Entis är nu en partner till Kaufland: Insektsmatprodukter når nu en ny marknad med hela 60 miljoner människor
Entis (det snabbaste växande varumärket inom insektsmatprodukter i Norden) utökar nu sin distribution till länder som Polen, Tjeckien, Kroatien och Bulgarien med hjälp av Kaufland som är en av Tysklands största stormarknadskedjor. Att snart ytterligare 60 miljoner människor kommer ha tillgång till Entis produkter är ett stort steg mot en mer hållbar proteinproduktion. Företaget påskyndar sin tillväxt genom att expandera internationellt med hjälp av riskkapitalbolaget Maki.vc.
"Det här är ett första steg mot vår vision om att introducera mer hållbara proteinkällor i västvärlden. Ätbara insekter är mycket lovande eftersom de har mycket rika näringsvärden och fås fram med hjälp av miljövänliga jordbruksmetoder. Insektsodlingar producerar upp till 98 % mindre utsläpp jämfört med traditionell boskap och kräver en exponentiellt mindre mängd vatten, utrymme och andra resurser. Insekter är även fulla av protein, järn, zink och vitamin B12" säger Entis VD Samuli Taskila.
Entis har flera olika produkter varav ENTIS cricketchoklad och ENTIS Bugbites valts ut till att lanseras i nästan 100 Kaufland-butiker i Polen, Tjeckien, Kroatien och Bulgarien.
"Vi har haft en ledande roll inom utvecklingen av insektsmatprodukter i Norden och det är fantastiskt att se att internationella detaljhandelskedjor upptäckt vår potential. Det är viktigt att våra produkter utvecklas och marknadsförs på ett sätt som får konsumenter att se våra ätbara insekter som en alternativ proteinkälla och substitut till kött" fortsätter Taskila.
Maki.vc ser potential i Entis förmåga att utmana den livsmedelstekniska industrin
Företaget har också fått en ny ägarpartner för att påskynda företagets tillväxt. Entis fick stöd redan under idéstadiet från riskkapitalföretaget Maki.vc. Detta kommer bli Entis första finansieringsomgång som är uppbackad av Maki.vc, den första skedde med hjälp av kända investerare i Finland.
"Livsmedelsteknologi är ett av våra viktigaste investeringsområden. Entis har en potential att få en stark position på marknaden för en helt ny generation av alternativa proteinkällor tack vare deras insektsbaserade produkter och engagerande varumärke. Tidpunkten är perfekt eftersom konsumenterna idag vänder sig allt mer mot växtbaserade och hållbara dieter. EU-regler underlättar vidare allt mer för insektsprodukter och tiden är nu inne för en europeisk ledare att träda fram inom området” förklarar Pauliina Martikainen, investeringschef på Maki.vc.
"Den här investeringen gör det möjligt för oss att fortsätta vår forskning och produktutveckling och öppnar även upp nya möjligheter att utöka vår verksamhet på den europeiska marknaden. Insektsprodukter förväntas år 2030 vara en marknad med en omsättning på 8 miljarder dollar. Det är precis därför vi är glada över att ha Maki.vc vid vår sida, tillsammans kommer vi att revolutionerna matindustrin” säger Taskila.
Entis produkter finns inte bara hos Kaufland utan även i finska livsmedelsbutiker samt på www.entisstore.com
Ytterligare information:
Samuli Taskila, Entis (Entomophagy Solutions Oy), tel. +358 44 366 8907, [email protected]
Pauliina Martikainen, Maki.vc, tel. +358 45 138 5002, [email protected]
Entis is the leading insect food brand in the Nordics. Entis´s products are already sold by the major retailers in Finland and they´ll soon be launched in several European countries as well.
Insect food is one of the most promising protein sources available. Farming insects causes up to 98 % less greenhouse gas emissions and only requires a fraction of the water and space compared to any other protein source.
© Liana Technologies