Motonet öppnar på handelsområdet Solåsen i Jönköping den 24 april klockan 07.00. Den senaste tiden har Motonet lagt i ytterligare en växel i sin svenska expansion när de under 2025 totalt ska öppna fem nya varuhus.
Varuhuset i Jönköping är 5 000 kvm och har ett strategiskt läge längs med E4:an med god synlighet från vägen. Motonet Jönköping erbjuder ett helhetskoncept med 65 000 olika produkter och samtliga servicetjänster i anslutning till. Varuhuschefen Jenny Lycke ser fram emot öppningen och är övertygad om att kunderna kommer att uppskatta en ny aktör på marknaden.
– Jönköping är Smålands största stad och tack vare dess omfattande upptagningsområde är det många personer utifrån som reser till Solåsen för att handla. Jag tror att kunderna i Jönköping kommer uppskatta oss. Genom att erbjuda en hög kundservice tillsammans med ett brett sortiment strävar vi efter att överträffa kundens förväntningar och bygga långsiktiga relationer, säger Jenny Lycke.
När dörrarna slås upp den 24 april kl. 07.00 väntar ett varuhus fullt av erbjudanden från välkända varumärken. De 500 första kunderna får dessutom en hink fylld med bilglädje – värd över 500 kronor!
I mars öppnade Motonet ett varuhus i Tornby, Linköping. Enligt Motonet AB:s VD Johan Ljung stärker expansionen söderut hela företagets tillväxt och bidrar till ökad varumärkeskännedom och en lönsammare logistik.
– Våra nya etableringar i Linköping och Jönköping skapar synergieffekter inom både marknadsföring och logistik. Genom effektiv marknadsföring kan vi stärka vår kännedom i södra Sverige, vilket även gynnar vår e-handel. Det är även lönsamt att vi i ett tidigt skede av expansionen kan möjliggöra en effektiv och hållbar logistiklösning mellan städerna vilket kommer gynna oss både kort- och långsiktigt, berättar Johan Ljung.
Broman Logistics, som ingår i samma koncern som Motonet, ansvarar för Motonets logistik för samtliga varuhus och e-handel. Det toppmoderna automatiserade logistikcentret i Kereva, Finland, är ett av Europas mest avancerade logistikcenter där 97% av samtliga produkter hanteras automatiserat.
Under 2025 ska Motonet växa från två till sju varuhus. I mars öppnade Motonet Linköping, och innan sommaren följer ytterligare två varuhusöppningar – ett på Solåsen i Jönköping och ett på Hälla i Västerås. Under hösten öppnar även nya varuhus i Gävle och Umeå.
Kort om företaget
Motonet är ett finskt familjeföretag med över 45 varuhus, varav 3 i Sverige, 42 i Finland och 1 i Estland tillsammans med onlinebutik på alla marknader. Varuhuskedjan riktar sig till både privat- och företagskunder och säljer bland annat reservdelar och tillbehör till bilar samt motorcyklar, verktyg, båt- och fisketillbehör samt hem- och fritidsprodukter. Motonet är en del av Broman-koncernen med nästan 2500 anställda. 2023/2024 var företagets omsättning cirka 500 miljoner euro.
© Liana Technologies