner, hårtorkar, tvättmaskiner och kylskåp kan repareras inom tio året efter köpet. Detta innebär att det finns tillgång till serviceinstruktioner, reservdelar och nödvändiga verktyg. EU:s lag är dock bara ett första steg mot rätten att reparera enheterna. Nästa ändamål är att Europaparlamentet utvidgar lagen så att den omfattar även smartphones, bärbara datorer och annan konsumentelektronik.
Det finns stora skillnader i enheternas underhållbarhet
Björnar Grandalen byter ut hårddisken från bärbara datorn. På en företagsdator handlar det om att skruva loss några skruvar.
Bytdator rekonstruerar och säljer tiotusentals avvecklade datorer varje år. Börjar Grandalen, Bytdators servicechef, ser varje dag skillnaden mellan svår och lättreparerad utrustning.
- Billiga konsumentmaskiner är gjort svåra att reparera. Det finns inga reservdelar, delarna limmas fast eller integreras i ett mikrochip. Det är ofta billigare att köpa en ny än att reparera, beklagar Grandalen.
Enheterna som är gjorda för företagsbruk har bättre serviceförmåga och håller längre.
- Företagsenheter är byggda för att klara av arbetets påfrestningar och för att snabbt kunna servas ifall det finns behov för det. Det är därför de har en mycket längre livslängd.
Enligt en undersökning av Europeiska kommissionen vill 90% av svenskarna och 78% av EU-medborgarna att tillverkarna ska vara skyldiga att göra det lättare att reparera enheterna. För att
förverkliga konsumenternas önskemål behövs det en lagstiftning. Lagstiftningen har redan gjort det möjligt att fritt få en bil servad av en märkesverkstad eller en oberoende reparatör. EU har nu befogenhet att tvinga elektronikföretag att göra detsamma, men de största och mäktigaste företagen i världen kommer att motsätta sig lagstiftningen.
Bytdator ab är specialicerad i försäljning av rekonstruerade företagsdatorer. Varorna är företagsdatorer som varit leaseda tidigare och datorerna är rekonstruerade före försäljningen till konsumenterna. Bytdator säljer varorna på webbsidan www.bytdator.se, men har även en nätbutik i Finland www.taitonetti.fi samt en affär i Uleåborg.
© Liana Technologies